• 0

Rendement maken op de 18000 aandelenkapitaal stamrecht bv

Dag allemaal,

 

Hoe wordt het rendement wat behaald is op het aandelenkapitaal .t.w.v. € 18000,- op de balans geboekt, en

moet ik hierover aanmerkelijk belang belasting (box 2) over betalen als ik dit wil opnemen?

 

Bekend is dat er 17.500 rentevrij teruggestort mag worden, maar toch.

 

 

Alvast vriendelijk dank voor uw reactie

 

Wim Beier

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het behaalde resultaat na aftrek van belastingen kun je als rendement zien. Dit resultaat wordt op de balans toegevoegd aan het eigen vermogen onder de benaming " overige reserves" .

 

Als de liquiditeiten en het eigen vermogen het toelaten kun je als aandeelhouder vermogen onttrekken aan de b.v. Hierover ben je dividendbelasting verschuldigd.

 

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Even voor mijn beeldvorming: Ik stort 18K als aandelenkapitaal en in dat jaar ontvang ik van de bank bijvoorbeeld 500 euro rente. Is die rente dan belast als inkomsten voor de BV?

 

En zo ja, "verschuift" die rente dan van de winst/verlies-rekening naar de balans, waar dan 400 euro aan het Eigen Vermogen wordt toegevoegd (ofwel 500 euro in 20% vennootschapsbelasting)?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit geldt voor elke BV:

 

Als de 18K op de bank rente genereert, dan is dat belaste omzet. Als dat stukje omzet onderdeel is van de winst van de BV, dan is dat belast met VPB en dus 20%.

 

Wat daarna resteert wordt toegevoegd aan de winstreserve en alleen als die positief is, kan er dividend uitgekeerd worden. Die is dan belast met 25% box 2 IB.

 

Dus nee, de rente op zich is niet belast in box 2 en wordt in de VPB alleen belast als er winst is. Als de rente wegvalt in een verlies, dan is over dat jaar geen VPB verschuldigd, maar drukt het verlies wel de toekomstige winst (max. 9 jaar) en bespaar je daar dus minder VPB (de renteopbrengst verlaagt immers het compensabel verlies).

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.