Ik heb jarenlang als Nederlander in Nederland via mijn amerikaanse werkgever aandelen kunnen sparen.
De aandelen waren onder beheer is de U.S. en heb een deel daarvan verkocht.
Echter ik had voor de verkoop geen W-8BEN formulier ingevuld, en verder was door het bedrijf die mijn aandelen beheert, 28% belasting ingehouden, welke werden afgedragen aan de amerikaanse belasingdienst (IRS).
Het uit te keren bedrag, staat op een cheque in U.S. dollars, samen met een Tax form 1099-B.
Ik heb dan ook de volgende vragen:
1) Kan ik die belasting achteraf nog terug krijgen van de IRS ?
2) Als ik de cheque in, moet ik dan alsnog belasting betalen aan de nederlandse belastingdienst ?
3) Hoe vraag ik een U.S. Taxpayer Indentification Number (TIN) aan ?
4) Waar kan ik eigenlijk zo'n cheque innen ?
Ik heb zelf al uren dingen zitten uitzoeken op het internet, maar beetje bij beetje verder gekomen.
Als iemand antwoord heeft op 1 of meerdere vragen, dan zou mij dat ontzettend helpen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
ed1973
ed1973
Ik heb jarenlang als Nederlander in Nederland via mijn amerikaanse werkgever aandelen kunnen sparen.
De aandelen waren onder beheer is de U.S. en heb een deel daarvan verkocht.
Echter ik had voor de verkoop geen W-8BEN formulier ingevuld, en verder was door het bedrijf die mijn aandelen beheert, 28% belasting ingehouden, welke werden afgedragen aan de amerikaanse belasingdienst (IRS).
Het uit te keren bedrag, staat op een cheque in U.S. dollars, samen met een Tax form 1099-B.
Ik heb dan ook de volgende vragen:
1) Kan ik die belasting achteraf nog terug krijgen van de IRS ?
2) Als ik de cheque in, moet ik dan alsnog belasting betalen aan de nederlandse belastingdienst ?
3) Hoe vraag ik een U.S. Taxpayer Indentification Number (TIN) aan ?
4) Waar kan ik eigenlijk zo'n cheque innen ?
Ik heb zelf al uren dingen zitten uitzoeken op het internet, maar beetje bij beetje verder gekomen.
Als iemand antwoord heeft op 1 of meerdere vragen, dan zou mij dat ontzettend helpen.
Alvast enorm bedankt,
groeten,
Ed
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/20098-amerikaanse-aandelen-verkocht-vraag-over-belasting-ed/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag