• 0

Bedrijfspand holding

Ik heb een bedrijfspand.

Het bedrijfspand is voor 100% eigendom van mijn Holding BV.

De Holding BV verhuurt het pand met btw belast aan mijn werkmaatschappij.

 

Kan ik in mijn holding bv afschrijven tot 50% van de WOZ waarde?

Of is het een beleggingspand en is 100% van de WOZ waarde toegestaan?

 

Alvast dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het pand wordt niet terbeschikking gesteld aan een niet-verbonden lichaam, dus kun je afschrijven tot 50% van de WOZ-waarde.

 

@Ryan: het pand valt onder art. 3.30a, 13, b Wet IB2001, niet onder onderdeel a.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ronaldinho,

 

ff correctie:

 

3.30a lid 3-b

 

@Ryan:

In 3.30a lid 3 a wordt genoemd "om direct of indirect hoofdzakelijk ter beschikking te worden gesteld aan een ander dan een met de belastingplichtige verbonden persoon of lichaam" De dochter BV is een verbonden lichaam, zodat sub a is NVT en sub b is van toepassing.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Nog een vraag...

 

Ik heb nu mijn bedrijfspand in een holding zitten die het verhuurd aan de werkmaatschappij een 2 traps structuur dus.

Over een jaar of 10 wil ik stoppen en de onderneming verkopen.

 

Kan ik nu nog een tussenholding oprichten?

 

 

Omdat ???

Overdrachtbelasting betalen, afrekenen over de waardestijging....

Waarom zou je dit willen doen?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Op zich kan het zonder belastingheffing als je een paar jaar (tenminste 3) de tijd hebt. Dan zijn er wel wat vrijstellingen voor de Vpb en overdrachtsbelasting te krijgen. Kost wel wat geld om uit te voeren, in verband met notariskosten, etc. Of het nut heeft, is een kwestie van rekenen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ronaldinho,

 

Bedoel je het creeeren van een nieuwe persoonlijke holding waarin de aandelen in de huidige holding worden gestort?

Of het creeeren van een nieuwe tussenholding waarop het OG zelf wordt gestort?

 

Als OG wordt ingebracht als onderdeel van een onderneming kun je een beroep doen op de vrijstelling overdrachtsbelasting. Maar daar is volgens mij nu geen sprake (meer) van. Of zie ik nu een goedkeuring over het hoofd?

(of bedoel je heel iets anders?)

 

EDIT: Nevermind: interne reorganisatie....

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Afsplitsing.

 

Maar toch niet in de vorm waarbij de huidige natuurlijke persoon 100% aandeelhouder wordt in de persoonlijke holding en de OG-holding?

Dan zou het in box 2 duur kunnen worden bij verkoop.

 

Afsplitsing is ook nog eens een redelijk prijzig proces. Accountantsverklaringen, notariskosten, aankondigingen...

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Nee, de afsplitsende holding krijgt de aandelen in de nieuwe BV, anders klopt de structuur niet. prijsverschil kan nog wel eens meevallen. Accountantsverklaring heb je hoe dan ook nodig bij volstorting in natura, net als de notaris. Publicatie zijn de kosten niet, en je naam komt nog eens in de krant ;D

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

misschien moet je het even ietsjes verder toelichten.

De afgesplitste B.V., wordt dat een zuster of moeder van de werkmaatschappij?

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 2

TS wil een tussenholding creeren. Dus de holding splitst de aandelen in de werkmij + het vastgoed af naar de nieuwe vennootschap. De aandelen hoeven daar niet perse in meegenomen te worden, want die kunnen ook zo overgedragen worden.

 

Probleem van naast elkaar hangen zou zijn dat je bij verkoop van de aandelen in de onroerende zaak-vennootschap overdrachtsbelasting verschuldigd zou zijn, terwijl dat in beginsel niet het geval is als de werkmij onder de OG-vennootschap hangt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nu dus een holding met een pand en daaronder een werkmaatschappij met de activiteiten.

 

Is het geen optie een nieuwe werkmij op te richten onder de huidige werkmij en het zaakje te laten doorzakken/uitzakken?

 

Mijn bedoeling is straks mijn bedrijfspand (in aparte bv)+onderneming te verkopen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zie daar zo 1, 2, 3 geen fiscale bezwaren. Het een en ander zal wel moeten worden afgestemd met de belastingdienst.

 

Waar je dan tegenaan loopt zijn een aantal dingen:

- kvk nummer + fiscale nummers van de werkmij wijzigen. Dus nieuw briefpapier, nota's, administratie etc. Een goede reden voor veel mensen om niet hiervoor te kiezen.

- naamswijziging van de bestaande werkmij naar OG-holding.

 

Daarnaast zul je dit waarschijnlijk geruisloos willen doen? Dan zit je vast aan voorwaarden (o.a. voortzettingstermijn).

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.