• 0

Overwinteren in loondienst?

Ik heb tot nu toe een winstgevende BV maar door de crisis worden de vooruitzichten er bepaald niet beter op.

Nu heb ik de mogelijkheid om in loondienst te gaan (evt. fulltime), maar eigenlijk wil ik de BV open houden voor betere tijden.

Ik heb op het forum gelezen dat je het salaris vanuit de BV naar rato mag terugbrengen maar mag dat ook nul zijn als je fulltime in loondienst zit? En is het dan fiscaal toegestaan om zaken als een leaseauto te blijven verstrekken vanuit de BV, zonder dat je inkomen uit de BV geniet? De reden is dat ik t.z.t. weer vanuit de BV actief wil worden en het beëindigen van het leasecontract, de BV etc. hoge kosten met zich meebrengt .

Alvast bedankt voor juliie reactie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

OK Joost, het loon op nul is dus toegestaan.

Maar stel dat je de leaseauto alleen zakelijk gebruikt vanuit een slapende BV. Dan hoef je niet te verlonen voor de prive bijtelling neem ik aan. Overigens geldt deze vraag ook andere zaken als telefoon, computer e.d.

 

Principieel is dus de vraag: mag je uit een BV zonder omzet ongestraft voorzieningen (auto, telefoon etc.) verstrekken aan de DGA, zonder dat je inkomsten geniet?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

die auto is geen probleem zolang er uitzicht bestaat op een toekomstige herstart. Het zou onzakelijk zijn om de leaseovk te ontbinden met alle boetes van dien. De bijtelling zal echter weldegelijk verloond moeten worden!

 

Andere verstrekkingen zijn vaak niet als zakelijk te beschouwen omdat ze geen verband houden met het werk.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoe wil je trouwens een auto zakelijk gebruiken, vanuit een slapende BV? Dit moet namelijk vanuit de BV worden bezien: woon-werkverkeer en "zakelijke" ritten tbv een werkgever die niets met die BV te maken heeft, zijn voor de BV namelijk niet zakelijk, maar worden als prive aangemerkt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik had ook zo mijn twijfels over deze constructie, maar ben toch een beetje in verwarring over jullie antwoorden.

Feitelijk gezien heeft Ronaldinho een punt: het zakelijk gebruiken van een auto vanuit een slapende BV is vreemd, omdat je feitelijk geen werkzaamheden verricht voor die BV.

Anderszijds geeft Joost aan dat het het ontbinden van het leasecontract weer onzakelijk is en dat de constructie zou moeten kunnen. Het aantonen dat het tijdelijke oplossing is (overwinteren) lijkt me wel lastig.

Gewoon maar voorleggen aan de fiscus?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tja,

 

Dat blijft een issue

 

Het gebruik is pas zakelijk als je de auto ook voor zakelijke doeleinden gebruikt. Het is echter onzakelijk om de kosten richting leasemij te maken als je verwacht dat de BV op termijn weer actief wordt.

 

Alternatief is dat de BV de kosten blijft betalen, maar dat je die in de rekening courant met jou boekt. Zo bouw je dus een schuld op aan de BV. Of dat zakelijk en wenselijk is, is een tweede.

 

Voordat je naar de fiscus stapt:

 

Ronaldinho, heb jij hier nog gedachten over?

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Je kan ook de leasetremijnen blijven voldoen zonder met de auto te rijden. In dat geval m.i. zakelijke kosten voor de bv zonder bijtelling. Zodra er gereden wordt is dit privé-gebruik omdat er geen werkzaamhden voor de bv worden verricht.

 

Heb zelf ook zoiets omdat de auto waarin ik rijdt eigendom is van de BV. van mijn partner waarbij ik niet op de loonlijst sta.

De auto wordt daar bijgeteld, waarna de zakellijke km's vanuit mijn eenmanszaak in de ibsfeer worden verrekend.

Specialist op het gebied van "advertising by products",

vinder van het juiste geschenk voor uw doel.

Link naar reactie
  • 0

je moet wel oppassen dat de inspecteur niet ineens stelt dat het werkelijke privé-gebruik hoger ligt dan de bijtelling.

 

Ik weet niet hoe lang het leasecontract nog loopt, maar afkoop is meestal iets goedkoper dan het contract uitzitten, als je niet met de auto rijdt. Als je geen bijtelling wil, zul je immers óf niet moeten rijden, óf een vergoeding gaan betalen aan de BV (kan via rekening courant, maar kun je ook gewoon cash betalen, of als dividend uitkeren).

 

Naar de fiscus gaan lijkt me hier wat overbodig. De regeling is vrij eenvoudig: als je privé rijdt, moet je bijtellen. En zakelijke kilometers vanuit een slapende BV, zul je vooraf geen akkoord op krijgen van de fiscus.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Als er sprake is van een volledige vrijstelling van het gebruikelijk loon is er volgens mij geen sprake meer van een dienstbetrekking en dus is er geen sprake meer van een ter terbeschikkingstelling van een auto van de zaak. Het gevolg hiervan is m.i. dat de forfaitaire bijtellingsregeling niet van belang is en dat de werkelijke waarde in het economisch verkeer (dus zeg maar de werkelijke kosten) tot het inkomen van de Dga gerekend dienen te worden.

Anderzijds als er wel sprake is van gebruikelijk loon is er ook sprake van een auto van de zaak. De inspecteur kan in dat geval een hogere bijtelling vaststellen, mits hij het hogere gebruik kan aantonen, hetgeen mij hier niet al te moeilijk lijkt omdat feitelijk alle gereden kilometers privé zijn omdat de BV "slapende is".

Of de leasetermijnen al dan niet betaald worden is een zaak tussen BV en lease maatschappij en niet tussen (ex)-werknemer en de BV. Het kostenargument van de BV speelt hier dus geen enkele rol.

Let wel op, ook als de BV alle kosten van een privé-auto voor zijn rekening neemt is er sprake van een auto van de zaak, uiteraard mits er een arbeidsverhouding bestaat.

 

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.