• 0

Spaarrente belastbaar bij prive overboeking?

Beste leden,

 

Ik heb een klein eigen bedrijfje (ez) waarbij ik een doorlopende spaarrekening wil gaan openen. Het geld staat nu toch op de bank zonder dat ik daar rente over krijg.

 

Als ik nu een zakelijke spaarrekening open, dan moet ik over de rente belasting betalen. Dit omdat het inkomsten zijn uit mijn bedrijf. (heb ik ergens gelezen, klopt dat?)

Als ik een prive spaarrekening open dan hoef ik geen belasting te betalen over de rente.

 

Mijn vraag is dus, als ik laat zeggen 10.000 van mijn zakelijke rekening overboek naar mijn prive rekening, dit vervolgens weer overboek naar mijn prive spaarrekening. (met de intentie om het geld later via prive rekening weer naar zakelijk te zetten) Moet ik dan *edit* belasting over de *edit* rente betalen of niet? ???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het gaat om een eenmanszaak, ook zodoende bij de KVK en belastingdienst aangemeld. (moet dus ondernemers aangifte doen).

 

 

Betreffende de link die je geeft, afgezien dat het gaat over 3 jaar geleden en er misschien al e.e.a. veranderd is, het gaat niet om het inkomen of om het bedrag van 10.000 euro. Over dat bedrag heb ik al inkomstenbelasting betaald over 2008, dus dat bedrag is vrij.

Het gaat om de effectieve rente die ik ontvang over die 10.000. Aangezien je privé geen inkomstenbelasting betaald over die rente, terwijl dit zakelijk wel wordt gezien als inkomsten.

 

Dus mijn vraag even anders geformuleerd, is er verschil als ik die 10.000 overboek naar mijn prive spaarrekening. ten opzichte van als ik die 10.000 overboek naar mijn zakelijke spaarrekening?

 

(heb trouwens in mijn eerste reactie iets aangepast, het ging nl over de belasting over de rente)

Link naar reactie
  • 0

De informatie in de link klopt nog steeds.

 

Bij een eenmanszaak geldt dat liquide middelen die nodig zijn voor de bedrijfsvoering tot het ondernemingsvermogen behoren. Inclusief geld bestemd voor investeringen, overnamekas, etc. Permanent overtollige liquide middelen horen niet tot het ondernemingsvermogen maar in box 3. Op wat voor rekening (privé of zakelijk) dit geld staat, is slechts een indicatie van de etikettering. Geld op een zakelijke rekening kan dus box 3 vermogen zijn, en geld op een privérekening kan ondernemingsvermogen zijn.

 

Let wel op dat er een anti-misbruikregeling bestaat, op grond waarvan vermogen dat tijdelijk (oplopend tot 6 maanden) buiten box 3 terecht komt en in die periode een peildatum zit (31/12 en/of 1/1), dit vermogen óók in box 3 moet worden opgenomen. Er kan dan dubbele belastingheffing ontstaan (privé betaal je namelijk ook belasting over de rente, namelijk 1,2% over de waarde van het vermogen).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

De informatie in de link klopt nog steeds.

 

Bij een eenmanszaak geldt dat liquide middelen die nodig zijn voor de bedrijfsvoering tot het ondernemingsvermogen behoren. Inclusief geld bestemd voor investeringen, overnamekas, etc. Permanent overtollige liquide middelen horen niet tot het ondernemingsvermogen maar in box 3. Op wat voor rekening (privé of zakelijk) dit geld staat, is slechts een indicatie van de etikettering. Geld op een zakelijke rekening kan dus box 3 vermogen zijn, en geld op een privérekening kan ondernemingsvermogen zijn.

 

Let wel op dat er een anti-misbruikregeling bestaat, op grond waarvan vermogen dat tijdelijk (oplopend tot 6 maanden) buiten box 3 terecht komt en in die periode een peildatum zit (31/12 en/of 1/1), dit vermogen óók in box 3 moet worden opgenomen. Er kan dan dubbele belastingheffing ontstaan (privé betaal je namelijk ook belasting over de rente, namelijk 1,2% over de waarde van het vermogen).

 

 

 

Ok, maar als ik niet boven de grens van 20.000 uitkom in box 3 dan betaal ik dus geen belasting over mijn rente, terwijl dit bij een zakelijk rekening wel het geval zou zijn. Dus in mijn geval zou het gunstig zijn om de bedragen op de nieuwe spaarrekening aan te merken als permanent overtollig ( ik snap dat ik dan niet elke maand het geld kan gaan switchen tussen zakelijk en privé, in principe is het een zakelijke reserve die ik als privé opneem. Wanneer ik het eventueel nodig heb kan ik het terugboeken.)

 

Dank!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.