• 0

3 maanden niet werken voor oude werkgever

Een vraagje, ik ben voor mezelf begonnen, na ontslag bij mijn oude werkgever.

Tijdens een gesprek met P&O werd mij verteld dat ik tot drie maanden na ontslag geen opdrachten mag doen voor de organisatie. Dit schijnt arbeidsrechtelijk niet te mogen? Echter ik lees op internet andere berichten.

Weet iemand hoe dit zit?

Met andere woorden, mag ik als ZZP-er nu een opdracht doen voor mijn oude werkgever, terwijl ik nog geen drie maanden uit dienst ben?

 

Alvast dank,

Nico

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1

Een vraagje, ik ben voor mezelf begonnen, na ontslag bij mijn oude werkgever.

Tijdens een gesprek met P&O werd mij verteld dat ik tot drie maanden na ontslag geen opdrachten mag doen voor de organisatie. Dit schijnt arbeidsrechtelijk niet te mogen?

 

Had je een tijdelijk contract? In dat geval mag je bij de 3e verlenging 3 maanden (+ 1 dag) niet voor je oude werkgever werken omdat het dan als een doorlopend contract wordt beschouwd. Ook niet via een andere werkgever als het om feitelijk dezelfde werkzaamheden gaat (zie lid 2 link). Dit wordt de anti-draaideurregeling genoemd.

 

Hier de eventuele tekst:

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/668a.html

Link naar reactie
  • 0
Met andere woorden, mag ik als ZZP-er nu een opdracht doen voor mijn oude werkgever, terwijl ik nog geen drie maanden uit dienst ben?

 

Hoewel lastig vindbaar is er al enorm veel op HL geschreven over deze problematiek. Zie onder andere deze draad waaruit onderstaand citaat:

 

De vraag is hoeveel tijd er is verstreken tussen jouw vertrek bij je werkgever en start als ondernemer.

Indien hier minder dan drie maanden plus één dag tussen zit en je doet nagenoeg dezelfde werkzaamheden, dan is de kans aanzienlijk dat de belastingdienst een "voortgezet dienstverband" constateert.

Dat betekent dat het arbeidscontract arbeidsrechterlijk en fiscaal nooit is ontbonden. Je ex-werkgever zal dan inderdaad, zoals Hans terecht opmerkt, loonheffingen en premies moeten afdragen. Jij hebt geen recht op ondernemersfaciliteiten (zelfstandigenaftrek, etc) hebben.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

@TVG: correctie op mijn reus(tekst): ben iets te snel geweest met huldeblijken ;) M.i. is hier niet zo zeer relevant of er sprake was van een tijdelijk dienstverband c.q. anti-draaideurregeling. Het aannemen van een opdracht bij ex-werkgever binnen 3 maanden kan gewoon worden gezien als een voortgezet dienstverband, dus ook bij een vast contract!

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

@TVG: correctie op mijn reus(tekst): ben iets te snel geweest met huldeblijken ;) M.i. is hier niet zo zeer relevant of er sprake was van een tijdelijk dienstverband c.q. anti-draaideurregeling. Het aannemen van een opdracht bij ex-werkgever binnen 3 maanden kan gewoon worden gezien als een voortgezet dienstverband, dus ook bij een vast contract!

 

Bedankt voor de toevoeging. Kende persoonlijk alleen de regeling bij tijdelijke contracten omdat dat waarschijnlijk het meeste voorkomt. De toevoeging die jij nu doet is zo te zien vastgelegd in het voorgaande artikel 667 (lid 4 + 5).

 

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/667.html

Link naar reactie
  • 0

Ik zit met een zelfde soort iets. Ik werk bij bedrijf X bij klant Y. Ik begin binnenkort als ZZP-er. Nu wil klant Y mij tijdelijk behouden ivm continuïteit. Werken met een VAR bij bedrijf X bij klant Y zal niet gaan (verkapt dienstverband). Nu heeft bedrijf X een 2e BV waar ik mbv een Payroll-constructie zou kunnen werken voor klant Y. Mag dit? Theoretisch verandert er niets, ik blijf bij dezelfde klant werken maar maak geen gebruik van mijn VAR.

Link naar reactie
  • 0

Ik zat voor mezelf al aan een soort gelijke constructie te denken: vraag een collega of die de opdracht aan wil nemen, vervolgens voer ik het uit en factuur ik haar. Zij factureert weer bij mijn oude werkgever...

pffff wel omslachtig... >:(en weet niet wat mogelijke consequenties zijn...

Link naar reactie
  • -1

In mijn opinie spelen er 2 zaken:

 

- als ZZP-er ergens werken is geen dienstverband. Mits gezorgd wordt voor een juiste VAR. Werken vanuit een BV levert als het goed is de VAR DGA, dan is het ok. Als eenmanszaak geeft de VAR WUO (Winst uit Onderneming) de gewenste zekerheid. Het maakt dan niets uit dat er al eerder voor het bedrijf gewerkt is. Bij een andere VAR (resultaataat uit overige werkzaamheden of loon uit dienstbetrekking) is er wel een probleem.

 

- is er niet de juiste VAR, of sprake van een dienstverband via een andere werkgever (zoals een payrollorganisatie), dan gelden (inderdaad, binnen 3 maanden) de regels omtrent opvolgend werkgeverschap. Deze gelden alleen (en hier is misschien een uitweg mogelijk) als het gaat om dezelfde functie.

 

 

Wouter Veer

 

Pay for People

 

http://www.payforpeople.nl

Link naar reactie
  • 0

 

- is er niet de juiste VAR, of sprake van een dienstverband via een andere werkgever (zoals een payrollorganisatie), dan gelden (inderdaad, binnen 3 maanden) de regels omtrent opvolgend werkgeverschap. Deze gelden alleen (en hier is misschien een uitweg mogelijk) als het gaat om dezelfde functie.

 

 

 

Nico, een payroll constructie is een goede optie om de drie maanden te overbruggen. Het is niet zo dat bij alle payrollbedrijven problemen ontstaan met opvolgend werkgeverschap. Mod-edit: niet nodig, als mensen het willen weten lezen ze het toch wel

 

Veel succes,

Mark

 

 

www.tentoo.nl | Tentoo, het eerste payrollbedrijf in Nederland. Ook uitgebreide dienstverlening voor ZZP'ers.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.