Jump to content
zrski
Verberg

Het businessmodel voor prijsvergelijkers?

vraag

Ik ben onderzoek aan het doen naar de businessmodellen van prijsvergelijkers op het Internet.

 

De meeste prijsvergelijkers vragen een fee per lead. Sommige prijsvergelijkers werken met maandelijkse subscription modellen. Maar bijna alle prijsvergelijkers worden betaald door de bedrijven van wie ze de prijzen laten zien.

 

Ik vind dit eigenlijk het meest gezonde model, de prijsvergelijkers zijn hierdoor wat kapitaal krachtiger en de ecommerce sites achter de prijsvergelijkers nemen hun business serieus.

 

Er zijn echter alternatieven:

 

Er zijn een aantal kleinere prijsvergelijkers die volledig advertising supported zijn, zij doen het over het algemeen niet zo goed.

 

Ook zijn er prijsvergelijkers die shopping habbit informatie, statistieken en onderzoeken verkopen.

 

Sommige prijsvergelijkers werken met een reverse auctioning systeem (de aanbieders bieden op een product/service aanvraag van de vrager) en er zijn een aantal prijsvergelijkers aan het kijken of ze de gebruiker voor de service kunnen laten betalen.

 

Wat vinden jullie nou het beste model? En waarvoor?


HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link to post
Share on other sites

21 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Ik denk dat het eerste model de meeste kans van slagen heeft, maar ik ben daarbij altijd bang dat de prijsvergelijker niet meer objectief is. Ik heb vaak nog goedkopere opties gevonden door zelf te zoeken in plaats van een prijsvergelijker te raadplegen. Maar dat kost dan weer wel wat meer tijd...

 

Om die reden lijkt mij een model waarvoor de gebruiker betaalt objectiever overkomen... Alleen is dat inmiddels een moeilijk model geworden doordat er al veel sites zijn die gebruikers gratis informatie geven. Het is dan natuurlijk wel zaak dat je echt de voordeligste in de lijst hebt staan... Wellicht dat een 'laagste prijs garantie' hiervoor een oplossing is, waarbij bezoekers (een deel van) de door hen betaalde raadpleegkosten kunnen terugkrijgen als ze een lagere prijs vinden op internet...


Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Volgens mij zit het prijsvergelijker model niet zo ver van een supermarkten model af? Als de prijsvergelijker niet een laagste prijs garantie geeft gaat dat helemaal op.

 

Maak je gebruik van dealtime (de appiehappie van de prijsvergelijkers) of voel je je beter thuis bij Kelkoo (de c1000 zeg maar).

 

Hoeveel zou jij bereid zijn om te betalen zodat je iets goedkoper kan krijgen?


HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik ben niet zo prijsbewust. Maar ik denk dat nu en in de toekomst consumenten steeds meer-en-meer prijzen gaan vergelijken.

 

Je vraag ...

 

Hoeveel zou jij bereid zijn om te betalen zodat je iets goedkoper kan krijgen?

 

De "betaling" voor de vergelijking moet wel interessant genoeg zijn om uiteindelijk écht goedkoper uit te zijn.

Stel ... een CD kost bij winkel A: 21 euro en bij winkel B: 22 euro.

Als ik dan 1 euro moet betalen voor de "prijsvergelijking" kan ik net zo goed gelijk naar B gaan.

 

Een ander soortgelijk voorbeeld in prijsvergelijkingen is. Ik zie op het web een interessant product dat veel goedkoper is dan bij mij in de buurt. Mits ik niet vergeet dat er ook nog verzendkosten betaald moeten worden en ik uiteindelijk net zo duur of zelfs duurder uit ben.

 

Mij lijkt model 1 het meest voor de hand liggen. Komt voor mij als consument "vrijwilliger" over. Bovendien ben ik als consument aan het prijsvergelijken en me dus aan het oriënteren. Miskien koop ik het toch maar niet, dus zal ik niet zo snel betalen voor de "vergelijkingsservice".


Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Vind het niet zo erg om met jullie te brainstormen, meer met de koopjesjagers die forums afspeuren zoals deze (zie de hoeveelheid gasten elke dag ;))

Is het misschien niet iets om ook een gesloten forum voor leden alleen te maken?


Geld ligt op straat, je moet het alleen oprapen

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Een geheel gesloten forum voor alleen leden lijkt me niet veel uitmaken. De "koopjesjagers" registreren zich net zo makkelijk ook.

 

Misshien een forum voor "secret missions" maar wie laten we dan wel/niet binnen? Dat lijkt mij een mission impossible!

 

Kun je je idee niet een beetje "vaag" omschrijven?

 

hihi, zal even wat nakijken voor ik iets ga roepen ;)

Anders zit er voor mij (en de rest) niet veel anders op dan geduld te hebben tot je "nagekeken" bent ;)


Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Guest Verwijderd account

Misshien een forum voor "secret missions" maar wie laten we dan wel/niet binnen? Dat lijkt mij een mission impossible!

 

Het idee is wél goed. Via ballotage misschien? Wordt ook bij bijvoorbeeld de Rotary Club gebruikt en werkt goed.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dat is inmiddels gebeurd.

 

Maareh ... we raken een beetje off topic van zrski zijn vraag .... iemand nog input wat dit betreft. Zrski ... wat denk je zelf dat de beste module is in vergelijking met al het veldwerk je hebt gedaan?


Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik zet mijn geld op een afgeleide van het supermarkt model.

 

De sfeer van de prijsvergelijker/informatie service die je opzet laat zien of je bezoekers aldi of alberthein moeten verwachten.

 

Ik denk dus dat de prijsvergelijker door de ecommerce sites betaald zou moeten worden. Zie het als een grote shoppingmall of supermarkt dus.


HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Maar waarom zou een klant van die prijsvergelijker niet ook 'mogen' betalen voor z'n voordeel?

Waarom niet een model waarin zowel e-commerce sites een deel van de fee betalen, en degene die je dienst gebruikt?

Zodat beiden zich 'op je moeten abonneren', willen ze er hun voordeel mee kunnen doen.

Dat is misschien meer een datingservice model (en kijk maar eens hoe die draaien ;D)

 

Annedien

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ja maar de grote vraag is hoe herken je de meerwaarde. Er zijn een stuk of 15 grotere spelers in deze markt. De eene biedt een hele rij aan mogelijke shops aan, de andere een selecte hoeveelheid, weer een andere draait op de reacties van shoppers op de shops, etc.

 

Het prijsvergelijken op zich is volgens mij te simpel om een subscription achtig model op te bouwen. Twee vragen spelen de hoofdrol voor de consument:

 

1. Waar is mijn product het goedkoopst

2. Hoe lang is de lever tijd

 

In princiepe is het niks anders dan een gespecialiseerde zoekmachine. Ik denk niet dat consumenten en masse daarvoor willen betalen.

 

Ook denk ik dat je doelgroep erg voorzichtig met hun geld omgaat, dit maakt het nog moeilijker om ze tot betalen aan te zetten. Zoals Ben zij: "why pay als ik het ergens anders gratis kan krijgen?"


HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Er zijn nog genoeg producten voor niche-markten die nog niet in de gangbare pricewatchen staan. Ik denk dat je zo'n pricewatch succesvol zou kunnen maken wanneer je er uitgebreide product&serviceinformatie (zoals de levertijd bij online-shops) bij zet en het assortiment v/d bedoelde producten en het aantal shops erg groot is.

 

Zelf ben ik toevallig aan het experimenteren met het ontwerpen van zo'n pricewatch systeem. Wat erg ingewikkeld is trouwens. Als je het zou laten ontwerpen kost het denk ik een hoop geld.

 

In princiepe is het niks anders dan een gespecialiseerde zoekmachine. Ik denk niet dat consumenten en masse daarvoor willen betalen.

 

Ook denk ik dat je doelgroep erg voorzichtig met hun geld omgaat, dit maakt het nog moeilijker om ze tot betalen aan te zetten. Zoals Ben zij: "why pay als ik het ergens anders gratis kan krijgen?"

 

Precies. En daarom ben ik van mening dat je waarschijnlijk alleen de kosten van de site door advertenties kunt laten dekken. Je zou het ook als toevoeging, als een stukje extra service kunnen laten zien voor je bestaande klanten. (Stel dat je een tijdschrift over computerhardware uitbrengt, dan zou je een prijs/productwatch over computerhardware op je site kunnen zetten)

 

Ik heb erg veel ideeën hierover, bestaande pricewatchen zijn vaak nog niet erg uitgebreid, kloppen niet altijd en kunnen veel uitgebreider. (bijvoorbeeld het toevoegen van 2e hands goederen en het invoeren van speciale sales promotions (bijv. je koopt een dvdspeler met gratis 10 dvd's) )

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Voor software vergelijk ik altijd even wat ik kwijt ben voor het verzenden vanuit amerika versus de goedkoopste aanbieder in nederland... scheelt soms echt bakken met geld.

 

(Voorbeeldje: Corel Graphics Suite 11 full version, in nederland niet of nauwelijks onder de EUR 499 ex BTW te vinden, in US voor USD 299.... en dan werkt de dollar ook nog eens in je voordeel....)

 

BRAINWAVES:

 

Ik heb nog geen prijsvergelijker gezien die internationaal denkt........ Misschien dat daar business in zit? (dat zou je dan ook nog in de vorm van een tussenpersoon kunnen doen... je laat niet weten waar je het koopt, maar laat wel zien voor welke prijs je het kunt verkopen...) Dan kun je de consument een (geringe) vergoeding in rekening brengen zonder dat ie het weet, en kun je prijs vs. garantie en levertijd en zo toch naast elkaar zetten...

 

Een andere optie is wellicht het uitvoeren van inkoop-taken voor business to business... met hoge volumes valt snel meer te bedingen.... en stel dat je dat voordeel nou 50/50 zou verdelen.... no saving no pay...


Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Wellicht een interessant artikel ?

 

El Cheapo lanceert alert-service

Prijsvergelijker El Cheapo, onderdeel van de Telegraaf, heeft een alert service aan de site toegevoegd. Op de site van El Cheapo kan de internetter aangeven hoeveel hij wil betalen voor een product, wanneer het artikel voor die prijs beschikbaar is stuurt El Cheapo een mail. De dienst wordt gratis aangeboden, El Cheapo wil met de alert service interessanter voor (potentiële) klanten worden en verwacht dat dit resulteert in meer omzet.

 

 

 


Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 10 leden online en 192 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept