• 0

betreft maatschapsvorm

Wij hebben een bestaande maatschap voor fysiotherapie bestaande uit drie maten, nu gaan we over naar een nieuwe maatschap omdat 1 van de maten uittreedt.

Aanvankelijk betrof het een maatschap waarin alleen de maten werkten en was er een verdeling van de winst op basis van de gerealiseerde eigen omzet.

Anno vandaag hebben we een maatschap waar 4 medewerker werken, waar extra commerciele diensten aan toegevoegd zijn e.d. Een verdeling van de winst op basis van de eigen gegenereerde omzet is nu niet meer reeeel omdat een groot deel van die winst van de werknemers afkomstig is.

 

Nu hebben we gekeken naar mogelike oplossingen;

1 van de maten stelt nu voor om het op basis van gewerkte uren te doen. Weekelijks de uren bijhouden, waarbij afgesproken wordt dat iedereen ongeveer 40 uur werkt. (kan 43 of 37 uur zijn), hij wil deze uren dan wel wekelijks verrekend zien. Vakantie's worden niet doorbetaald. vedreling van de winst op basis van uren

 

een andere maat stelt voor ook op 40 uur samen te werken maar niet elke week te gaan verrekenen, tenzij het structureel gaat afwijken (5 uur of meer). Vakantie's worden niet doorbetaald.

 

1 maat steld voor ieder 40 uur te werken, de overwinst op werknemers en andere commerciele activiteiten wordt voor 1/3 verdeeld.

 

Wat zou jullie voorstel zijn, of wat is gebruikelijk.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hallo Noobie,

 

In een spreadsheet zie wat de gevolgen kunnen zijn.

Ik heb een voorbeeldbijlage (XLS) bijgevoegd.

Als je de onkosten en de medewerkerswinst naar de uur(behandel)-verhouding verdeelt, hebben allen een gelijke winst per uur. Dat lijkt mij eerlijk en leidt niet tot een discussie.

Ik hoop, dat je er wat mee kan.

 

Groeten Rob

winstverdeling_Noobie.xls

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het spreadsheet niet bekeken, misschien staat deze variant er ook in.

 

Mijn voorkeur:

 

- opbrengst commerciele diensten door 3 delen (er van uitgaand dat iedereen daar evenveel in doet; anders daar een verdeelsleutel voor verzinnen) en de eigen omzet is voor de persoon zelf. Voordeel is dat je geen uren hoeft bij te houden en geen discussies over 'Jantje werkt 45 uur, Marietje 35 en toch krijgen ze evenveel'..

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het spreadsheet niet bekeken, misschien staat deze variant er ook in.

 

Mijn voorkeur:

 

- opbrengst commerciele diensten door 3 delen (er van uitgaand dat iedereen daar evenveel in doet; anders daar een verdeelsleutel voor verzinnen) en de eigen omzet is voor de persoon zelf. Voordeel is dat je geen uren hoeft bij te houden en geen discussies over 'Jantje werkt 45 uur, Marietje 35 en toch krijgen ze evenveel'..

 

Klopt, maar om een gelijke netto winst per uur te bereiken zal je de verdeelsleutel ook op de onkosten moeten toepassen. Het aantal behandelingen(uren) draai je heel eenvoudig per maand of per jaar uit.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.