• 0

Voorwaarden teveel betaalde btw terugontvangen

Ons bedrijf levert veel diensten aan buiten de EU gevestigde afnemers en die diensten worden ook buiten de EU gelevert. Over die diensten hebben wij echter wel (achteraf) 19% btw in rekening gebracht en die betaald aan de Nederlandse belastingdienst.

 

Nu blijkt dat dit wel eens niet juist zou kunnen zijn. Helemaal zeker zijn we er niet van omdat de website van de belastingdienst alleen spreekt over buiten de EU gevestigde goederen en elektronische dienstverlening.

De diensten die wij leveren zijn echter niet electronisch dus we zijn niet helemaal zeker of die diensten die we in het buitenland hebben gelevert nu wel of niet btw plichtig zijn, maar wij vermoeden van niet.

Graag zouden we de teveel betaalde btw terugontvangen middels een suppletieverzoek.

 

 

Nu meen ik echter ergens gelezen te hebben dat het terugontvangen van btw alleen mogelijk is als:

- die btw in eerste instantie niet in rekening is gebracht

-of wanneer het teveel betaalde door de afnemer weer terug is betaald aan die afnemer.

Helaas kan ik de vindplaats van deze voorwaarden nergens meer terugvinden en dus ook niet verifieren of dit juist is.

 

Wie kan mij vertellen of deze voorwaarden juist zijn en of wij dus niet aanmerking komen voor het terugontvangen van de teveel betaalde btw?

 

Ik zou het erg op prijs stellen als iemand mij deze al dan niet bestaande voorwaarden zou kunnen linken. Een juridische basis zou helemaal top zijn!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Daar had ik nog helemaal niet bij stilgestaan maar dat maakt deze voorwaarden dus weer heel erg logisch. Maar hoe zit het dan als de buitenlandse belastingdienst met een claim komt? Is dat uberhaupt wel iets om je zorgen over te maken?

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zelf geen expert op het gebied van fiscale zaken, maar het is toch zo dat als je factureert naar het buitenland dat de factuur vrijgesteld is van BTW.

 

Hoewel je naam dicht grenst aan HL-er Ronaldinho ;) (wel fiscaal expert) is het zeker niet altijd zo. Het hangt af van de prestatie die geleverd wordt of de factuur met of zonder BTW eruit moet.

 

 

@Kiki

Zorg eerst dat je weet of jullie diensten wel of niet belast zijn met NL BTW voordat je dit terug gaat vragen.

De suppletie zal buiten de bezwaartermijn vallen, maar wellicht kun je een beroep doen op ambtshalve teruggave omdat je kennelijk langere tijd een onjuiste wetstoepassing hebt gehanteerd.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.