• 0

scheiden en failliet

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

tijdens het huwelijk ontstaan en een gedeelte voor het huwelij , hij had toen al schulden

 

Volgens mij zit het zo:

1) schulden die hij had voor jullie huwelijk zijn voor hem

2) schulden tijdens jullie huwelijk (vanaf huwelijksdatum t/m officiele scheidingsdatum): voor jullie samen.

3) schulden die hij aangaat vanaf datum scheiding zijn voor hem

 

Gaat de 1 failliet, dan moet de ander dokken voor die schulden die gemeenschappelijk zijn, in ieder geval dus situatie 2)..

Het enige dat ik me afvraag is: als je trouwt obv gemeenschap van goederen, dan wordt alles samengevoegd, bezittingen EN schulden. In dat geval ben je denk ik ook aansprakelijk voor zijn schulden voor jullie huwelijk als hij failliet gaat (situatie 1)).

 

Ik weet dat niet zeker, wie weet kunnen anderen dat bevestigen?

 

Juist voor dit soort situaties, maar ook voor andere, is het altijd raadzaam huwelijkse voorwaarden op te stellen.

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

tijdens het huwelijk ontstaan en een gedeelte voor het huwelij , hij had toen al schulden

 

Volgens mij zit het zo:

1) schulden die hij had voor jullie huwelijk zijn voor hem

2) schulden tijdens jullie huwelijk (vanaf huwelijksdatum t/m officiele scheidingsdatum): voor jullie samen.

3) schulden die hij aangaat vanaf datum scheiding zijn voor hem

 

Gaat de 1 failliet, dan moet de ander dokken voor die schulden die gemeenschappelijk zijn, in ieder geval dus situatie 2)..

Het enige dat ik me afvraag is: als je trouwt obv gemeenschap van goederen, dan wordt alles samengevoegd, bezittingen EN schulden. In dat geval ben je denk ik ook aansprakelijk voor zijn schulden voor jullie huwelijk als hij failliet gaat (situatie 1)).

 

Ik weet dat niet zeker, wie weet kunnen anderen dat bevestigen?

 

Juist voor dit soort situaties, maar ook voor andere, is het altijd raadzaam huwelijkse voorwaarden op te stellen.

 

 

Stap 1 klopt niet, tenzij het verknochte schulden zijn (en dat is hier niet aan de orde). Gemeenschap van goederen betekent alles delen!

 

Voor wat betreft de schulden die zijn onstaan vanaf de feitelijke scheiding van tafel en bed (dus niet de uitgesproken scheiding door de rechter) zou ik even moeten uitzoeken. Kom ik op terug.

 

In ieder geval succes!

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.