• 0

Stagnerende groei vlot trekken

In 2005 ben ik, samen met mijn vrouw, een unieke organisatie voor particuliere dienstverlening begonnen.

Middels zeer persoonlijke service lossen we alle problemen van abonneehouders op die zich voordoen op gebied van onderhoud van huis, tuin en computer. Ook verlenen we persoonlijke assistentie, als administratie en vervoer in de eigen auto. De abonnees bellen 1 telefoonnummer en alles wordt geregeld; van oppas tijdens de vakantie tot het uitzoeken en plaatsen van een nieuwe keuken, van schilderwerk tot schoorsteenvegen...

 

Voor het invullen van professioneel vakwerk hebben we een select gezelschap partners (loodgieters, hoveniers, schilders, aannemers...) onder contract staan.

 

In juni 2007 bereikten we de magische grens van 100 abonnees (9,95 per maand is het tarief).

Voorzichtig schatte ik in dat we eind 2008 dan de 200 moesten hebben gehaald.

Per vandaag zitten we op 140 abonnees (inclusief het nodige verloop van verhuizen, sterfte en opzeggingen).

 

Inmiddels hebben we er van alles aan gedaan om groei te bewerkstelligen: free publicity (veel nieuws hebben we helaas niet meer te melden, dus beperkte interesse bij pers), een advertentiecampagne in de lokale bladen, het ronddelen van honderden flyers, een mailing in samenwerking met een multinationale leverancier, in de tweemaandelijkse nieuwsbrief de nodige acties voor het aanbrengen van nieuwe abonnees...

Maar we blijven maar rond dit aantal zitten.

Onze doelgroep is tweeledig: enerzijds de senioren die graag zelfstandig blijven wonen en anderzijds de jonge gezinnen/tweeverdieners die geen zin/tijd hebben om alles te regelen.

 

We hebben in 2008 een topjaar gehad en dit jaar zal weliswaar minder, maar niet slecht zijn.

Ons verzorgingsgebied telt zo'n 100.000 inwoners en daar MOETEN gewoon meer geinteresseerden zijn. Ook al omdat de bestaande abonnees zeer tevreden zijn en zich afvragen hoe ze het hiervoor zonder ons gered hebben.

Ik heb niet als verwachting 500 abonnees te halen (dit is ook niet meer hanteerbaar voor een bescheiden vof zonder personeel), maar 135....?

 

Ik realiseer me goed dat het behouden en verder bewerken van bestaande relaties profijtelijker kan zijn dan het winnen van nieuwe, dus daar werken we ook aan. Alleen die nieuwe zijn absoluut nodig voor een gezonde basis.

Heeft er iemand een zinvolle suggestie hoe we ons bestand actief verder zouden kunnen uitbreiden?

 

Alvast hartelijk dank voor jullie moeite. Het is een fantastisch mooi forum.

 

Joost Vellinga

 

Edit door moderator: even je plaatje flink verkleind, het trok het forum uit z'n lood :)

deburen_logo.thumb.gif.036f2658fdbe3e93bb49d8fcd71dc592.gif

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Vaak blijkt dat tevreden klanten graag anderen aan je refereren, maar staan ze er vaak totaal niet bij stil dat ook daadwerkelijk te doen. Kun je niet een simpele actie bedenken in de trant van 'bezorg een ander ook een zorgeloos leven, en krijg zelf een maand cadeau!'?

 

Ik durf te wedden dat dat je snel genoeg veel nieuwe leads oplevert :)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het met Jeroen eens.

 

Zelf heb ik een assurantiekantoor en het koud acquireren is niet mijn ding en werkt ook veel minder goed dan warme leads. In mijn ervaring is het inderdaad zo dat bestaande klanten er vaak niet eens bij stilstaan dat ze zowel jou als een prospect een plezier kunnen doen met een doorverwijzing.

 

Ik bied mijn bestaande klanten een dinerbon bij een lokaal restaurant t.w.v. 50 euro aan, wanneer ze mij een nieuwe klant bezorgen. In jouw geval betekent een dergelijke aktie dat je je investering binnen een half jaar terugverdiend hebt en bovendien hoef je alleen te investeren als je de nieuwe klant al binnen hebt. Wanneer je er een nieuwe tevreden klant bij hebt, is vaak de binding met de klant die 'm heeft aangeleverd ook (nog) beter. Nog los van die dinerbon...

Link naar reactie
  • 0

De naam laten vastleggen en er een franchise van maken voor de overige regio's.

Zoals je al zei; het is een unieke service maar niet iedereen zit hier op te wachten omdat men niet graag de touwtjes uit handen geeft.

 

Meer klanten aantrekken kan dus volgens mij alleen maar als jullie het werkgebied uitbreiden.

Dus of zelf landelijk gaan of de formule als franchise verhuren.

 

Link naar reactie
  • 0

In juni 2007 bereikten we de magische grens van 100 abonnees (9,95 per maand is het tarief).

Voorzichtig schatte ik in dat we eind 2008 dan de 200 moesten hebben gehaald.

Per vandaag zitten we op 140 abonnees (inclusief het nodige verloop van verhuizen, sterfte en opzeggingen).

 

Inmiddels hebben we er van alles aan gedaan om groei te bewerkstelligen: free publicity (veel nieuws hebben we helaas niet meer te melden, dus beperkte interesse bij pers), een advertentiecampagne in de lokale bladen, het ronddelen van honderden flyers, een mailing in samenwerking met een multinationale leverancier, in de tweemaandelijkse nieuwsbrief de nodige acties voor het aanbrengen van nieuwe abonnees...

Maar we blijven maar rond dit aantal zitten.

Onze doelgroep is tweeledig: enerzijds de senioren die graag zelfstandig blijven wonen en anderzijds de jonge gezinnen/tweeverdieners die geen zin/tijd hebben om alles te regelen.

 

We hebben in 2008 een topjaar gehad en dit jaar zal weliswaar minder, maar niet slecht zijn.

Ons verzorgingsgebied telt zo'n 100.000 inwoners en daar MOETEN gewoon meer geinteresseerden zijn. Ook al omdat de bestaande abonnees zeer tevreden zijn en zich afvragen hoe ze het hiervoor zonder ons gered hebben.

Ik heb niet als verwachting 500 abonnees te halen (dit is ook niet meer hanteerbaar voor een bescheiden vof zonder personeel), maar 135....?

Edit door moderator: even je plaatje flink verkleind, het trok het forum uit z'n lood :)

 

Acquisitie, een vak apart!

 

De acties die heren bovenstaand noemen boeken vaak het grootste succes maar is de groei beperkt doordat je in je huidige netwerk blijft zitten, als optimist kun je natuurlijk hopen op een olievlek.. maar in de praktijk blijft dit vaak achterwegen. Je hebt al veel gebruik gemaakt van massamarketing en dit heeft geen enkel effect gehad? Indien dat het geval is, was misschien de marketing verkeerd afgestemd en heeft niet de doelgroep bereikt waar jij je op richt, en zul je andere instrumenten moeten inzetten om hen wel te bereiken.

Wellicht biedt het maken van een doeltreffende marketingcampagne specifiek op je doelgroep (100.000) de uitkomsten waar naar je op zoek bent? Om het budget beperkt te houden kun je om het te testen beginnen met het opzetten van een virale marketingactie, waarin je duidelijk maakt dat men niet meer zonder kan etc. en waarom de mensen van je verzorgingsgebied nog geen klant zijn... laat zien wat ze missen. Daarnaast kun je ook via een consumentenpanel het laten uitvoeren van enquetes en te achterhalen of er echt vraag hiernaar is bij je verzorgingsgebied en eindig je met een vraag of zij intresse hebben bijv.

 

Het oogt als een goed concept maar weet niet 1,2,3 of er veel andere zijn die hetzelfde doen, zo kan het zijn dat je verzorgingsgebied al bewerkt door concurrentie?

 

Groeten,

 

Rémon

REYA Consultancy, improve your business

REYA Design, imagination becomes reality

Follow me @ twitter, REYA_Consultant

 

http://nl.linkedin.com/in/remonvanommen

Link naar reactie
  • 0

De naam laten vastleggen en er een franchise van maken voor de overige regio's.

Zoals je al zei; het is een unieke service maar niet iedereen zit hier op te wachten omdat men niet graag de touwtjes uit handen geeft.

 

Meer klanten aantrekken kan dus volgens mij alleen maar als jullie het werkgebied uitbreiden.

Dus of zelf landelijk gaan of de formule als franchise verhuren.

 

Je hebt de vraag niet echt gelezen? :) Joost wil groeien van 140 naar 275 klanten, niet groter dan dat.

 

(Al is René idee van franchise uiteraard wel een goede tip om over na te denken: om anderen in staat te stellen onder dezelfde naam in een ander gebied hetzelfde aan te gaan bieden).

Link naar reactie
  • 0

De naam laten vastleggen en er een franchise van maken voor de overige regio's.

Zoals je al zei; het is een unieke service maar niet iedereen zit hier op te wachten omdat men niet graag de touwtjes uit handen geeft.

 

Meer klanten aantrekken kan dus volgens mij alleen maar als jullie het werkgebied uitbreiden.

Dus of zelf landelijk gaan of de formule als franchise verhuren.

 

Je hebt de vraag niet echt gelezen? :) Joost wil groeien van 140 naar 275 klanten, niet groter dan dat.

 

(Al is René idee van franchise uiteraard wel een goede tip om over na te denken: om anderen in staat te stellen onder dezelfde naam in een ander gebied hetzelfde aan te gaan bieden).

 

Zelf denk ik dat er gewoon niet meer inzit.

Men is al een tijdje ( bijna al 4 jaar) bezig, men heeft allerlei reclameactie's gehouden en de mond op mond reclame had nu ook al zijn werk moeten doen.

Vandaar mijn opmerking de regio uit te breiden en dat als dat te onderhouden is zelf te doen en anders door derden.

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt erop dat je je doelgroep niet goed bereikt. Het 'klanten werven klanten' is een idee. Maar ik vraag me ook af: heb je al eens contact gezocht met zorginstellingen? Die willen hun (extramurale) klanten vaak dergelijke zaken aanbieden maar zijn er niet toe in staat. Daarentegen hebben ze wel de goede contacten.

 

Idem met woningcorporaties, die bieden ook steeds vaker abonnementen aan die op jullie terrein liggen. Als het je lukt om via zo'n club bekendheid te krijgen zul je het nog druk krijgen... Wil samenwerking in formele zin niet, dan zijn er vast bladen (periodieken van die organisaties) die wat aardigs over je willen schrijven. 't Is allicht beter dan je acquisitie op eigen kracht ondernemen.

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

naam en omschrijving van je diensten moeten kraakhelder zijn voor de doelgroep. Persoonlijke hulp, vaste contactpersonen etc. vind ik al beter klinken dan particuliere dienstverlening. DeBuren zou ik ook proberen te herpositioneren als de nabije vriend, of vaste hulpverlener om de hoek. @ René: kijk bijvoorbeeld eens naar MijnGemak.nl of MakkelijkGeregeld.nl.

 

Mvg,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Op welke doelgroep richt je jezelf nu? Ik kan mij namelijk voorstellen dat met name ouderen iets meer behoeft kunnen hebben aan 1 partij die alle uitzoek, regel en andere dingetjes voor hen verzorgt. Aansluiting bij zorginstellingen en andere organisaties die actief zijn op dit gebied zou dan inderdaad een uitkomst kunnen bieden.

Je zou jezelf dan kunnen positioneren als partij die een helpende hand biedt bij het (langer) zelfstandig wonen... iets in de strekking van "DeBuren, daar kunt u uw zorgen uit handen geven" of "DeBuren, altijd dichtbij".

 

Webwinkel met gouden en zilveren sieraden met edelstenen.

www.KleurJuwelen.nl, geef je leven wat kleur!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Ik heb je website bezocht en het eerste wat mij opvalt is dat ik het zowieso een erg aardig initiatief vind. Het past ook wel in deze tijd, waarin veel mensen afhankelijk worden van mantelzorg, die er bijna niet meer is. Ik zou denken dat er zeker een markt is voor je diensten.

 

Je belooft veel, voor 9,95 per maand. Misschien wel te veel om geloofwaardig te blijven. Ik vraag me af, of dit concept houdbaar blijft, als je voldoende klanten vindt voor een belegde boterham. Daarmee bedoel ik te vragen of je dan het werk nog wel aan kunt.

 

Hoe gaat het met het aanvragen van PGB's? Moeten clienten dat zelf doen, of heb je zelf een goedkeuring van het zorgkantoor?

 

Ik ben heel benieuwd..

Groet,

Henk de Greef

Link naar reactie
  • 0

Geweldig concept, lijkt me super relaxed om te hebben!

 

Wat het inderdaad wel is: Ik geloof het niet op één of andere manier. De prijsstelling van een tientje per maand is niets, daardoor verwacht ik onverwachte kosten ondanks dat jullie stellen dat jullie professionals vaak onder de marktprijs werken.

 

Als je 50 euro per maand zou vragen zou ik het nog serieus overwegen ook. Heel gek maar dan denk je: 600 euro/jaar. Dat moet wel helemaal top zijn dan!

 

Krijg je vanuit de markt veel vragen betreft je prijsstelling?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Probeer misschien iets B2B.

Zoek een aantal bedrijven in de regio die bijvoorbeeld een personeelsbestand van 20-40 mensen hebben.

En probeer met een korting naar het bedrijf een groot abonnement af te sluiten.

Zo kunnen de bedrijven dit geven als extra'tje naar het personeel toe.

Heb jij meer klanten, heeft het personeel een extra'tje en zullen ze zo loyaler zijn naar hun werkgever.

Link naar reactie
  • 0

Prima idee en daar had ik ook wel al aan gedacht, alleen hoe krijg ik zo'n bestand? Ik weet dat er nationaal opererende organisatie zijn, zoals lekkerleven, die dit aanbieden (landelijk) en ook grote werkgevers onder hun klanten hebben.

Zo groot wil ik dus helemaal niet worden, maar er kan een aantal bedrijven in de regio zijn, die hier wel voor voelt.

Er zijn wat kleinere industrieterreintjes in de rgeio, maar hoe kom ik aan het bestand van bedrijven, hier gevestigd, met zo'n minimaal 20 man personeel> Enig idee?

Dank voor je reactie trouwens!

 

Probeer misschien iets B2B.

Zoek een aantal bedrijven in de regio die bijvoorbeeld een personeelsbestand van 20-40 mensen hebben.

En probeer met een korting naar het bedrijf een groot abonnement af te sluiten.

Zo kunnen de bedrijven dit geven als extra'tje naar het personeel toe.

Heb jij meer klanten, heeft het personeel een extra'tje en zullen ze zo loyaler zijn naar hun werkgever.

Link naar reactie
  • 0

Klopt. En dan krijg ik nog straf van Rene ook!

We hebben het nogal druk gehad ineens, ook prive, en nu weer even tijd voor reflectie.

Dus: sorry voor geen reactie, maar allemaal hartelijk dank en we gan ermee aan de slag!

 

Ben wel benieuwd wat Joost zelf van al deze reacties vindt. Die schrikt zich straks dood als hij ziet hoeveel er al is gereageerd :)

Link naar reactie
  • 1

Zie mijn overige reacties, rene, gewoon even geen tijd gehad.

Nu dan dus wel.

Ik weet zeker, dat we niet aan onze "taks" zitten en dat erveel meerin moet zitten.

De suggestie verderop, dat ik zorginstellingen en woningcorporaties kan benaderen, maar ook de bedrijven in de regio, zijn heel nuttige tips. Het zijn dingen, die je zelf ook al eens overdacht hebt, maar dan kwam er weer wat tussen en nu is alles weer opgerakeld als het ware. daar moeten we dus mee aan het werk.

Een bestand met bedrijven met werknemers vanaf 20 man in de regio heb ik hard nodig. Enig idee?

 

O, enne: maadag 6 april heb ik een gsprek met een mogelijke franchisenemer!

 

Toch weer erg jammer dat de TS totaal niets meer van zich laat horen.

 

Hopelijk is de service van zijn bedrijf wel beter.

Link naar reactie
  • 0

Klopt ehlemaal. En daar krijg je betrouwbare bedrijven voor, die onze abonnees ee streepje voor geven. Daarnaast zien wij persoonlijk op correcte afhandeling toe.

 

Iedereen die 9,95 een te laag bedrag vind: Dat is abonnementsgeld wat je betaald voor de toegang tot hun diensten, die ieder een eigen tarief hebben.

Link naar reactie
  • 0

Dank Jeroen, maar dat hebben we dus al geprobeerd. Er komt helemaal niets uit!

Er was zelfs een abonnee, die op eigen initiatief maar liefst 5 nieuwe abonnees had aangebracht. Die hebben we Ämbassadeur van het jaar gemaakt en anderen aangspood hetzelfde te doen. Bij 5 nieuwe abonnemeneten een abonnement cadeau. Zilch reactie. Men gaat kennelijk niet actief voor ons de boer op, maar praten het wel door. 90% van onze klanten komen via via.

 

Vaak blijkt dat tevreden klanten graag anderen aan je refereren, maar staan ze er vaak totaal niet bij stil dat ook daadwerkelijk te doen. Kun je niet een simpele actie bedenken in de trant van 'bezorg een ander ook een zorgeloos leven, en krijg zelf een maand cadeau!'?

 

Ik durf te wedden dat dat je snel genoeg veel nieuwe leads oplevert :)

Link naar reactie
  • 0

Heb de naam inmiddels vastgelegd. Volgens de KvK kon dat niet, omdat deze te algemeen was. Heb het nu via het Benelux merkenbureau ingeschreven. Dank voor de suggestie!

 

De naam laten vastleggen en er een franchise van maken voor de overige regio's.

Zoals je al zei; het is een unieke service maar niet iedereen zit hier op te wachten omdat men niet graag de touwtjes uit handen geeft.

 

Meer klanten aantrekken kan dus volgens mij alleen maar als jullie het werkgebied uitbreiden.

Dus of zelf landelijk gaan of de formule als franchise verhuren.

 

Link naar reactie
  • 0

Een bestand met bedrijven met werknemers vanaf 20 man in de regio heb ik hard nodig. Enig idee?

http://www.kvk.nl/handelsregister/020_Handelsregister_online/startersoffaillissementen/Startersoffaillissementen.asp

Hier kan je ook in het algemene KVK adressenbestand zoeken op regio, aantal medewerkers etc.

Adres gegevens zijn gratis, andere gegevens moet je voor betalen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.