• 0

Vanuit prive inbrengen computer bij start ondernemening; hoe (openings)balans?

Ik ben in 2008 een eigen bedrijf (eenmanszaak) begonnen. M'n computer (ca. 2 jaar geleden gekocht) wil ik vanuit prive in m'n bedrijf brengen. Geef ik dat in m'n ib-aangifte aan door deze

- op m'n openingsbalans mee te nemen (bij zowel materiele activa als eigen vermogen) en geen privestorting in te vullen?, of

- niet in m'n openingsbalans mee te nemen (die is dan 0) en via privéstorting in te vullen?

 

Voorbeeld:

- computer gekocht op 1-1-2007, waarde 1500 (inc BTW)

- eenmanszaak begonnen op 1-7-2008, boekwaarde computer is dan 1050

---> dan bij ib-aangifte over 2008:

optie 1: materiele vaste activa: boekwaarde begin = 1050, boekwaarde eind = 900,

geen privestorting invullen

ondernemingsvermogen (passiva): boekwaarde begin = 1050, eind = 900 + winst

 

optie 2: materiele vaste activa: boekwaarde begin = 0, boekwaarde eind = 900,

privestorting 1050

ondernemingsvermogen (passiva): boekwaarde begin = 0, eind = winst + privestorting - afschrijving

 

Beide opties komen (vanzelfsprekend) bij ondernemingsvermogen einde boekjaar op hetzelfde resulltaat uit, maar mijn vraag is welke van de 2 opties correct is?

 

En nog een bonus vraag :), klopt het dat ik de boekwaarde van de computer inclusief BTW kan inbrengen? (omdat ik de BTW niet meer kan aftrekken, omdat de comp een stuk eerder dan de start van m'n bedrijf is gekocht)

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt de computer gewoon op de openings-/beginbalans zetten. Dus onder activa komt de computer voor € 1050 te staan en jouw (bedrijfsvermogen) is dan ook € 1050. Succes.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.