• 0

Ondernemer voor de IB? Of toch niet?

Het is wellicht een beetje een lang verhaal. Ik hoop dan ook dat iemand de moeite wil nemen om het door te nemen!

 

Vorig jaar juli heb ik mij ingeschreven bij de KvK. Ik ben een kleine webwinkel begonnen, NAAST een 'gewone' baan. Ik kreeg van de belastingdienst een brief waarin stond dat het voorlopig oordeel luidt dat ik ondernemer ben voor de BTW. Er staat niets in over ondernemer zijn voor de IB. Ook heb ik in de loop van de tijd geen brieven ontvangen waarin staat dat ik alsnog gezien ga worden als ondernemer voor de IB.

 

Dit aangenomen ben ik begonnen aan het invullen van mijn aangifte IB. Ik belde met de belastingdienst om te vragen waar ik dan mijn inkomsten van de webwinkel moest vermelden. Hierop werd mij verteld, dat ik ook ondernemer ben voor de IB en dat er op de site van de belastingdienst een aangifte voor mij klaar staat welke ik in moet vullen.

 

Vol goede moed heb ik het formulier geopend en ik ben erg geschrokken :-[ . Ik begrijp er maar weinig van. Maar dat terzijde.

 

Hoe is het mogelijk dat ik niet op de hoogte ben van het feit dat ik ondernemer zou zijn voor de IB? Daarnaast vraag ik me af of het wel terecht is dat ik ondernemer ben voor de IB.

 

Deze webwinkel run ik voor mijn plezier naast mijn werk. Omdat ik het graag via een officiele weg wilde doen, informeerde ik bij de KvK en kreeg het advies me in te schrijven.IAan de webwinkel besteed ikmaximaal zo'n 17 uur per week(en kom dus niet aan de norm van 1225 uren). Ik ben begonnen met een startkapitaaltje van 700 euro uit eigen privé gelden. Mijn omzet over 2008 bedraagt nog geen 600 euro. Ik Ben niet direct afhankelijk van opdrachtgevers. Ik maak wel eens wat in opdracht voor klanten, maar ik verkoop ook artikelen die al kant en klaar in de shop staan. Het is niet mijn bedoeling om er mijn hoofdinkomen van te maken. Het blijft een functie naast mijn 'gewone' baan. Ik maak weinig winst, verdien eigenlijk gewoon een leuk extraatje en dat wil ik ook zo houden.

 

Daarnaast loop ik naar mijn eigen idee weinig ondernemers risico en heb dus geen schulden of grote investeringen in mijn kleine onderneming.

 

Gebaseerd op deze gegevens lijkt het mij toch niet waarschijnlijk dat ik ondernemer ben voor de IB? Of zie ik dit verkeerd?

 

Deze aangifte kan ik nooit goed alleen invullen en een boekhouder vragen voor mijn toch al hele kleine onderneming kost mij waarschijnlijk gewoon te veel geld.

 

Wie kan mij iets meer vertellen of heeft tips wat ik nu het beste kan doen?

 

Alvast bedankt!

 

José

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste marjan,

 

Bedankt voor uw reactie!

 

Zou de belastingdienst het accepteren als ik op deze wijze mijn aangifte invul? Omdat ze me klaarblijkelijk toch ondernemen vinden voor de IB?

 

Als ik het deel van de aangifte voor ondernemer doorlees, kan ik naar mijn mening alleen iets invullen aangaande het privé geld dat ik heb gestort om de webwinkel te beginnen en kan ik de vraag wat mijn netto omzet is beantwoorden.

 

En voor de rest niets! Het 'voelt' nogal zinloos en het invullen van resultaat uit overige werkzaamheden lijkt me veel meer voor de hand te liggen. Mag je bij resultaat uit overige werkzaamheden overigens ook een negatief saldo invullen?

 

Graag ontvang ik nog meer reacties!

 

José

Link naar reactie
  • 0

Als het niet gezien wordt als "winst uit onderneming" komt het m.i. sowieso uit op "ondernemen voor IB" aangezien dat samenvalt met jouw inkomsten uit loondienst. En resultaat uit overige werkzaamheden is dan inderdaad de plek waar je winst wordt vermeld. Of je een negatief saldo kan/mag invullen durf ik niet te zeggen.

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik het goed begrijp wordt ik in elk geval gezien als ondernemer voor de IB omdat ik een 'vaste' baan heb naast de webwinkel?

 

Toch als ik naar de criteria van de BD kijk aangaande het ondernemerschap, val ik daar niet onder. Alhoewel dat niet aan mij is om te beoordelen, dat snap ik.

 

Zou ik de situatie ook eens opnieuw kunnen laten beoordelen door de BD? Of is dat onbegonnen werk? Of contact opnemen met de KvK hierover?

 

Het maximale wat ooit uit deze webwinkel zou kunnen halen is ongeveer zo'n 300 euro omzet per maand. Ik vind het bij wijze van spreke al leuk als ik er 100 euro per maand aan over hou. Dat is ook mijn insteek: een bijverdienste naast mijn vaste baan. Het gaat mij niet om de winst, maar om het plezier wat ik er van heb. Het is ontstaan uit een uit de hand gelopen hobby.

 

Ik heb me zoals eerder geschreven ingeschreven biij de KvK op advies van hun. Ik heb er nu een klein beetje spijt van om heel eerlijk te zijn. Een hoop mensen runnen een webwinkeltje zonder daar de officiele weg te bewandelen.Alleen Ik doe mijn zaken graag eerlijk en officieel. Ook naar de klant toe.

 

José

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik het goed begrijp wordt ik in elk geval gezien als ondernemer voor de IB omdat ik een 'vaste' baan heb naast de webwinkel?

 

Dat lijkt me onzin, dan is 90% van de webshophouders IB ondernemers en dat geloof ik niet.

 

Ergens is iets misgegaan in de communicatie. Bel de belastingtelefoon, vraag hun of jouw belastingkantoor je belt (je kunt die niet zelf bellen :P) en vraag dan zsm een brief met uitsluitsel. Het kan zijn dat je als IB ondernemer te boek staat (hoewel me dat zou verbazen) omdat je bij je aanmelding iets hebt geschreven wat daartoe aanleiding gaf. Kun je die aanmelding hier geanonimiseerd neerzetten?

 

Je kunt ook de BD een brief sturen met verzoek om uitstel, gegeven dat je nooit een brief van hun hebt gehad hierover. Je kunt dan ook met redenen aangeven dat je zelf denkt geen IB ondernemer te zijn.

 

Je lijkt mij een typisch geval van ROW (resultaat overige werkzaamheden).

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad gewoon 0 invullen. Alles is op nul omdat je nog geen winst of inkomen eruit hebt gedraaid. Je bent als ware toch in IO (in oprichting) en je baan valt buiten de onderneming. of zie ik het verkeerd.

Link naar reactie
  • 0

Werner, ik heb een baan in de zorg, een vaste dienstbetrekking. En staat dus volkomen los van de webwinkel.

 

Fred: hier een opsomming van gegevens zoals deze naar de BD is gegaan na gezamelijke inschrijving bij de Kvk. Ze zijn ingevuld met hulp van een dame van de KvK. En ik denk eerlijk gezegd dat ik al een idee heb van wat er mis is gegaan, als ik het formulier nu na lees. Ik denk dat hier de kneep zit:

 

Gegevens voor de inkomsten belasting(IB)

 

- Hoeveel uur per week verricht u arbeid in uw onderneming (15 uur)

- Heeft u of krijgt u inkomsten uit winst(of verlies) van de onderneming (Ja)

- Heeft u of krijgt u inkomsten uit loon (Ja)

- Wat is de datum van een eventuele beeindiging van de dienstbetrekking(geen antwoord)

- Heeft u of krijgt u inkomsten uit overige werkzaamheden (Nee)

-Heeft u of krijgt u inkomsten uit een uitkering (Nee)

 

Bij inkomsten uit winst/verlies had waarschijnlijk nee moeten staan en bij inkomsten uit overige werkzaamheden ja.

 

Hebben jullie meer gegevens nodig, laat het me dan vooral nog even weten!

 

Ik ben erg blij dat jullie met me mee denken. Ik had mijn 'gewone' aangifte IB zo goed als klaar en na het telefoontje met de BD van vrijdag, brak het klamme zweet me echt uit :-\

 

José

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

José,

 

De inkomsten uit je onderneming naast je gewone baan kun je op de aangifte IB invullen bij inkomsten uit overige werkzaamheden.

Hier kun je ook de kosten uit overige werkzaamheden invullen. Dus alles wat je gefaktureerd hebt ex btw (die heb je immers afgedragen/terug ontvangen via de btw kwartaalaangifte) vul je in bij inkomsten en alle betaalde kosten, declaraties etc. (dus de bedrijfskosten inclusief de inkoopfakturen van je produkt , alles ex btw) vul je in bij de kosten.

Dat is alles. Je moet uiteraard wel alle onderliggende stukken hebben, dus alle verkoopfakturen en alle inkoopfakturen, bonnen en declaraties. Die moeten 7 jaar bewaard worden.

Je kunt meer kosten dan inkomsten hebben, dan krijg je alleen belasting terug. Heb je meer inkomsten als uitgaven, dan is dat in feite de winst uit de onderneming en die wordt belast volgens de schijf van de IB waar je in valt. Je bent als éénmanszaak een IB onderneming. In loondienst betaal je ook IB.

Het is dus eigenlijk helemaal niet zo moeilijk.

 

Mvg

Rob Groeneweg

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Beste allemaal,

 

Ik heb inmiddels nog een keer contact gehad met de BD en heb uitstel gevraagd van het doen van aangifte. Dat geeft in elk geval ruimte.

 

Daarnaast stuur ik een brief(aangetekend verzenden?) naar het belastingkantoor waar ik onder val, met een verzoek tot herbeoordeling van de situatie. Naast een korte brief met het verzoek tot herbeoordeling, voeg ik dan een bijlage toe waarin ik de onderneming beschrijf en waarom ik denk geen ondernemer voor de inkomstenbelasting te zijn.

 

Als iemand nog andere tips heeft aangaande deze correspondentie dan hoor ik dat graag!

 

José

 

Link naar reactie
  • 0

Hai,

 

Ik ben ook nu met de IB invullen er achter gekomen dat ik aan gemert wordt als IB-Ondernemer ik zit in de zelfde situatie als degene die de vraag stelt.

 

Schijnbaar heeft de belasting dienst er voordeel aan om iedereen als IB-Ondermer te zien als die extra inkomen heeft buiten een normale 40 urige werkweek bij een baas.

 

De belastingdienst heeft bij mij vermeld dat ik ten alle tijden verplicht ben om de IB-Ondernemer aangifte in te vullen als deze voor mij klaar staat. (inlog codes en wachtwoord krijg je op aanvraag telefoon via de post na 12 werkdagen(bij mij)).

 

Hierna moet ik een verzoekschrift indienen bij de belastingdienst voor herbeoordeling IB-Ondernemer.

 

Maar ja dit soort brieven moeten altijd vol met gezwolle taal en en zet je 1 woord je fout dan loop je het risico dat het afgewezen wordt.

 

Je moet hiervoor dus een administrator inhuren maar ja deze kost geld zo hou je natuurlijk helemaal niks meer over.

 

:'( Ik heb voor 2008 2 IB opgestuurt

* IB-Partikulieren (resultaat Overige Werkzaamheden)

* IB-Ondernemer

 

En nu mijn vraag: ???

Is er al iemand die zo'n verzoekschrift herbeoordeling IB-Ondernemerschap heeft in gediend en waarbij het gelukt is om dit om te zetten naar invullen resultaat overige werkzaamheden.

 

Zou die brief als voorbeeld hier geplaatst kunnen worden en de bijlages die mee gezonden zijn

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik heb al een tijdje terug een verzoekschrift ingediend bij de BD, maar nog geen reactie ontvangen. Ik verwacht het eerlijk gezegd ook niet zo snel en wacht dus nog even af.

 

Wat betreft het invullen van de aangiftes: ik heb mij door iemand van de belastingtelefoon laten vertellen, dat het niet nodig is om twee aangiftes in te vullen en dat veel mensen de 'fout' maken dit wel te doen. Je kan met andere woorden dus volstaan met het invullen van het formulier voor ondernemers.

 

José

Link naar reactie
  • 0

Maar ja dit soort brieven moeten altijd vol met gezwolle taal en en zet je 1 woord je fout dan loop je het risico dat het afgewezen wordt.

 

Onzin. Ooit liep ik stage bij de belastingdienst en ontving ik een brief:

 

Aanslag IB 2006. referentienummer xxx

 

Het is weer niet in orde, vrient.

 

(Handtekening)

 

Dit is een geldig pro forma bezwaarschrift die ik in behandeling moest nemen en dus ontvankelijk verklaren.

 

Verder is het tweemaal versturen van een IB aangifte ook verkeerd. Zoals gezegd dient alles in 1 aangifte te worden ingediend.

 

Je hebt dus een melding gekregen dat je ondernemer bent voor de IB? Je hebt geen inlogcodes ontvangen voor jouw domein op de belastingdienst site? De belastingdienst heeft geen voordeel bij het aanwijzen dat je IB ondernemer bent dus ik vind jouw verhaal niet 100% klinken.

 

Indien je naast een 40 urige werkweek ergens bijverdient kan dit ook als resultaat uit overige werkzaamheden worden gezien. Maar je hebt de ondernemers IB al verstuurd nadat je hebt ingelogd met de gegevens?

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Hai,

 

Ik ben ook nu met de IB invullen er achter gekomen dat ik aan gemert wordt als IB-Ondernemer ik zit in de zelfde situatie als degene die de vraag stelt.

 

Schijnbaar heeft de belasting dienst er voordeel aan om iedereen als IB-Ondermer te zien als die extra inkomen heeft buiten een normale 40 urige werkweek bij een baas.

 

De belastingdienst heeft bij mij vermeld dat ik ten alle tijden verplicht ben om de IB-Ondernemer aangifte in te vullen als deze voor mij klaar staat. (inlog codes en wachtwoord krijg je op aanvraag telefoon via de post na 12 werkdagen(bij mij)).

 

Hierna moet ik een verzoekschrift indienen bij de belastingdienst voor herbeoordeling IB-Ondernemer.

 

Maar ja dit soort brieven moeten altijd vol met gezwolle taal en en zet je 1 woord je fout dan loop je het risico dat het afgewezen wordt.

 

Je moet hiervoor dus een administrator inhuren maar ja deze kost geld zo hou je natuurlijk helemaal niks meer over.

 

:'( Ik heb voor 2008 2 IB opgestuurt

* IB-Partikulieren (resultaat Overige Werkzaamheden)

* IB-Ondernemer

 

En nu mijn vraag: ???

Is er al iemand die zo'n verzoekschrift herbeoordeling IB-Ondernemerschap heeft in gediend en waarbij het gelukt is om dit om te zetten naar invullen resultaat overige werkzaamheden.

 

Zou die brief als voorbeeld hier geplaatst kunnen worden en de bijlages die mee gezonden zijn

 

Hoi mjellesma

 

Vraag gewoon geen herbeoordeling aan en vul de aangifte in als resultaat uit overige werkzaamheden. De winstaangifte bevat dan louter nullen en klaar ben je.

Dan is de fiscus meteen duidelijk dat jij jezelf niet beschouwt als ondernemer, maar als resultaatgenieter.

 

Overigens, waarop baseer je die conclusie?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hai

 

Mijn boekhouder heeft mij er op gewezen dat ik de belasting telefoon moest bellen met de vraag of ik IB-Ondernemer ben of niet.

Dit heb ik gedaan en ik wordt aangemerkt als IB-Ondernemer

 

Na een paar doorverbindingen kom ik bij iemand bij wie ik mijn verhaal kwijt kon en dat ik er niet mee eens was en deze gaf mij gelijk dat ik eigenlijk geen IB-Ondernemer ben.

 

Ik moest wel de IB-Ondernemers aangifte invullen en daarna een verzoekschrift herbeoordeling versturen is mij door de medewerker van de belasting telefoon vermeld.

Dus helaas kom ik er niet onder uit.

 

ps. misschien was het niet juist om zowel IB-Particulieren en IB-ondernemer op te sturen maar ja ze zijn nu allebei al weg.

 

Om IB's in te vullen heb ik hulp nodig. IB-Partikulieren lukt nog wel via het FNV zonder extra kosten.

Maar IB-Ondernemer heeft mij alweer een rekening van het administatiekantoor op geleverd van 75,00 euro + de jaar afsluiting van 250,00 euro zo hou ik dus helemaal geen stuiver over.

En dan komt ieder jaar de KvK + HoofdBedrijfschapDetailhandel er ook nog bij.

 

Ik heb nu zelf een brief gemaakt met enkele stukken overgenomen (en aangepast) uit dit forum.

Met als bijlage balans einde jaar, Kolommen balans en Winste en verlies rekening.

 

Ik hoop dat dit wat opleverd.

 

persoonlijk heb ik helemaal geen vertrouwen in de belasting dienst en de antwoorden die ze geven ik heb meermaals met vragen naar ze gebeld.

En als ik er 10 bel met 1 en dezelfde vraag heb ik aan het eind 3 verschillende antwoorden die totaal niet gelijk luidend zijn.

Misschien zie ik het te zwart wit maar ik vind dit niet kunnen de antwoorden moeten eigelijk allemaal A, B of C zijn en niet alle 3

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit is het verzoekschrift dat ik wilde sturen:

Het lijkt mij dat dit toch een wijziging opleverd.

 

 

Aan: Belastingdienst / Rivierenland/kantoor Arnhem

Groningensingel 21

6835 EA Arnhem

Postbus 9007

6800 DJ Arnhem

 

Datum

 

Betreft : verzoek om herbeoordeling IB-Ondernemerschap

 

Geachte heer of mevrouw,

 

Hierbij verzoek ik u om een herbeoordeling als IB–Ondernemer.

Via de belasting telefoon heb ik vernomen dat ik door de belastingdienst aangemerkt wordt als BTW-ondernemer en als IB-ondernemer.

 

In september 2007 heb ik mij ingeschreven bij de KvK. Ik ben een kleine webwinkel op eBay begonnen (eBay en marktplaats)hobby, NAAST een 'gewone' baan tegelijker tijd heb mij bij de belastingdienst in Arnhem laten inschrijven voor een BTW nummer. Ik kreeg van de belastingdienst een brief waarin stond dat het voorlopig oordeel luidt dat ik ondernemer ben voor de BTW. Er staat niets in over ondernemer zijn voor de IB. Ook heb ik in de loop van de tijd geen brieven ontvangen waarin staat dat ik alsnog gezien ga worden als ondernemer voor de IB.

 

Hoe is het mogelijk dat ik niet op de hoogte ben van het feit dat ik aangemerkt wordt als ondernemer voor de IB? Daarnaast vraag ik me af of het wel terecht is dat ik ondernemer ben voor de IB

 

Ik heb hierdoor voor 2008 zowel de IB-Particulieren als een IB-ondernemer in gestuurd

 

Mijn verzoek voor herbeoordeling betreft de volgende punten waardoor ik niet aangemerkt moet worden als IB-ondernemer. En wil in aanmerking komen om alleen IB-Particulieren in te vullen met resultaat overige werkzaamheden.

 

* Maakt u winst? Zo ja, hoeveel?

Antwoord: JA & NEE

* 2007 was de winst iets van een ***,** euro totaal

* 2008 was er ongeveer een verlies van -*.***,** zie IB-Particulieren & IB-

ondernemer

 

* Hoe zelfstandig is uw onderneming?

Antwoord: JA & NEE

eBay bepaald hoe ik mijn artikelen aanbied / verkoop en half om half tegen welke voorwaarden

die eBay bied.

 

* Beschikt u over kapitaal (in de vorm van geld)?

Antwoord: NEE

Ik heb geen kapitaal ik koop artikelen via eBay en marktplaats met mijn privé creditcard en

verkoop deze weer voor een hogere prijs, ik investeer niks

 

* Hoeveel tijd steekt u in uw werkzaamheden?

Antwoord: VEEL

Gemiddeld besteedt ik ongeveer 25 / 30 uur per week zonder dat echt rendement oplevert

(webpagina’s maken, plaatjes bewerken, verzenden, boekhouding, zoeken naar leuke dingen om te

verkopen, enz.)

 

* Wie zijn uw opdrachtgevers?

Antwoord: NEE

Ik heb geen opdrachtgevers alleen klanten vorig jaar ongeveer 125 stuks en welke voornamelijk

uit familie en vrienden bestaat.

 

* Hoe maakt u uw onderneming bekend naar buiten?

Antwoord: NIET

Google linkt mijn advertenties van eBay op het internet Ik heb alleen klanten die 1 tot 2

malig wat bij mij kopen.

Antwoord: NEE

Ik doe niet aan reclame en mijn internet adres linkt direct door naar mijn eBay web winkel

Antwoord: NEE

Ik heb geen eigenbrief papier of facturen en een uithangbord heb ik ook niet.

 

* Loopt u 'ondernemersrisico'?

Antwoord: JA & NEE

Er bestaat een kans dat mijn klanten niet betalen dit kost mij dan 2,00 euro eBay kosten de

klant krijgt dan ook niks geleverd (op eBay is de regel is betaling vooraf en hierna

verzending).

Antwoord: JA & NEE

ik ben afhankelijk van de feedback op eBay.

Antwoord: NEE

ik verkoop alleen wat ik leuk vind om te verkopen.

Antwoord: NEE

Voorzover als ik voorzie loop ik geen ondernemers risico

 

* Bent u aansprakelijk voor de schulden van uw onderneming?

Antwoord: JA & NEE

De onderneming heeft geen schulden alleen dat er soms een defect artikel vervangen dient te

worden door een nieuwe (hoogste inkoop waarde sommige artikelen 25,00 euro)

 

Gezien de bovenstaande antwoorden voldoe ik volgens mijn gegevens niet aan de eisen om als ondernemer van de inkomstenbelasting aangemerkt te worden.

Ik verwacht niet dat de verkoop inkomsten binnen afzienbare tijd van dien aart zullen zijn dat ik er mijn hoofdinkomen van kan maken.

 

De eBay webwinkel run ik voor mijn plezier naast mijn werk. Omdat ik het graag via een officiële weg wilde doen, informeerde ik bij de KvK en kreeg het advies me in te schrijven. Aan de webwinkel besteed ik ongeveer zo'n 25 /30 uur per week(en kom dus ver over de norm van 1225 uren) zonder dat het meer rendement oplevert. Ik ben begonnen zonder start kapitaal en koop mijn artikelen in van mijn creditcard eigen privé gelden en van mijn bank account wat van begin af aan nog steeds ****,** euro in het rood staat. Ik verkoop artikelen die al kant en klaar in de shop staan. Het is niet mijn bedoeling om er mijn hoofdinkomen van te maken. Het blijft een functie naast mijn 'gewone' baan. Ik maak weinig winst, verdien eigenlijk gewoon een leuk extraatje en dat wil ik ook zo houden

 

Mocht u nog extra vragen hebben dan wil ik wil graag in de gelegenheid worden gesteld worden om mijn verzoek mondeling toe te lichten wanneer u overweegt om mijn verzoek af te wijzen.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste mjellesma,

 

Uit het bovenstaande begrijp ik dat je voor de inkomstenbelasting geen ondernemer wilt zijn.

 

Voornaamste reden: de complexheid van de aangifte die voortvloeit uit het ondernemerschap.

 

Daarbij moet je wel stilstaan bij het gegeven dat als de activiteiten worden aangemerkt als resultaat uit overige werkzaamheden (dat is dan het enige alternatief) je ook een administratie moet voeren, je een balans en een resultatenrekening moet opstellen. Deze balans en resultatenrekening moet je dan in de aangifte inkomstenbelasting invullen bij het onderdeel resultaat uit overige werkzaamheden.

 

Ten opzichte van winst uit onderneming verschillen de werkzaamheden feitelijk niet veel. Of je nu een balans en resultatenrekening invult bij resultaat uit overige werkzaamheden of bij winst uit onderneming maakt niets uit. In beide gevallen heb je geen boekhouder nodig. Je bent nl. niet verplicht een aparte jaarrekening op te stellen als je een eenmanszaak hebt.

 

Qua werkzaamheden maakt het niets uit, wel heb je speciale voordelen (ondernemersfaciliteiten: lees aftrekposten!!) als je de status hebt van ondernemer.

 

Het lijkt mij dan ook de moeite waarde je keuze te heroverwegen.

 

Groet,

 

René

 

www.ficalis.nl voor belastingadvies, jaarrekening en administratie

Link naar reactie
  • 0

Daarbij moet je wel stilstaan bij het gegeven dat als de activiteiten worden aangemerkt als resultaat uit overige werkzaamheden (dat is dan het enige alternatief) je ook een administratie moet voeren, je een balans en een resultatenrekening moet opstellen.

 

Nee hoor, alle bonnetjes bewaren in een oude schoenendoos is voldoende.

 

Voor uw fiscale plichten hoeft u geen administratie bij te houden van uw opbrengsten en kosten uit de overige werkzaamheden. U bent wel verplicht gegevens over deze opbrengsten en kosten op aanvraag en bij controle te verstrekken. Het is dus belangrijk dat u deze gegevens bewaart.

 

Bron: Belastingdienst.

 

 

wel heb je speciale voordelen (ondernemersfaciliteiten: lees aftrekposten!!) als je de status hebt van ondernemer.

 

Het lijkt mij dan ook de moeite waarde je keuze te heroverwegen.

 

Precies. De meeste mensen doen hun best om wél als ondernemer gezien te worden. Aangezien mjellesma zegt aan het urencriterium te voldoen, kan hij of zij een leuk zakcentje belastingvrij bijverdienen door dat als zelfstandig ondernemer te doen. Het is alleen de vraag of de bd die bewering over het aantal uren wil geloven, als het naast een fulltime baan is.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben dan wel erg benieuwd hoe je voor het bepalen van de resultaat en de bezittingen en schulden te werk wilt gaan.

 

In de praktijk komt het er toch uiteindelijk op neer dat je (in beperkte mate) een administratie gaat voeren of dat nu in Excel of een boekhoudprogramma is. Het komt op hetzelfde neer.

www.ficalis.nl voor belastingadvies, jaarrekening en administratie

Link naar reactie
  • 0

Ik ben dan wel erg benieuwd hoe je voor het bepalen van de resultaat en de bezittingen en schulden te werk wilt gaan.

 

Gewoon, de omzet optellen, kosten optellen en aangeven: resultaat = omzet - kosten.

 

Dat vind ik toch andere koek dan "een administratie voeren, een balans en een resultatenrekening opstellen".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.