• 0

Lening aan BV of kapitaal storten

Hierbij een vraag aan de fiscalisten alhier.

 

Kort geleden heb ik een bedrijfspand gekocht dat deels is gefinancierd met een privehypotheek op ons huis (ivm veel lagere rente dan bij een bedrijfshypotheek).

Normaal gesproken moet ik daarvoor een leningcontract afsluiten dat de BV bij mij geld heeft geleend voor dat bedrag en mij een zakelijke rente betaalt. Die moet ik opgeven als Box 3 inkomen en daarvan mag ik de betaalde hypotheekrente weer aftrekken.

 

Nu heb ik echter gehoord dat ik ook het maatschappelijk kapitaal mag volstorten tot maximaal E 90.000 (bedrag in statuten) en dat de BV mij daar dan geen rente over hoeft te vergoeden.

Kan iemand mij vertellen hoe dit precies zit en wanneer het gunstig is om het kapitaal vol te storten en wanneer het gunstig is om je BV gewoon een lening te verstrekken? En welk rentepercentage moet ik mijn BV laten betalen als het onderpand een bedrijfspand is?

 

Alvast bedankt.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sterker nog, het kan nog anders.

 

Als er nu 18.000 maatschappelijk kapitaal is, kun je inderdaad tot 90.000 euro bijstorten (ervan uitgaande dat dat het maatschappelijk kapitaal is van de B.V.).

 

Wat ook kan is agio storten. Bijvoorbeeld:

de B.V. geeft één aandeel uit en je stort daarop 100.000 euro. Als de aandelen 1000 euro nominaal zijn, kun je het restant van 99.000 in de boeken van de B.V. zetten als agio-storting. Dat is in principe informeel kapitaal. Het klopt inderdaad dat daar geen rente over hoeft worden vergoed. Dat is gunstig voor de liquiditeitspositie van de B.V. (geld ook voor aandelenkapitaal).

 

Nadeel is dat het geld er slechts op ingewikkelde wijze weer uit gehaald kan worden. Een B.V. mag slechts onder strenge voorwaarden haar eigen aandelen inkopen (terugkopen).

Andere oplossing is de weg van de zogenaamde afstempeling. Dat is ook een marsroute waarbij regels in acht moeten worden genomen.

Kernpunten: geld erin stoppen is makkelijk, eruit halen niet.

 

Waarom is de rente trouwens box 3 belast? Doorgaans valt dit onder de terbeschikkingsregeling en dus box 1.

 

Rentepercentage moet zakelijk zijn (net als te vestigen zekerheden). Daarover is meer geschreven op dit forum!

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Tevens mag je de hypotheekrente van het extra geleende geld ten behoeve van je bedrijfspand niet in aftrek brengen in box 1 als hypotheekrente aftrek maar als kostenpost van de terbeschikkingstelling. Dus rente inkomsten die zien op het geleende geld vanuit privé aan de BV moet je in Box 1 als inkomen verantwoorden en de rente die je over de lening betaalt als privé persoon mag je ten laste brengen van de rente inkomsten in box 1.

 

De eisen voor inkoop van eigen aandelen zijn geregeld in het burgerlijk wetboek. Mijn vertrouwde (en gemarkeerde) bundel heb ik niet bij de hand dus de vereisten kan ik je momenteel niet vertellen. Uit mijn hoofd zeg ik dat deze eisen in BW 3 staan vastgelegd maar daar moet ik op terugkomen.

 

Grt

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Tevens mag je de hypotheekrente van het extra geleende geld ten behoeve van je bedrijfspand niet in aftrek brengen in box 1 als hypotheekrente aftrek maar als kostenpost van de terbeschikkingstelling. Dus rente inkomsten die zien op het geleende geld vanuit privé aan de BV moet je in Box 1 als inkomen verantwoorden en de rente die je over de lening betaalt als privé persoon mag je ten laste brengen van de rente inkomsten in box 1.

 

De eisen voor inkoop van eigen aandelen zijn geregeld in het burgerlijk wetboek. Mijn vertrouwde (en gemarkeerde) bundel heb ik niet bij de hand dus de vereisten kan ik je momenteel niet vertellen. Uit mijn hoofd zeg ik dat deze eisen in BW 3 staan vastgelegd maar daar moet ik op terugkomen.

 

Grt

 

vennootschapsrecht is boek 2 BW ;)

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Johan,

 

Bedankt voor je reactie. Ik had hier een heel epistel geschreven met aanvullende vragen, maar dat is weer eens verdwenen in het luchtledige doordat ik niet meer was ingelogd toen ik op ' bericht plaatsen' drukte.

 

Maar ik had inderdaad al door dat het box 1 is. En ik neem uit jouw reactie aan dat het het meest gunstig is gewoon voor de terbeschikkingstelling te kiezen als ik verwacht dat de BV jaarlijks een deel van de lening kan aflossen.

Wanneer is het interessant te kiezen voor bijstorten tot 90.000 of zo'n agio aandeel?

En kun je zoiets nog met terugwerkende kracht regelen?

 

@Ryan: een fiscalist had me al uitgelegd hoe ik een en ander moet aangeven. Ik zat alleen nog met de aangifte van mijn winst uit onderneming in mijn hoofd en had mijn aantekeningen over de bv-lening nog niet bekeken toen ik de vragen stelde.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.