• 0

Belastingaangifte: vraag over overhevelen van ondernemings- naar privevermogen

Dag allemaal,

 

Ik heb een eenmanszaak en gebruik één bankrekening voor zowel zakelijk als privé. Niet verstandig, maar dat is op dit moment nu eenmaal zo. Nu heb ik voorgaande jaren in box 3 altijd aangegeven dat ik onder de drempelwaarde zat voor wat betreft mijn bezittingen zodat ik mijn bezittingen nooit heb hoeven preciseren. Ik nam daarmee dus aan dat mijn banktegoeden boven die drempelwaarde tot mijn ondernemingsvermogen behoren en ik gaf dus ook altijd netjes mijn renteinkomsten daarover op in box 1.

 

Nu heb ik begrepen dat mijn banktegoeden simpelweg te hoog zijn om redelijkerwijs als ondernemingsvermogen te mogen worden opgevoerd, vanwege het feit dat ik geen investeringen doe. Dus ik heb besloten om het gehele banktegoed over te hevelen naar box 3. Om dit te doen vul ik het volgende in:

- is het fiscale ondernemingsvermogen aan het begin van dit boekjaar gelijk aan het fiscale ondernemingsvermogen aan het einde van het vorige boekjaar? Antwoord: ja

- ondernemingsvermogen begin boekjaar: 100.000 (dit is het bedrag dat ik op de aangifte 2007 als totaal ondernemingsvermogen heb opgegeven)

- liquide middelen/banktegoed einde boekjaar: 0

 

Op mijn balans heb ik als activa alleen 10.000 aan vorderingen en als passiva een FOR saldo van 24000 en dus een eigen vermogen van -14000. Gezien het feit dat mijn netto-omzet 45.000 is, zijn mijn prive-onttrekkingen 59.000. Uiteindelijk resulteert dit in een vermogensverschil van (10.000 + 59.000) - 100.000 = -31.000 en dus een saldo fiscalewinstberekening van -31.000. Op het overzicht van de aangifte komt dit uiteindelijk neer op negatieve belastbare winst. Dit lijkt me niet logisch.

 

Dus, ik doe zeker iets fout, begrijp een of ander boekhoudkundig principe niet, maar kom er niet achter waar het fout gaat. Heeft iemand een suggestie? Bij voorbaat dank.

 

Groeten,

Frank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi,

 

Ik denk dat het hem zit in het feit dat je onttrekkingen naar prive niet ten laste van je winst mag nemen. Het overboeken van het ondernemingsvermogen naar prive heeft dus geen negatief effect op je winst.

 

Ik heb hier ook wel een vraag over. Je geeft aan dat je ondernemingsvermogen redelijk moet zijn, en dus in verhouding moet staan tov je investeringen en dergelijke. Maar weet je hoe dit getoest wordt? Was bijv in jouw geval 20.000 wel redelijk geweest?

 

Groet,

Karen

Link naar reactie
  • 0

Hoi Karen,

 

Ten eerste bedankt voor je reactie.

 

Het klinkt inderdaad niet logisch dat je prive-onttrekkingen ten koste van de winst mogen gaan. Uit de helptekst in de aangifte (box 1 / winst uit onderneming / prive-ontrekkingen / prive-onttrekkingen in contanten) blijkt dat inderdaad ook expliciet. En verder kan ook op het overzicht van de aangifte achter 'saldo fiscale winstberekening' ook worden gezien dat de prive-onttrekkingen niet ten koste van de winst gaan.

 

Ten aanzien van de geaccepteerde hoogte van het ondernemingsvermogen: ik heb al jaren geen investeringen (laptop, en that's it) dus redelijkerwijs zou het ondernemingsvermogen 0 kunnen zijn (wat ik op zich ook prettiger vind dan bijvoorbeeld 5.000 omdat het dan gewoon wat duidelijker is allemaal en volgens mij moet het belastinghoogtetechnisch niet zoveel uitmaken).

 

Nog steeds zoekende dus.

 

Groeten,

Frank

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.