• 0

Gangbare rente en kosten voor rekening-courant-krediet

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ik onderzoek de rentekosten en de afsluitkosten, die banken voor een rekening-courant-krediet vragen.

Wat zijn gangbare percentages en kosten ?

Bestaat er een prijsvergelijkings-website ?

 

Ik denk dat het lastig is om de rentekosten van alle banken één op één met elkaar te vergelijken, omdat er een aantal variabelen meespelen die het uiteindelijk te betalen tarief bepalen. Wil je echt vergelijken, dan zal je op basis van dezelfde gegevens een kredietvraag bij alle banken weg moeten leggen.

 

Bij ABNAMRO bestaat (volgens mij nog steeds) de tarifering van een rekening courantkrediet uit 3 onderdelen:

 

1) ABNAMRO Euro Basisrente

2) Individuele opslag, die per cliënt wordt vastgesteld en is afhankelijk van de UCR, de gestelde zekerheden en de hoogte

van het kredietbedrag

3) Kredietprovisie.

 

DE ABNAMRO Euro Basisrente bestaat uit de Basisherfinancieringstransactie (Refi-rente) van de Europese Centrale Bank, vermeerderd met een toeslag debetrente. Met dit minimumpercentage wordt gezorgd, dat er altijd een minimale marge ontstaat tussen het aangetrokken en het uitgezette geld. Op dit moment bedraagt AA Euro Basisrente 5.20 % , (de refirente is 1,50 % dus de toeslag 3.70 % )

 

De UCR, (Uniform Counterparty Rating) geeft de kwaliteit van een maatwerkkrediet weer, dat is de statistische kans op “afbreuk” van een relatie binnen 12 maanden. Deze waarde wordt berekend aan de hand van kwantitatieve criteria, financiële analyse van balans en winst & verliesrekening, en kwantitatieve criteria van de onderneming zoals management,concurrentiekracht, risicoprofiel van de branche.

 

Kredietprovisie is afhankelijk van kredietgebruik en de kwaliteit van “kredietvrager” en wordt standaard berekend als percentage over het hoogste valutaire debetsaldo per kwartaal, maar er zijn ook andere afspraken mogelijk , zoals over het rekenkundig gemiddelde valutaire debetsaldo, of de kredietlimiet.

 

Daarnaast kan er bij relatief kleine kredieten ook sprake zijn van behandelingsprovisie.

 

Afsluitprovisie is een éénmalige provisie over de limiet of verhoging als vergoeding voor de behandelingskosten.

 

 

Bij maatwerkkredieten worden deze verschillende tarieven allemaal genoemd, en zijn de individuele opslag, kredietprovisie en afsluitprovisie tot op zekere hoogte onderhandelbaar.

 

Indien er sprake is van een 'standaard rekening courankrediet" , dan wordt alles in één percentage vervat en is er géén onderhandelingsruimte !

 

Verschil tussen maatwerk en standaard, is het gevraagde kredietbedrag.

 

 

(In mijn beleving hanteren overige banken soortgelijke rekenmodellen)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, duidelijk is mij nu wel dat er niet veel openheid over de tarieven is. Persoonlijk contact is nodig.

En de concurrentie is onduidelijk, vindt ook de NMa. Ook maar aanvragen doen bij kleinere banken lijkt me

 

Bankrente MKB te hoog’

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) vindt de ’tijdelijke’ opslag voor de basisrente die banken al jaren aan mkb-ondernemers vragen niet te verantwoorden. Banken rekenen de opslag bovendien niet door aan de grote bedrijven die om krediet vragen. Dat blijkt uit een rapport van de waakhond. De NMa vindt het ook opvallend dat de krediettarieven van drie grote banken sterk op elkaar zijn afgestemd, al zijn er geen bewijzen van prijsafspraken.

 

http://www.nmanet.nl/nederlands/home/Actueel/Nieuws_Persberichten/NMa_Persberichten/Persberichten_2009/09-05_Meer_concurrentie_tussen_banken_mogelijk_bij_kredietverlening_MKB.asp

 

SubRosa : Moving products that move people

&

R.W. Verbrugge Bedrijfseconomisch advies :

http://www.reneverbrugge.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.