• 0

ZZP-er en beloning dmv aandelen

L.S,

 

Vanuit mijn BV zal ik mij binnenkort verhuren aan een nieuw op te richten bedrijfje. De vergoeding voor mijn werkzaamheden zal een management fee zijn. Bij oprichting zal ik geen aandelen participatie nemen. Wel heb ik interesse om evt. in de toekomst dit alsnog te doen. Mijn vragen derhalve:

1. op welke wijze kan ik eventueel als beloningscomponent, het best, een in de toekomst te verkrijgen % andelen, nu al opnemen in het contract

2. hoe is een en ander fiscaal het best op te zetten.

dank

met vriendelijke groet,

Michel

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb ik nog niet over na gedacht.

Ik wil juist aan de oprichters van de nieuwe BV gaan voorstellen, dat zij me (deels) best dmv door mij toekomstig te kopen/verkrijgen aandelen kunnen belonnen. M.a.w. ik ben op zoek naar adviezen/suggesties, hoe je een deel van je beloning dmv van aandelen kunt invullen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien sla je een paar stappen over?

 

1) bedenk eerst of en onder welke voorwaarden (welke termijn?) je hoeveel aandelen je maximaal zou willen overnemen (waarom niet meteen vanaf de start eigenlijk?)

2) bespreek met de BV eigenaren je ideeen, en bereik consensus.

3) je wordt in eerste instantie betaald met een management fee. Als je aandelen koopt doe je dat normaal gesproken met privegeld, of met vermogen van je BV. Ik zou dat zelf los doen van de management fee, die blijft gewoon doorlopen.

4) bijv je management fee verlagen in ruil voor aandelen lijkt mij niet fiscaal voordeel op te leveren (je wordt ahw betaald in natura en ook dat is belast), maar wie weet kan een expert daarmeer over zeggen.

 

Zolang 2 niet helder is hoef je je nog niet druk te maken over 3 of 4 ;).

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Dag Michel,

 

Je zult wel je redenen hebben om pas op termijn aandelen te willen verwerven. Je hebt hier verder niets over gemeld maar afgezien van een beperkt risico lijkt mij dat je niet goedkoper aandelen kunt verwerven dan bij de start van de b.v.; daarnaast moet je natuurlijk nog maar afwachten of de zittende aandeelhouders op termijn wel bereid zijn om aandelen aan je te verkopen. Helemaal als de b.v. een succes blijkt te zijn....

 

Als je aandelen koopt doe je dat normaal gesproken met privegeld, of met vermogen van je BV. Ik zou dat zelf los doen van de management fee, die blijft gewoon doorlopen.

 

Om toekomstige discussies voor te zijn zou je op voorhand al afspraken kunnen maken over de waardering van de aandelen en de prijs die jij er voor moet betalen om je in te kopen.

 

Je kunt bijvoorbeeld als uitgangspunt nemen dat de waarde van de aandelen na 2 jaar gelijk is aan het eigen vermogen vermeerderd met 3 x de gemiddelde winst over de afgelopen 2 jaar en dat jij na 2 jaar x % aandelen mag kopen voor bijvoorbeeld 75% van de berekende waarde. Dit zijn natuurlijk indicatieve getallen maar de strekking van het verhaal lijkt me duidelijk.

 

Leg e.e.a. wel schriftelijk vast in een overeenkomst.

 

 

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Je vraagt zelf ook al naar de fiscale structurering:

 

Je verricht de werkzaamheden vanuit de BV, dus de beloning (aandelen) komen ook daarin. Als je minder dan 5% van de aandelen hebt, is de deelnemingsvrijstelling niet van toepassing en zijn de winsten belast en verliezen aftrekbaar. Omdat het meestal de bedoeling is dat de baten de lasten overtreffen, wil je meestal zo snel mogelijk 5% van de aandelen hebben.

 

Ga je die 5% ook op termijn niet halen, dan kan het voordelig zijn de aandelen naar privé te halen. Daar komt dan wel belastingheffing aan te pas.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 276 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.