• 0

Succes / Mislukking

Er wordt veel gesproken over succes in ondernemerschap. Over mislukking wensen we weinig te spreken. Maar wat als het omgaan met Mislukking de sleutel is tot succesvolle innovatie ?

 

Deze draad wil gaan over de ervaringen met mislukking en wat ons het heeft gebracht om beter te innoveren en ondernemen.

 

---------------

According to Randy Komisar, a partner at Kleiner Perkins Caufield & Byers, what distinguishes the Silicon Valley is not its successes, but the way in which it deals with failures. The Valley is about experimentation, innovation, and taking new risks. Only a small business that can deal with failure and still make money can exist in this environment. It is a model based on many, many failures and a few extraordinary successes.

 

Hij heeft het hier over de cultuur van "constructive failure"

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 1

Veel ligt volgens mij in je grondhouding:

Als je wat je doet in beginsel als experiment ziet zijn er geen mislukkingen of successen, alleen maar situaties waarin je iets leert van je experimenten, hoe iets uitpakt, wat werkt en hoe.

Daarnaast denk ik dat je in retrospect meer logica ziet in processen dan werkelijk aanwezig is. Het aantal factoren dat onbekend is, buiten je blikveld gebeurt en niet te managen is, is dusdanig groot dat een verhaal construeren van het proces weliswaar tot geloofwaardige verhalen kan leiden, maar in feite aan elkaar hangt van aannames.

 

Een andere manier om er tegenaan te kijken is meer als venture capitalist of platenbaas (hoewel dat een oude metafoor is):

1 op de 10 dingen wordt een succes. De hits betalen de flops.

Zo krijg je meer een helicopterview over wat je doet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

succes is van mislukking naar mislukking gaan en dan nog enthousiast blijven ;) gezegde van winston churchil . Ik probeer me hier aan te houden dat is het aller beste. En anders is nog altijd wel een plan B ::)

 

uitstekende feedback filmpje...

Link naar reactie
  • 0

Wat een top-topic!

Ik heb geen mooie filmpjes maar nog wel een heerlijk positieve oneliner: Failure is simply the opportunity to begin again, this time more intelligently (Henry Ford). En een reus voor de topic-starter natuurlijk!

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Mislukking? Dat is voor mij de aanjager om er nog beter en harder tegenaan te gaan.

Mislukking? Een reden te meer om me (nog) verder te verdiepen in mijn doelgroep en klant.

Mislukking stimuleert mij door te gaan en wonderlijk genoeg voel ik met steeds sterker worden en meer gemotiveerd dan daarvoor (als dat al nodig was).

Link naar reactie
  • 0

Iinteressant topic, Ewout.

In alle grote organisaties heb je tegenwoordig een intranet met daarop vrijwel dagelijks interne nieuwsberichten over successen op allerlei plaatsen in de organisatie. Nooit lees je daar eens bericht als "wij van afdeling ABC hebben een heel belangrijke klant verloren". Terwijl het verliezen van klanten wel regelmatig gebeurt.

 

Ik zie dit al jaren als een gemiste kans. 1 bericht over een verloren klant, met een goede uitleg waarom dat is gebeurd, is waardevoller voor de organisatie dan 100 succes-berichten. Van mislukkingen kun je leren. Veel meer dan van successen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb daar op mijn blog ook een aardig stukje over geschreven.

 

Ik weet niet hoe lang ik nou ook alweer werk (mm...18 jaar), maar hoe strak de organisatie ook in elkaar zat/ hoe soft de organisatie ook in elkaar stak : ik heb maar voor werk 1 x een grondige evaluatie gedaan, die mij bij is gebleven. De andere keren was er nl. nooit een evaluatie. Wat een zonde, wat een verspilling.

 

Ik heb een erg goede sales opleiding gehad, waarbij je voor een gesprek moest zeggen tegen je senior collega wat je ging doen in het gesprek, hoe je het wilde opbouwen en wat het resultaat van het gesprek ging zijn. Na het dichttrekken van de deur haastte je je dan naar een rustige plek om het hele gesprek af te bellen, waardoor een goede en gedegen evaluatie mogelijk was.

 

Les bij "al" deze activiteiten: je faalt continue. Soms op kleine aspecten, soms op grote aspecten. Dat brengt je zowiezo dichter bij een normaal mens. De hyperbolen van de Amerikaanse leest-management literatuur vervreemd mensen ernstig van wie ze zijn, volgens mij. Daarnaast accepteer je de werkelijkheid veel meer : die is ook niet zwart/wit. Belangrijkste: je weet wat je de volgende keer beter gaat doen. (en als Nederlander: ja, je wordt er ook steeds meer bescheiden van) ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het idee dat in veel (grote) organisaties steeds vaker het credo geldt "faillure is not an option" Ik zou het sympathiek vinden als er in organisaties meer ruimte wordt gecreëerd om eens flink onderuit te gaan "faillure is an option".

Doordat mensen zo krampachtig proberen geen fouten te maken wordt er minder geinnoveerd en spelen organisaties op save. Een organisatie die niet veranderd staat op een gegeven moment stil en op stilstand volgt achteruitgang.

 

Een organisatie moet ruimte creëren voor medewerkers om zo nu en dan eens een wild plan achter na te jagen, gevoelsmatig gebeurt dat in Nederland naar mijn mening te weinig en dat is jammer. Nieuwe dingen probeer ik altijd op te pakken als ik de volgende vraag met ja moet beantwoorden: Als ik over 10 jaar terug kijk op dit beslismoment zou ik mezelf voor mijn hoofd slaan als ik het niet geprobeerd heb?" Deze vraag heeft me reeds in een veelvoud aan interessante situaties en projecten doen belanden en spijt heb ik nooit gehad, al was niet alles een even groot succes....

 

www.pitchparrot.com - Wij vertellen jouw verhaal in een pakkende animatie van één minuut.

 

www.zeauw.nl - Effectieve websites en webapplicaties.

Link naar reactie
  • 0

In dat opzicht is het wel leuk te weten dat de ABN iets leuks doet: Het Instituut der briljante mislukkingen -> http://www.briljantemislukkingen.nl.

Ik ken het niet, ben er nooit geweest maar misschien ken jij het wel Ewout?

 

En over het benadrukken van succes, ja ik begrijp het toch wel hoor...... ik heb laatst 'the pursuit of happyness' gezien, en ik werd wel echt triest van al het mislukken, hoewel ik wist dat het goed af zou lopen.

Misschien heb ik toch liever een feelgood movie... (hoewel het natuurlijk een erg mooi verhaal is).

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Mensen die zich bij "succes" op de borst slaan, trekken bij "mislukking" de haren uit hun kop.

 

Mensen die succes als maatstaf hebben, meten vaak in mislukkingen.

 

Hij die het succes in het geheel ziet, ziet mislukking vaak in zij geheel niet.

 

;D

 

Link naar reactie
  • 0

@nielshermus - je wordt filosofisch, zo laat op de avond ;-)

 

@arthur - nee, eerlijk gezegd niet. Maar als ik het verhaal lees, denk ik: pet af. Knap dat ze dit hebben gedaan. Ondanks alle shit bij AbnAmro. Zou leuk zijn als ze het weten vol te houden & dit niet kapot laten gaan binnen een paar maanden/jaren. Leuke site, dank !

Link naar reactie
  • 0

Ewout,

 

Een bijzonder aardig topic dit. Hoewel ikzelf als actuaris over het algemeen een nogal stoffig imago heb, ben ik de laatste tijd erg veel met dit soort vraagstukken bezig. Ik heb laatst een boek hierover gelezen van Prof. Dr. Heinz Ryborz. Een echte aanrader !!!

 

In zijn 13-punten programma leert hij hoe je succes kan hebben op de manier waarop je met je medemens omgaat. Het zijn eigenlijk allemaal open deuren, maar o zo waar. De rode draad door zijn verhaal is toch wel de eigenschap: "zo men doet, zo men ontmoet". Met andere woorden: je kunt pas succes hebben, slagen in het leven en levensvreugde vinden als je je medemens op dezelfde manier behandelt zoals jezelf zou willen dat je behandelt wilt worden. Het klinkt zo logisch, maar toch slagen maar weinig mensen hierin.

 

Groeten,

Een in menselijk gedrag geinteresseerde actuaris

drs. Jeroen Tuijp Actuaris AG

www.edmondhalley.nl : actuariële diensten en pensioenadvies voor bedrijven

www.edmondhalley.nl : pensioenmanagement, pensioenopleidingen en risicomanagement voor bedrijven en pensioenfondsen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.