• 0

Overdragen Intellectueel Eigendom op software code

vanuit de werk BV ("ABC BV") willen we freelancers inhuren die software bouwen waarvan het volledig IP en alle exploitatierechten zonder enig voorbehoud bij ABC Holding BV komt.

 

Kan dat door onderstaande artikelen in de freelance overeenkomst tussen ABC BV en de Freelancer op te nemen? Is dit zo voldoende vastgelegd?

 

 

1.   Freelancer overhandigt ABC Holding BV bij dezen de volledige intellectuele eigendomsrechten van de in het kader van de in artikel X omschreven diensten tot stand gekomen werken welk recht ABC Holding BV hierbij aanvaardt.

 

2.   Freelancer zal zich onthouden van iedere handeling welke afbreuk kan doen aan

de uitoefening van de rechten van ABC Holding BV met betrekking tot de hiervoor genoemde werken.

 

3. ABC Holding BV is bevoegd haar exploitatierechten uit deze overeenkomst over te dragen aan derden.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

IANAL, maar het lijkt me dat je in het contract tussen de freelancers met ABC BV de rechten aan ABC BV moet overdragen, waarna die de rechten (tegen een tegenprestatie) kan overdragen aan ABC Holding BV. ABC BV kan geen overeenkomsten met derden aangaan namens ABC Holding BV (het is neem ik aan andersom: ABC Holding BV is bestuurder en eigenaar van ABC BV).

Link naar reactie
  • 0

@renep dank voor je antwoord.

 

Klopt het dat de belastingdienst moeilijk kan doen in de door jou gestelde oplossing? Als in: er wordt waarde van ABC BV naar ABC Holding BV verplaatst dus betaal maar belasting, of iets dergelijks?

 

 

Link naar reactie
  • 0
Als in: er wordt waarde van ABC BV naar ABC Holding BV verplaatst dus betaal maar belasting, of iets dergelijks?

 

Niet zo direct, maar alle gedragingen tussen de bv's moeten zakelijk zijn. Tegenover werk staat een managementvergoeding, tegenover een lening staat aflossing en rente, tegenover overdracht van eigendom moet een vergoeding staan, lijkt me. Maar vervolgens kan de holding weer een vergoeding vragen aan de werkmaatschappij voor het gebruik van de intellectuele eigendomsrechten. Maar dit is voer voor accountants en juristen, dus ik hou me verder maar even op de vlakte.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.