• 0

2e winkel beginnen tevens BV. Nu ook een holing erboven?

Dag beste HL'ers,

 

Ik zit er nu dichtbij om een 2e filiaal over te nemen (franchise winkel)

 

De 1e winkel is een BV en ik wil de 2e winkel ook in een BV gieten.

 

Vraag 1:

Ik hoor altijd veel over holdings boven een BV (of meerdere). Waarom is dit nou zo interessant?

 

Vraag 2:

Moet ik als DGA bij 2 BV's van beide BV's een gebruikelijk loon ontvangen? Of mag dit bijvoorbeeld door de twee BV's samen 'opgehoest' worden? Dus 2x 20K in plaats van 2x 40K..?

 

Alvast bedankt. Groet, Sander

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Sander,

 

Uiteraard mag je ook bij 2 BV's op de loonlijst staan en dan wordt het dus 2 x 20K. Het minimale loon is 40K voor een 40-urige werkweek.

 

Een holding heeft bijvoorbeeld als voordeel dat je daar op de loonlijst gaat staan en de werkbv's facturen stuurt voor de uren dat je voor de afzonderlijke bv's hebt gewerkt. Zo kun je de precieze kosten toerekenen aan iedere werkbv.

En bijvoorbeeld dat je ervoor kunt kiezen om de investeringen die je in vastgoed of winkelinrichting doet vanuit de holding te doen zodat deze bij een eventueel faillissement van een winkel (niet ondenkbaar in Nederland) daarbuiten vallen.

En bijvoorbeeld dat je ervoor kunt kiezen om winsten (boven je salaris) uit de werkbv's door te schuiven naar de holding zonder dat je daar inkomstenbelasting over betaalt.

En dat je bijvoorbeeld een van je werknemers de mogelijkheid kunt bieden op termijn mede-eigenaar van een van je winkels te worden, zonder dat hij/zij mede-eigenaar wordt van de BV waarin jij vermogen opbouwt.

 

Als jij met je BV's ruim meer winst behaalt dan je verplichte inkomen van 40K is het waarschijnlijk verstandig eens met een fiscalist te praten over jouw situatie en jouw ambities en dan kan hij/zij je vertellen welke voordelen voor jou interessant kunnen zijn. Want die voordelen zijn nogal wisselend en afhankelijk van je situatie.

 

Succes met de nieuwe winkel.

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.