• 0

Overnemen lease-contract bij stoppen dienstverband

Hallo allemaal,

 

Ik zit een beetje met een dilemma. Ik ben op dit moment in loondienst bij een detacheerder. Ik heb een lopend leasecontract welke nu nog 3 jaar loopt. Ik betaal een eigen bijdrage van 30 euro voor deze wagen, totaal kost hij 780 euro per maand. (750 norm leasebedrag).

 

Nu heb ik besloten per 1 mei voor mezelf te beginnen. Omdat mijn huidige klant mij nog even wil houden zijn we in overeenstemming gekomen dat ik via een payroll-constructie met mijn huidige werkgever nog tijdelijk bij de klant blijf. Ik ben wel in het bezit van een VAR, KVK inschrijving en BTW nummer maar het werken bij je laatste klant kan problemen geven bij de belastingdienst. Ik ga in eerste instantie dus niet echt voor mezelf werken. De planning is om zsm een nieuwe klant te zoeken waarbij ik wel gebruik kan maken van de voordelen van het ondernemersschap.

 

Nu zit ik met het dilemma: " Wat te doen met de auto ". Dit staat er in het personeelhandboek van mijn huidige werkgever:

LeaSEauto reglement

Voortijdige beëindiging van het leasecontract brengt kosten met zich mee. De kosten uit de afkoopsom van het contract, welke aan de leasemaatschappij verschuldigd is. In de volgende gevallen worden de bedoelde kosten voor 50% aan de betrokken werknemer in rekening gebracht :

 

§ Indien het leasebedrag het norm leasebedrag overschrijdt en de werknemer een eigen bijdrage hiervoor betaald. Dit betekent namelijk dat de werknemer specifiek kiest voor een andere auto, waar KVL niet zozeer bij gebaat is, maar de werknemer;

§ Indien het leasecontract wordt opgezegd op verzoek van de werknemer

§ Indien sprake is van vrijwillige of verwijtbare beëindiging van het dienstverband;

§ Indien sprake is van verwijtbare langdurige ontzegging van de rijbevoegdheid van de werknemer.

 

 

Ik heb een aantal opties:

1) Boete betalen en daarna een 2e hands auto kopen en zakelijke km bijhouden

2) Lease-auto overnemen. Probleem is dat ik hem nog niet zakelijk kan aftrekken omdat ik in eerste instantie op de payroll sta. Het gevolg is dat ik hem netto van mijn winst moet aftikken. Daarnaast zit ik met een duur lease-contract van 3 jaar in mijn maag.

3) Overnemen en daarna op de zaak zetten en bijtelling betalen.

4) Straks een nieuwe auto kopen en op de zaak zetten, deze auto tijdelijk aanhouden en dan boete betalen.

 

Wat zouden jullie in mijn geval doen? Het is op zich een heerlijke wagen. Het enige waar ik mee zit is het feit dat ik de 780 iedere maand moet aftikken, ook als ik een maandje geen werk zou hebben.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

De vraag begint natuurlijk bij: Wat kan je redelijkerwijs dragen. Zeker in deze tijd als startende ondernemer wil je, lijkt mij, als bedrijf een beetje slank blijven zodat je mee kan deinen met de ontwikkelingen. Als jij de komende 3 jaar flink geld per maand moet aftikken voor een auto en je collega's hoeven dat niet kan dat een nadeel zijn. In hoeverre dat het geval is kan alleen jij inschatten. 3 jaar is een flinke tijd na de start van je onderneming!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan het betalen zolang ik declarabele uren maak. Ik maak me meer zorgen om het feit dat ik de lease-kosten moet aftikken op het moment dat ik geen werk heb. Stel dat ik nu 1000 euro vaste lasten heb. Er komt dan 780 bij voor de auto, totaal dus 1780. Ik wil de eerste maanden een buffertje opbouwen voor als ik een maand geen werk heb. Dat betekent dat ik minimaal 1780 euro " over moet houden", hetgeen een behoorlijk bedrag is.

 

Ik heb een aantal scenario's uitgewerkt. In principe kan ik 7 maanden werken en 5 maanden bankzitten. Als dit scenario zich voordoet houd ik evenveel netto over als dat ik nu in loondienst ben. Uiteraard is dit niet de bedoeling van zelfstandig worden.

 

Het is echt een lastige situatie maar gelukkig heb ik nog een week om na te denken :) Wellicht heeft iemand zin om eens naar mijn calculatie-sheet te kijken, stuur mij dan even een pm.

Link naar reactie
  • 0

 

...

2) Lease-auto overnemen. Probleem is dat ik hem nog niet zakelijk kan aftrekken omdat ik in eerste instantie op de payroll sta. Het gevolg is dat ik hem netto van mijn winst moet aftikken. Daarnaast zit ik met een duur lease-contract van 3 jaar in mijn maag.

 

...

 

Waarom moet je nu dat leasecontract overnemen, en niet pas als je van die payroll af bent? ??? Dat zou ik zeker proberen te bedingen.

 

Als je voorziet dat je die extra lasten van een leasebak niet kunt dragen, moet je het zeker ook niet doen, hoe heerlijk het ook rijdt. Lean & mean is meestal het beste als starter. Betaal die boete, is ook aftrekbaar van de winst. Koop een oude maar goede auto en rij die op, 1-2 jaar of zo. Dan heb je veel meer inzicht hoe het gaat met je bedrijf.

 

Een andere optie is het contract overnemen en dat proberen te verkopen. Er zijn online handelsplekken voor leasecontracten, kijk daar eens naar.

 

Ik wil best kijken naar je sheet. Stuur maar op, mijn email staat in mijn profiel.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

verwar werkgeversrisico's niet met werknemersrisico's. de lease-auto is jouw werkgevers probleem.

 

een startende ondernemer koopt gewoon een oud barrel voor €1000-1500 en rijdt daar net zo lang in totdat hij genoeg verdient. probeer eerst maar eens 1000 facturabele uren in een jaar te realiseren en maak je dan pas druk om een auto.

 

succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

verwar werkgeversrisico's niet met werknemersrisico's. de lease-auto is jouw werkgevers probleem.

 

een startende ondernemer koopt gewoon een oud barrel voor €1000-1500 en rijdt daar net zo lang in totdat hij genoeg verdient. probeer eerst maar eens 1000 facturabele uren in een jaar te realiseren en maak je dan pas druk om een auto.

 

succes!

Ik vraag me af in hoeverre een werknemer hier makkelijk vanaf kan komen. Ik heb meerdere discussies over dit onderwerp gelezen. In principe is het natuurlijk vreemd dat je "verplicht" aan die bak vastzit na einde contract. Stel dat je nieuwe baan (of als je in dit geval voor jezelf begint) geen lease-auto heeft dan zit je dus met een verplichte boete van XXX bedrag. Als ze de auto aan een andere werknemer kunnen toekennen is er natuurlijk niets aan het handje maar als dit niet het geval is hebben we denk een ander issue.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

verwar werkgeversrisico's niet met werknemersrisico's. de lease-auto is jouw werkgevers probleem.

 

een startende ondernemer koopt gewoon een oud barrel voor €1000-1500 en rijdt daar net zo lang in totdat hij genoeg verdient. probeer eerst maar eens 1000 facturabele uren in een jaar te realiseren en maak je dan pas druk om een auto.

 

succes!

Ik vraag me af in hoeverre een werknemer hier makkelijk vanaf kan komen. Ik heb meerdere discussies over dit onderwerp gelezen. In principe is het natuurlijk vreemd dat je "verplicht" aan die bak vastzit na einde contract. Stel dat je nieuwe baan (of als je in dit geval voor jezelf begint) geen lease-auto heeft dan zit je dus met een verplichte boete van XXX bedrag. Als ze de auto aan een andere werknemer kunnen toekennen is er natuurlijk niets aan het handje maar als dit niet het geval is hebben we denk een ander issue.

Uitgangspunt is dat deze regeling onderdeel is van de arbeidsovereenkomst. Nu in deze regeling opgenomen is dat de verplichting het contract over te nemen c.q. af te kopen enkel bestaat wanneer er sprake is van een auto die buiten de standaardregeling van de werkgever valt, zal de werknemer zich niet erop kunnen beroepen dat hij gedwongen is met deze auto te gaan rijden. Zou de werknemer dat wel kunnen en aan kunnen tonen dat de keuze 'geen leaseauto' of 'niet deze leaseauto' hem in een onmogelijke positie zou hebben gebracht, dan zou deze bepaling vernietigd kunnen worden als onredelijk bezwarend.

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af in hoeverre een werknemer hier makkelijk vanaf kan komen. Ik heb meerdere discussies over dit onderwerp gelezen. In principe is het natuurlijk vreemd dat je "verplicht" aan die bak vastzit na einde contract. Stel dat je nieuwe baan (of als je in dit geval voor jezelf begint) geen lease-auto heeft dan zit je dus met een verplichte boete van XXX bedrag. Als ze de auto aan een andere werknemer kunnen toekennen is er natuurlijk niets aan het handje maar als dit niet het geval is hebben we denk een ander issue.

 

 

 

Toch is het niet zo vreemd, zeker niet in de detachering, wat toch vaak een duiventil is van 'komende en gaande' werknemers. Vaak is zo'n bepaling niet zo'n probleem, omdat je nieuwe werkgever ook een leaseregeling kan hebben, zeker in de ICT is dit zo goed als standaard. Pas nu jij voor jezelf begint, is het een probleem.

 

Bekijk het eens vanuit de andere kant. Jouw werkgever investeert in jou, en legt zich ook vast middels zo'n leasecontract. Als jij dan besluit op te stappen zit hij met de financiele gebakken peren. Dat hij dat risico deelt met jou (elk 50% toch?) vind ik heel schappelijk.

 

Dit soort bepalingen kom ik zo vaak tegen dat ik denk dat het juridisch waterdicht is.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.