• 0

groot bedrijf interesse in uitvinding

Mijn man heeft voor een groot bekend Nederlands bedrijf gewerkt (als helpdesk medewerker). Hij heeft toen een formulier mogen invullen met 'ideen' voor dat bedrijf om hun producten te verbeteren. Het idee van mijn man is nogal aangeslagen, ze hebben de aanvraag voor patent (in europa, thaiwan, usa) volledig laten uitwerken door een advocaat in een heel boekwerk, en de stukken met illustraties etc liggen al helemaal klaar om patent aan te vragen. Nu krijg mijn man een formuliertje opgestuurd (zonder maar enig geld bedrag te noemen), waar in hij moet tekenen voor het feit dat de 'uitvinding' zijn idee is, en dat hij alle rechten overdraagt aan het 'bedrijf'.

 

Heel leuk natuurlijk, maar het lijkt ons gewoon een makkelijke manier voor hun om weg te lopen met een idee dat kennelijk veel meer dan dat waard is. (ze hebben al tien tallen duizenden geinvesteerd)

 

In het werk contract van mijn man staat dat intellectueel eigendom dat hij zou kunnen bedenken voor het bedrijf eigendom van het bedrijf wordt. Maar.. we zijn er achter dat mijn man met dit idee gekomen is nadat het contract al afgelopen was (hij werkte daarna nog een tijdje voor het bedrijf via een uitzendbureau)

 

Mijn man heeft nog niks ondertekend, ze bieden ons nu 500 euro aan als hij belooft in de toekomst zijn handtekening te zetten waarneer het maar nodig is.

 

Graag jullie ideen/advies.

 

Hartelijk dank!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Als je erg vervelend wordt volgt er misschien wel ontslag, als ze lucht krijgen van een Engels patent zijn de rapen misschien wel helemaal gaar.

 

Wat is dat nou voor een argument? Klinkt als een pleidooi om vooral je kop onder het maaiveld te houden. Met de pet in de hand dankbaar de sigaar aannemen, en vooral geen bezwaar maken tegen de baas. Allesbehalve ondernemend...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Nico heeft natuurlijk wel een punt. De zaak kan ook nog in je gezicht ontploffen. Ik heb de zaak nog eens op een rijtje gezet en zie toch wel beren op de weg.

 

De feiten:

Er is meegedaan aan een soort ideeënbus bij een groot bedrijf. Ongetwijfeld voorzien van een reglement. Een van de regels zal zijn dat de inzender afstand doet van zijn idee. Een andere regel is blijkens TS dat een verwezenlijkt idee 1000 Euro (of equivalent) oplevert. Tot zo ver vrij standaard.

 

De werkgever zit brood in een van de ideeën, en ziet mogelijkheden voor een octrooi. Hij laat een en ander onderzoeken op nieuwheid en inventiviteit en dat pakt positief uit. De werkgever gaat over tot uitbetaling en wil formeel een document dat de deelnemer, die dan niet rechtstreeks in dienst is, afstand doet op het moment dat hij de in het vooruitzicht gestelde vergoeding incasseert. Werkgever staat vrijwel zeker volledig in zijn recht.

 

Dan is er ook nog mogelijk sprake van rechten van de werkgever die voortkomen uit de inmiddels verlopen arbeidsovereenkomst. Hierin staat vrijwel altijd standaard dat werknemers uitvindingen overdragen om niet. (gratis dus) Ook is vaak opgenomen dat ook vindingen gedaan na het dienstverband maar waarvan mag worden aangenomen dat ze de vruchten zijn van de kennis opgedaan tijdens het dienstverband aan de werkgever toekomen.

 

Stel dat TS zelf een patent in Engeland aanvraagt dan maakt hij kosten, krijgt geen uitkering van de werkgever en mogelijk een dikke rechtszaak aan zijn broek met de eis tot schadevergoeding.

 

Met andere woorden. We weten te weinig details om tot een goed advies te komen maar het advies om er vol in te gaan en zelf patent aan te vragen zonder eerst een jurist naar de zaak te laten kijken is uiterst gevaarlijk.

 

Persoonlijk zou ik voor de vergoeding gaan en eventueel vragen / eisen dat je genoemd wordt in het octrooi. Het staat fraai op je CV en een afschrift ingelijst aan de muur is ook niet verkeerd.

Link naar reactie
  • 0

 

Dan is er ook nog mogelijk sprake van rechten van de werkgever die voortkomen uit de inmiddels verlopen arbeidsovereenkomst. Hierin staat vrijwel altijd standaard dat werknemers uitvindingen overdragen om niet. (gratis dus) Ook is vaak opgenomen dat ook vindingen gedaan na het dienstverband maar waarvan mag worden aangenomen dat ze de vruchten zijn van de kennis opgedaan tijdens het dienstverband aan de werkgever toekomen.

 

Was het niet zo dat TS (althans de man) in dienst was van een uitzendbureau op het moment van indienen van het idee? Als ik, als niet jurist, kijk naar artikel 12 lid 1 dan wordt daarvoor een uitzondering gemaakt. (zie onderstaande qoute).

M.i. zou op basis daarvan aanspraak op het octrooi gemaakt kunnen worden. Nogmaals ik zou het er op wagen om op grond van artikel 12 het voorstel af te wijzen en met een acceptabel tegenvoorstel te komen. De mogelijkheid om in Engeland een aanvraag te doen is misschien wel inventief maar daarmee worden ook de messen geslepen.

 

Rijksoctrooiwet

 

Artikel 12

 

1. Indien de uitvinding, waarvoor octrooi wordt aangevraagd, is gedaan door iemand die in dienst van een ander een betrekking bekleedt, heeft hij aanspraak op octrooi, tenzij de aard van de betrekking medebrengt, dat hij zijn bijzondere kennis aanwendt tot het doen van uitvindingen van dezelfde soort als die waarop de octrooiaanvrage betrekking heeft. In het laatstbedoelde geval komt de aanspraak op octrooi toe aan de werkgever.

Link naar reactie
  • 0

De vraag is ook helemaal waar je zin in hebt!

Wil je een lange procedure aangaan over iets waar je erg weinig van weet? Met weliswaar kans dat je geld er aan over houdt, maar met veel risico's en onzekerheid. Ik zou het zeker nooit doen. Vooral omdat de werkgever ook (hoewel misschien niet heel duidelijk) heeft aangegeven dat voor een goed idee een bonus beschikbaar is en verder niet. Zoals eerder aangegeven, is het eigenlijk niet ook terecht dat je werkgever veel risico loopt en nu ook de vruchten plukt?

 

Persoonlijk zou ik voor de vergoeding gaan en eventueel vragen / eisen dat je genoemd wordt in het octrooi. Het staat fraai op je CV en een afschrift ingelijst aan de muur is ook niet verkeerd.

Je moet natuurlijk wel rekening houden met het feit dat je man wel iets (erg) goeds gedaan heeft, en daar mag hij best voor beloond worden. Misschien wel met meer dan 500 euro + kado. Maar wat? Bedenk ook goed wat jullie belangrijk vinden: meer geld? Of erkenning van het idee van je man? Zoals Hans al zegt, ik kan me voorstellen dat jullie al erg blij zijn met het respect en de titel 'werknemer van de maand', vermelding in het maandblad van de werkgever, etc. Dit doet het dan weer goed bij de beoordelingsgesprekken dus via die weg kan het financieel ook interessant zijn.

 

Mijnadvies zou daarom zijn: ga voor de erkenning. Vraag daar naar en los het gezamenlijk met de werkgever op. Vraag wel voor de zekerheid iemand met juridisch advies erbij (rechtsbijstand), daardoor wordt je misschien serieuzer genomen door de werkgever.

 

Wel vreemd trouwens, als ik dit als werkgever mee zou maken zou ik je man hartelijk bedanken en supergoed behandelen... dit soort werknemers wil je hebben toch?!!

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Vooral omdat de werkgever ook (hoewel misschien niet heel duidelijk) heeft aangegeven dat voor een goed idee een bonus beschikbaar is en verder niet. Zoals eerder aangegeven, is het eigenlijk niet ook terecht dat je werkgever veel risico loopt en nu ook de vruchten plukt?

 

a. Het was niet de werkgever. Betrokkene was op dat moment in dienst van een uitzendbureau.

b. Wat betreft de vergoeding zegt de wet:

"..is verplicht hem een, in verband met het geldelijke belang van de uitvinding en met de omstandigheden waaronder zij plaatshad, billijk bedrag toe te kennen."

en verder

"Elk beding, waarbij van het zesde lid wordt afgeweken, is nietig."

 

Zo te zien heeft betrokkene de wet aan zijn kant.

 

Link naar reactie
  • -2

Nico heeft in deze discussie helemaal geen punt en zou eigenlijk een vette kneus moeten krijgen.

 

Het enige wat Nico motiveert om zich in deze discussie te mengen, is enkel trachtten om links- of rechtsom mijn standpunten met allerhande quasi-interessante non-argumenten onderuit te halen en verder niks anders. Een zielige vertoning dus!

 

 

Mijn man heeft voor een groot bekend Nederlands bedrijf gewerkt (als helpdesk medewerker)

In het werk contract van mijn man staat dat intellectueel eigendom dat hij zou kunnen bedenken voor het bedrijf eigendom van het bedrijf wordt. Maar.. we zijn er achter dat mijn man met dit idee gekomen is nadat het contract al afgelopen was (hij werkte daarna nog een tijdje voor het bedrijf via een uitzendbureau)

 

 

Dat zijn hier o.a. dus de feitelijke uitgangspunten. [schrijvers van hypothetische fictie werken enkel vertroebelend.]

 

Als je erg vervelend wordt volgt er misschien wel ontslag, als ze lucht krijgen van een Engels patent zijn de rapen misschien wel helemaal gaar.

 

Als Nico goed had gelezen -- maar dat wil hij dus niet --, dan had hij kunnen weten dat de bewuste persoon reeds ontslagen was en als 'wiedergutmachung' er dus nog een tijdje als helpdeskmedewerker heeft mogen werken; via een uitzendbureau. Hij was dus niet ingehuurd als senior product development manager; dan had de zaak dus wèl anders gelegen.

 

En dan heb je een Engelse patent aanvraag, die je in het Engels in moet dienen, en dan ?

 

Ja inderdaad...in het Engels indienen en niet in het Servo-Kroatisch. Als je de CV van Cees van der Waal leest, dan is dat -- opstellen document in het Engels -- geen enkel probleem. Je kunt in Engeland geheel online patenten aanvragen; enkel een creditkaart en een internetverbinding nodig.

 

En dan...? Dan heb je netto 12 maanden de tijd om naar de volgende fase van aanvraag voor een patent te gaan. Dus voor 35 euro -- kosten voor eerste filing -- en een beetje werk heb je grosso modo al wereldwijde rechten, wanneer je op een X-tijdstip binnen die voornoemde 12 maanden, over wil gaan tot de definitieve aanvraag van het bewuste patent.

 

Zou het nou werkelijk zo zijn dat dit grote bedrijf niet al een aanvraag heeft ingediend ?

 

Ja stel dit en stel dat. Stel je had je serieus ingelezen, dan had je kunnen weten dat ze -- onderneming in kwestie -- de betreffende persoon als uitvinder van het patent willen aanmerken. Betreffende onderneming wil voorts een getekende vrijwaring hebben, om bijv. niet eerdaags volledig gemarineerd in smeuïge besmeursaus, op de publicitaire barbeque te geraken en daarbij een zwaar geroosterd imago op te lopen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zucht, en wat moet dan de datum van dat Engelse patent worden? De grote onderneming heeft inmiddels voldoende op papier op een vroegere datum.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • -1

Zucht, en wat moet dan de datum van dat Engelse patent worden? De grote onderneming heeft inmiddels voldoende op papier op een vroegere datum.

 

Groet,

 

Highio

 

Nog diepere zucht...PFFFFFFFFFFFFFFF

Een dikke paasbult http://good-times.webshots.com/photo/2554355860096753705wVBgOz vol papier zegt in deze helemaal niets!

Het gaat om de datum van indiening; datum stempels en dat soort dingen.

Niet ingediend = niet ingediend. Niet geschoten = gewoon altijd mis.

Link naar reactie
  • 1

 

Als de deelnemende uitvinders in dit draadje zich meer richten op de topic-starter en minder op mekaar komen we er sneller uit.

 

Er zitten wat haken en ogen aan de uitgangspositie, maar niemand betwist dat het oorspronkelijke idee afkomstig is van de helpdeskmedewerker en blijkbaar wil zijn werkgever maar wat graag alle aanspraken afkopen met een vergoeding van 500 euro, de helft van wat aanvankelijk voorgespiegeld werd.

 

Dan is het toch aanbevelenswaardig om met een deskundige te gaan praten? Ik had al lang het advies opgevolgd om CvdW eens te bellen. Niet meteen de confrontatie aangaan en niet weglopen; gewoon verder uitdiepen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Dan is het toch aanbevelenswaardig om met een deskundige te gaan praten? Ik had al lang het advies opgevolgd om CvdW eens te bellen. Niet meteen de confrontatie aangaan en niet weglopen; gewoon verder uitdiepen.

 

Heb 10 minuten geleden Cees een pm-tje gestuurd om zich eens in dit draadje te melden.

Dus laten we even afwachten voordat we gaan bellen. De voortgang hier op het forum kunnen volgen (ook al is het wellicht zonder de exacte details die je over de telefoon wel bespreekt) is ook wat waard

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Wat een fanatieke boel hier zeg, erg fijn voor ons :)

Even ter verduidelijking, de bedrijfsvoering van dit Nederlandse bedrijf in volledig in het Engels, mijn man is Engels (woont in NL, werkte voor de Engelse afdeling van de helpdesk) De gesprekken met de patent afdeling gaan ook in het engels.

 

'het bedrijf' zegt nu al patent aan te hebben aangevraagd in Europa & Taiwan.. maar zegt ook tegelijk mijn mans handtekening nodig te hebben (?) om dus de 'invention' over te dragen aan het bedijf.

 

Misschien wel interessant is deze laatste email die we hebben gekregen, dan weten jullie van de stand van zaken.. we hebben het gevoel dat het bedrijf ook wat bluft.. maar zijn ook niet zeker van de zaak. Ze zeggen in deze mail dus niet verder te willen onderhandelen, en het patent laten verlopen (?).

 

Vergeet niet dat ze ons aantal maanden geleden een document hebben gestuurd van 30 pagina's uitgewerkt gedetailleerde beschrijving van het product en idee, wat geschreven is door een patent advocaat (kosten in de 10tallen duizenden). Dus het laten lopen van het patent lijkt me vreemd (gezien de investering die ze al gedaan hebben)..

----------------

 

Dear ..

 

It does indeed seem that your employment contract terminated as of April 14 2008. Thereafter, as you point out, it seems you were formally employed by an Agency, particularly at the time you say you had the invention.

 

Ownership of the idea is therefore in doubt. We continue to believe that the idea is the property of 'HET BEDRIJF' , because to all intents and purposes, you were employed at 'HET BEDRIJF's request and cost, albeit through an agency, and you provided services 'HET BEDRIJF'. The fact that you freely submitted your idea on a 'HET BEDRIJF' Invention Disclosure form after the expiry of your contract lends weight to our position, but we respect the fact that you may take a different view.

 

If you maintain that the idea is your property, and we continue to insist that it is the property of 'HET BEDRIJF', then we have reached the end of negotiations. If you wish to seek re-entitlement of the patent applications we have filed covering the idea (one International Application and one Taiwanese application), then of course that is your prerogative, but from this point forward, and in order that you do not feel that we are stealing your idea, we will not take any further action in connection with either application. The applications will therefore lapse (expire) of their own accord.

 

We are sorry to have reached this point, but there is little further we can do.

 

We wish you luck with all your future endeavours.

 

Kind regards,

"het bedrijf'

-------

Link naar reactie
  • 0

Dit maakt weer wat meer duidelijk.

Er is dus al patent aangevraagd. In de Internationale patent procedure wordt pas in tweede instantie de uitvinder "designation of the inventor" in de procedure gebracht. Vandaar dat dit nu pas speelt.

 

Het bedrijf geeft toe dat nu niet helemaal duidelijk is wie de eigenaar van het idee is. Zij vinden dat het bedrijf eigenaar is. Maar de argumenten die ze geven zijn niet erg sterk.

 

Het eerste heb ik al in een eerdere post besproken. Als uitzendkracht kan de materiële werkgever aansprakelijk zijn bijv. bij een onrechtmatige daad. Dat zou hem omgekeerd ook rechten kunnen geven (bijv recht op octrooi als dat in de voormalige overeenkomst stond) maar de kans dat een rechter die accepteert zijn niet groot (o.a. in Octrooirecht E A van Nieuwenhoven e.a.)

Dat je vrijwillig een idee hebt afgestaan op papier van de werkgever geeft deze m.i. het recht om het idee toe te passen maar geen recht om het idee te monopoliseren in de vorm van een patent.

 

In deze situatie is het stopzetten van de procedure, of alsnog tot overeenstemming te komen, de enige weg die het bedrijf kan gaan volgens mij. Ze moeten allereerst inschatten hoe groot de kans is dat een patent wordt toegekend en vervolgens wat het op kan leveren. Bij twijfel is stoppen meestal het beste.

 

Zelf alsnog patent aanvragen is een theoretische mogelijkheid die je zou kunnen onderzoeken. Hier loop je natuurlijk de kans dat het bedrijf gedwongen wordt oppositie te gaan voeren. Of je als particulier in zo’n steekspel verzeilt wil raken? Ik denk van niet.

 

Hopelijk komen de aangeroepen deskundigen nog met een mening.

 

Link naar reactie
  • 2

Geachte HL-collega's,

 

Het voorgaande globaal overziende ben ik vooralsnog van mening dat Marktom niet sterk staat tegenover zijn voormalige werkgever ("HET BEDRIJF"). Een uitvindersvergoeding van € 500 is niet hoog; anderzijds zijn er ook genoeg bedrijven waar de uitvinders helemaal niets krijgen. Voor zover ik weet ligt bij de meeste bedrijven de uitvindersvergoeding tussen de 0 en de 1500 EU.

 

Ik geloof niet dat als Marktom patent zou aanvragen, hij daar veel mee zou opschieten. Voor het laten schrijven en de indiening ben je zomaar 1000 tot 2000 EU kwijt; bij een gerenommeerd octrooigemachtigdenbureau zo tussen de 4000 en 6000 EU. Misschien bereik je ermee dat HET BEDRIJF met wat meer geld over de brug komt, maar reken er niet op dat dat dan ineens 10.000 EU zal zijn. Eerder 1000 EU of hooguit 1500. Bepaald niet ondenkbaar is echter dat HET BEDRIJF helemaal niets (extra's) zal willen betalen maar er op zal wijzen dat Marktom ten onrechte zelf patent heeft aangevraagd en dat HET BEDRIJF die aanvrage zal gaan opeisen bij de rechtbank. Boeven of niet boeven (zie voorgaande inbreng van geachte HL collega's), de juristen van HET BEDRIJF zijn er nu eenmaal voor ingehuurd om de belangen van HET BEDRIJF te behartigen. En Marktom heeft --zo werd uit het voorgaande ook wel duidelijk-- heeft geen fondsen om zijn belangen door bijv. een IE advocaat te laten behartigen. En als Marktom zo'n opeisingsprocedure zou verliezen, kost hem dat zomaar enkele duizenden EU's. Niet doen dus!

 

Mijn advies aan Marktom zou zijn om niet zelf patent aan te vragen (ook geen DHZ patent of via een OE; daar bereik je niets mee), om de simpele reden dat je het niet terugverdient. Je trekt er HET BEDRIJF niet mee over de streep en zelf ga je met dat patent echt geen tonnen verdienen, zo is mijn inschatting (een patent op zichzelf verdient geen geld, evenals een fiets op zichzelf niet fietst).

 

Verder zou ik Marktom adviseren om wel de onderhandelingen met HET BEDRIJF te heropenen en daarbij --kort, duidelijk en zakelijk-- een bedrag van 1500 EU te vragen (in lijn met de gemiddelde norm voor uitvindersvergoedingen) in ruil voor de bereidheid van Marktom om aan HET BEDRIJF zijn volledige medewerking te verlenen waar dat maar nodig is in de patentprocedure die HET BEDRIJF reeds heeft gestart of voornemens is te starten. Onder die medewerking is dan in het bijzonder te verstaan het zetten van de handtekening van Marktom als uitvinder, waar dat in enige procedure maar vereist is. Voor zover ik weet is dat laatste overigens alleen in de US procedure het geval: daar moet de uitvinder zijn handtekening zetten onder een verklaring dat de aanvrager (lees: HET BEDRIJF) ten minste 1 USD aan de uitvinder heeft betaald als uitvindersvergoeding. Uit ervaring weet ik dat dat voor een onderneming nog wel eens een lastig punt is als de uitvinder inmiddels die onderneming ("aanvrager") heeft verlaten en de onderneming dan dus heel vriendelijk aan de uitvinder moet komen vragen om die handtekening te willen zetten. Voor dat moment zou Marktom m.a.w. nu dus kunnen zeggen, "OK, voor 1500 EU uitvindersvergoeding ben ik bereid om die uitvindershandtekening in de US procedure en eventueel in andere landen te zetten."

 

Ik laat het hier even bij.

 

Vriendelijke groet

 

Cees van der Waal

 

 

 

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
  • 0

 

If you maintain that the idea is your property, and we continue to insist that it is the property of 'HET BEDRIJF', then we have reached the end of negotiations. If you wish to seek re-entitlement of the patent applications we have filed covering the idea (one International Application and one Taiwanese application), then of course that is your prerogative, but from this point forward, and in order that you do not feel that we are stealing your idea, we will not take any further action in connection with either application. The applications will therefore lapse (expire) of their own accord.

 

We are sorry to have reached this point, but there is little further we can do.

-------

 

Mijn gevoel zegt me hier dat 'HET BEDRIJF' niet echt denkt dat het beoogde patent een schip vol goud waard is omdat ze genegen zijn om evt. de aanvraag voor patent waardeloos te laten expireren. Dat kan bluf zijn, maar aan de andere kant: als ze echt dollar tekens in hun ogen hadden, dan zouden ze vast wel genegen zijn om wat meer 'inventors fee' te betalen.

 

Ik sluit me daarom bij Cees van der Waal aan: vraag 1500 euro en dan heel hard ja roepen als ze akkoord gaan.

Link naar reactie
  • 0

Mijn gevoel zegt me hier dat 'HET BEDRIJF' niet echt denkt dat het beoogde patent een schip vol goud waard is omdat ze genegen zijn om evt. de aanvraag voor patent waardeloos te laten expireren. Dat kan bluf zijn, maar aan de andere kant: als ze echt dollar tekens in hun ogen hadden, dan zouden ze vast wel genegen zijn om wat meer 'inventors fee' te betalen.

 

Ik sluit me daarom bij Cees van der Waal aan: vraag 1500 euro en dan heel hard ja roepen als ze akkoord gaan.

 

Maar..ze hebben er al ongeveer 20-30k in geïnvesteerd, dus dat zou weg gegooid geld zijn.

 

Ik denk dat het een goed plan is van die 1500 euro... Zou je zoiets per email doen of officieel per brief? of gewoon telefonisch?

 

Bedankt voor jullie reacties!

Link naar reactie
  • 0

Zou je zoiets per email doen of officieel per brief? of gewoon telefonisch?

 

Als ik het goed heb werd de laatste reactie van HET BEDRIJF per email gezonden. Dus lijkt het logisch om daar weer per email op te reageren. Mocht men onverhoopt niet reageren binnen een redelijke tijd (zeg eens veertien dagen), dan kan de inhoud van die email worden bevestigd via een aangetekende brief aan de directie van HET BEDRIJF.

 

Telefonisch reageren is in dit stadium sterk af te raden.

 

Vriendelijke groet

 

Cees van der Waal

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
  • 0

 

 

Maar..ze hebben er al ongeveer 20-30k in geïnvesteerd, dus dat zou weg gegooid geld zijn.

 

 

Ja dat klopt. Maar dat interesseert ze eigenlijk niet.

De meest waarschijnlijke motivatie waarom ze het patent willen hebben, is m.i. puur strategisch.

Dwz. aanvragen zodat een mogelijke concurrent het niet meer kan doen en of HET BEDRIJF in de toekomst op dat gebied aan te klagen voor patent infringement.

 

Voorts en dat is dus de basis voor hun motivatie om de aanvraag evt. waardeloos te laten expireren, denkt HET BEDRIJF puur in termen van belangen. Ze hebben bijv. geen trek in een publiek moddergevecht wanneer jij morgen naar de Telegraaf zou stappen en het e.e.a. daar ventileert. Dan gooien ze liever 20-30 K over de richel om evt. imagoschade te voorkomen.

Link naar reactie
  • 0

 

De meest waarschijnlijke motivatie waarom ze het patent willen hebben, is m.i. puur strategisch.

Dwz. aanvragen zodat een mogelijke concurrent het niet meer kan doen en of HET BEDRIJF in de toekomst op dat gebied aan te klagen voor patent infringement.

 

Daarvoor kunnen ze het ook gewoon publiceren, er zijn zelfs speciale sites waar grote concerns ideeën openbaar maken om te voorkomen dat concurrenten hun via die weg de pas afsnijden. Of ze publiceren ze achterin parochieboekjes van de Salomon Eilanden of een ander exotisch plekje waar weinig mensen komen.

 

Het imagoschade verhaal kan ook back-firen, drie keer raden wie er dan het haasje is.

Link naar reactie
  • -2

>>Daarvoor kunnen ze het ook gewoon publiceren, er zijn zelfs speciale sites waar grote concerns ideeën openbaar maken om te voorkomen dat concurrenten hun via die weg de pas afsnijden. Of ze publiceren ze achterin parochieboekjes van de Salomon Eilanden of een ander exotisch plekje waar weinig mensen komen.<<

 

Nou Nico, maak nu eens het verschil: kom eens met wat voorbeelden.

Paar linkjes naar relevante documentatie?

 

Ik probeer inhoudelijk relevante informatie te geven en jij gedraagt je hier herhaaldelijk als kauwgom onder een schoenzool.

Jouw vervelende gedrag is m.i. HL onwaardig en wat mij betreft geven je mede mods je een waarschuwing.

Link naar reactie
  • 0

Nou Nico, maak nu eens het verschil: kom eens met wat voorbeelden.

Paar linkjes naar relevante documentatie?

 

Nico heeft gewoon gelijk, en ik kan me niet voorstellen dat je dat met al je kennis over patenten niet zou weten

 

Zie bijvoorbeeld www.ip.com en zoek op "prior art database", of volg deze link

 

Frans

*die dit bericht post in de verwachting weer een cynisch commentaar te krijgen*

Link naar reactie
  • 0

Nou Nico, maak nu eens het verschil: kom eens met wat voorbeelden.

Paar linkjes naar relevante documentatie?

 

Nico heeft gewoon gelijk, en ik kan me niet voorstellen dat je dat met al je kenniss over patenten niet zou weten

 

Zie bijvoorbeeld www.ip.com en zoek op "prior art database", of volg deze link

 

Frans

*die dit bericht post in de verwachting weer een cynisch commentaar te krijgen*

 

 

* Diepe zucht *

 

Aan de orde was het volgende, quote: "De meest waarschijnlijke motivatie waarom ze het patent willen hebben, is m.i. puur strategisch."

En is het niet zo dat de betreffende grote onderneming al 20 tot 30.000 euro heeft uitgegeven...voor een patentaanvraag waarbij ze juridisch de zaak nog niet eens rond hebben?

Dus wat nou Nico heeft gelijk met, quote: 'ze kunnen het gewoon publiceren...Of ze publiceren ze achterin parochieboekjes van de Salomon Eilanden of een ander exotisch plekje waar weinig mensen komen.'??

 

Ben ìk nou zo slim Frans, of ben jij nou zo dom?

 

Ik tracht hier naar eer en geweten objectieve informatie te verschaffen en een van de mods hangt hier herhaaldelijk de vervelende cyberstalker uit en plaatst dito absolute non-informatie.

Link naar reactie
  • 0

Marktom heeft inmiddels voldoende informatie of verwijzingen verkregen. Hoe lang blijft iemand die beledigingen en persoonlijke aanvallen blijft rondslingeren welkom op HL? Het bevreemdt mij wel dat iemand die in staat is om een patentwaardige vinding aan te melden, niet zelf op een forum actief is, maar dit terzijde.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Bedankt voor jullie reacties!

 

Ik kwam nog deze info tegen: http://www.pleinplus.nl/default.asp?docID=11537&themaID=369&ond=achtart met als titel "Wat zegt de wet over uitvinden in dienstverband?". Daarin ondermeer het volgende:

 

"Een term als 'billijk bedrag' leidt natuurlijk tot problemen. De werkgever zal aan een goede fles wijn (willen) denken. Misschien zelfs champagne als het een echt goede uitvinding is. De uitvinder zal eerder aan een deel van de met zijn uitvinding gemaakte winst denken.

­

De Hoge Raad heeft in 1994 een duidelijke uitspraak gedaan. In die zaak leidde de door een werknemer gedane uitvinding tot een flinke stijging van de omzet. Partijen waren het erover eens dat de werkgever het recht had octrooi aan te vragen. De uitvinder wenste een vergoeding voor de gedane uitvinding, een goedmakertje voor het gemis aan octrooi. De werkgever weigerde en de werknemer stapte naar de rechter. De Hoge Raad (HR) heeft in deze zaak gesteld dat in de regel het overeengekomen loon van de werknemer die het doen van uitvindingen in zijn takenpakket heeft, een vergoeding inhoudt voor het missen van de aanspraak op octrooi. Daarbij heeft de HR aansluiting gezocht bij de praktijk, waarin (naar zijn zeggen) vrijwel alle grotere industriële bedrijven hun uitvinders belonen binnen het reguliere beloningsstelsel en waarin, met de woorden van de HR ´bij grote uitzondering en met grote terughoudendheid op beperkte schaal een systeem van gratificatie wordt toegepast.´

[ Bron: Octrooicentrum ] "

 

Vriendelijke groet

 

Cees van der Waal

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.