Bedrijfsnamen bedenken op het forum

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik wilde toch even iets zeggen ten aanzien van de trend die ik meen te zien op het forum:

Het vragen om een bedrijfsnaam via dit forum.

 

Ik vind het geweldig dat dit kan, en dat er mensen zijn (ook mensen van wie ik bijvoorbeeld weet dat ze duurbetaalde marketeers/copywriters zijn) die hun creativiteit en expertise ter beschikking stellen van de andere mensen hier.

 

Sowieso vind ik het opmerkelijk, dat bedrijfsnamen verzinnen in Nederland voor zover ik weet slechts door 2 partijen als core business wordt gedaan; Globrands en The Name Works. (Weet iemand er meer? Ik ben zelf 'onderzoek' aan het doen naar deze markt, dus relevante info is welkom!)

Deze partijen pakken dit zeer professioneel en uitgebreid aan (inclusief linguïstisch onderzoek, internationaal onderzoek, merkenrecht onderzoek etc., met zeer veel naamsuggesties en dus echt een uitvoerig proces) en dit verklaart voor een deel het prijskaartje dat er aanhangt.

 

Ergens weet ik ook nog steeds niet wat ik er van vind, dat mensen verwachten via dit forum een nieuwe bedrijfsnaam te krijgen, omdat een goede onderscheidende en doeltreffende bedrijfsnaam volgens mij:

 

-niet zomaar even bedacht is

-voor creatives vaak gewoon 'handel' is, dus uitgerekend van een partij die zich goed zou lenen voor het bedenken van zo'n naam (zoals ik) krijg je geen respons omdat dit commercieel kannibalisme zou zijn, waarbij ik erbij moet zeggen dat er op dit forum erg vaak erg goede suggesties bijzitten! En zoals ik al aangaf, er ook mensen zijn die het geen probleem vinden om hun expertise op dit gebied vrijerlijk op het forum openbaar te maken- waarbij het grote nadeel van deze gang van zaken dus is, dat de suggesties openbaar zijn en dus door iedereen over te nemen zijn!

-Op de ondernemer/onderneming is toegesneden en een forum niet een face-to-face ontmoeting kan vervangen, noch een intensief intakegesprek waarbij de gevoelswaarde, subtiele waarden, persoonlijkheid van de ondernemer/onderneming boven tafel komen.

-Uniek is (iets dat de openbaarheid van het forum niet echt kan 'garanderen')

-Veel waard is (commercieel gezien ook, zowel voor de ondernemer, als voor de 'bedenker).

 

Dit forum is er deels op gebaseerd dat expert members hun expertise ter beschikking stellen van starters, studenten en overige ondernemers- en dat vind ik een prachtig principe!

We zijn (nagenoeg) allemaal ook zélf ondernemers of werknemers en stellen uit vrije en goede wil onze kennis hier ter beschikking van mensen met vragen, onduidelijkheden en/of behoeftes. (En ja, natuurlijk heeft het voor expert members ook voordelen om zich op dit forum te profileren-- maar het is voor een groot deel uit ideëele overwegingen bij de meesten!)

Maar vind het dan ook niet 'gek' dat de ondernemers voor wie creativiteit hun brood is (zoals ik) niet als eerste in de rij staan om suggesties te doen (uitzonderingen daargelaten).

Word dan ook niet ongeduldig als de resultaten tegenvallen, melig zijn of gestolen worden door andere forumbezoekers.

Ik wil graag een statement maken ten aanzien van de 'waarde' van een goede, pakkende, relevante, originele, onderscheidende bedrijfsnaam.

 

Niemand verwacht op het forum 'juridisch' dat Lawman zou reageren op:

"Wie stelt even mijn algemene voorwaarden op?"

"Wie wil mij even verdedigen in een rechtzaak?"

Grote kans dat er gerust iemand is die je wil verdedigen, maar of dit de partij is van wie je graag zou willen dat die je zou verdedigen in de rechtzaal?

 

Ik vind het geweldig dat er raspaardjes zijn die hier vrijerlijk hun ideeën online zetten en mensen helpen daarmee.

Ik ben blij voor de mensen die het lukt om via dit forum aan een goede bedrijfsnaam te komen.

 

Maar weet wel wat je vraagt.

 

Groet,

Annedien

 

 

 

 

Link naar reactie

Op mij komen de post voor het bedenken van een bedrijfsnaam een beetje laks over. Ik vind het wel erg gemakkelijk om maar te zeggen:

 

- Ik ben niet creatief

- Ik kan niks verzinnen

 

dus doen jullie het maar voor mij. :P

 

Een tijdje geleden kwamen er kort na elkaar meerdere van dit soort posts langs en eerlijk gezegd irriteerde ik mij hier best aan. Als je niet eens de moeite wil doen om zelf een bedrijfsnaam te verzinnen of om daar hulp voor in de arm te nemen hoe belangrijk is die naam dan voor je.

 

Ik vind het persoonlijk erg slecht over komen om hier maar ff om een naam te komen vragen.

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

of om daar hulp voor in de arm te nemen

 

Je bedoeld zeker "betaalde" hulp.

Want hulp/input/meedenken krijgen ze in HL ook! Sommige vinden het namelijk helemaal niet erg om mee te denken over een naam. En velen vinden het zelfs leuk/grappig om te doen (ookal hebben ze meer verstand van verzekeren).

 

Ik ben het wel met Annedien eens dat men heel goed na moet denken over een naam en dat die bij je bedrijf past. De namen die hier in HL over de "toonbank zonder kassa" gaan, daar zit meer humor dan "gedachten" achter.

Maar voor sommigen zijn er echt wel goede "onbetaalde" namen uitgekomen. Pingwings, Acadine enz.

Na de naam komt de uitstraling ervan (logo, briefpapier, webdesign) ... en dat je met het meedenken van de namen vervolgens klanten krijgt (toch Annedien ;)) dan lijkt het mij niet zo'n probleem als HL'ers een visje uitgooien voor een naam.

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
dat je met het meedenken van de namen vervolgens klanten krijgt (toch Annedien )

 

Als dat ook inderdaad daadwerkelijk het geval was, misschien.

 

Wat je er vooral aan overhoudt zijn mensen die denken dat ze voor nog méér gratis dienstverlening ook daarna nog bij je terechtkunnen :P Die afdeling heb is bij mij echter weggesaneerd.

 

Visje uitgooien, ben ik met je eens- daar is ook zeker niks mis mee. Toch zie ik het wel als belangrijk dat ik probeer uit te leggen wat de waarde, voor- en nadelen en consequenties zijn van alle name generating verzoekjes, en de manier waarop aan deze verzoekjes gehoor gegeven wordt.

Ik ben oprecht blij voor mensen die 'via deze onsympathieke weg' 8) aan een nieuwe bedrijfsnaam komen!

 

Annedien

 

 

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik begrijp je reactie, maar deel je mening niet.

Dat ze aan jou niet moeten vragen "verzin even gratis een naam" vind ik een hele gezonde reactie. Immers, dat is een onderdeel van je bedrijf. Dus dat je afdeling "gratis" 3e etage hebt weggesaneerd is heel begrijpelijk.

 

Degene die wel willen helpen met het verzinnen van namen, maar dit niet voor hun "business" doen vinden het geen probleem om mee te denken, en daar zijn écht goede namen uitgekomen.

De waarde, voor- en nadelen van "zomaar een naam" is en blijft belangrijk. Ook hierover zijn diverse meedenk issues geweest die goed uit de verf zijn gekomen.

En dat vind ik toch wel heel sympathiek (behalve dan voor degene die daardoor niets verdient hebben).

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

 

Niet netjes vind ik het om een naam te vragen en dan vervolgens te roepen: ik laat over een week of vier wel weten wat het wordt. Thanks for nothing!

 

Ronduit onbeschoft komt het op mij over wanneer je in de ene draad vraagt hoe je een pand van een half miljoen als bedrijfskapitaal kan inbrengen, om in de volgende draad gratis naamsuggesties op te roepen. En die vervolgens allemaal af te kraken. Da's een party-crasher.

 

Maar een enthousiaste starter die niet te beroerd is om een paar vragen te beantwoorden, kan zo een vrijblijvende suggestie krijgen. Dat is toch ook de bedoeling van dit gezelschap? Het is mijn eigen verantwoordelijkheid om vrijwilligerswerk en betaalde projecten in balans te houden.

 

Maar ik snap prima dat Annedien niet effe een logootje bij die snel geroepen namen wil maken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

dat je met het meedenken van de namen vervolgens klanten krijgt (toch Annedien )

 

Als dat ook inderdaad daadwerkelijk het geval was, misschien.

Zo gauw ik je kan betalen sta ik bij je op de stoep!

 

Overigens is mijn naam hier inderdaad op het forum ontstaan (PingWings). Niet omdat ik expliciet vroeg naar een bedrijfsnaam en achterover ging zitten om te kijken 'wat er gebeurde'. Maar wel omdat mensen spontaan reageerden op mijn berichtje over dat ik iemand had gevonden die mijn oorspronkelijk naam ook min of meer had...

 

Maar Annedien, ik snap je mening. We zitten hier niet om gratiz onze kennis weg te geven. Dat zou ik ook niet doen. Maar mensen een tikkie in de goeie richting geven dat kan weer wel vind ik.

 

Veel is afhankelijk van het proces, op welke manier het tot stand komt. Als iemand begint met: "hey forummers, DOE EVEN DIT voor me" dan heb je weinig succes. Als iemand komt met een goeie vraag of een serieus iets waarbij het duidelijk is dat diegene zelf al moeite doet, dan vind ik het leuk om te helpen (voor zover ik dat kan als startertje :))

 

Pim

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie

Kijk eens op answers.google.com

 

Daar kun je research vragen stellen en een bedrag uitloven voor het goede antwoord. Dit geld ook voor het verzinnen van bedrijfsnamen. Het max bedrag is 90 Euro, maar meestal krijg je al een reeds alternatieven voor 50 Euro.

 

Wellicht bevind ik me nu op glad eis, maar toch:

Annedien, die bedragen zijn dus niet zo schikbarend hoog. Is het niet zo dat impulsant zijn geld probeert te verdienen met het ontwikkelen van totale mkt en communciatie concepten? Indien zo, dan is iedereen die een naam zoekt voor een nieuw bedrijf toch een direct prospect voor je? Afterall is de volgende stap na een naam een communicatieplan en hebben ze al aangegeven middels de post dat ze zelf niet de creatieve geest hebben om deze zaken goed aan te pakken. Misschien is dit een andere manier om naar deze materie te kijken?

 

Groetjes,

K.

Karel van der Poel

www.mirror42.com

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Karel ... strange dat jij hierover begint.

Ik lag namelijk vandeweek te dromen. Stel nu dat ik een PR-bureau begin en aanbied "ik verzin gratis uw bedrijfsnaam" !

Daarin verwerk ik wel de clausule dat als ze de bedrijfsnaam inderdaad aannemen dat ik dan verder de communicatie er omheen zou doen (logo. design, briefpapier e.d.)

Ik kreeg het in mijn droom zo druk, dat ik er zwetend wakker van werd ;D

Dusseh Annedien ... gratis namen verzinnen kan inderdaad heel goed uitwerken hoor ;)

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Mensen die om 't één voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, willen dat voor 't ander vaak ook. Als acquisitiestrategie dus een gewaagde ;D ...

Zolang je nog steeds leuke prijzen hanteert en jezelf niet uit de markt prijst lijkt het mij geen verkeerde strategie.

 

maareh, wat is dat in vredesnaam voor droom, Kermie?

Ik droom wel vaker gekke dingen. Was vannacht met minister Brinckhorst getrouwd en aan het proberen of hij wél naar mij wilde luisteren. Ook hier weer zwetend wakker geworden. What's in a dream ;D

 

Klinkt alsof er een dreamsnatcher bij mij is langsgeweest.

Ik ben weer wakker ! U kunt gerust zijn ;D

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Beste mensen,

 

Waar maken wij ons nou druk over. Er zullen altijd mensen zijn die proberen om voor het minste het meeste te krijgen. Echter bij ondernemen komt meer kijken. Mensen die via dit forum gratis allerlei informatie willen verzamelen om een bedrijf te starten, beschouw ik niet als ondernemers en zullen het uiteindelijk ook nooit redden.

 

En voorts heeft iedereen de mogelijkheid om gewoon geen antwoord te geven op dat type vragen.

 

Groet,

 

Michael Klijn.

www.droombureau.nl

Link naar reactie

Michael,

 

Ik denk toch dat je deze even toe moet lichten...

 

Mensen die via dit forum gratis allerlei informatie willen verzamelen om een bedrijf te starten, beschouw ik niet als ondernemers en zullen het uiteindelijk ook nooit redden.

 

Higherlevel is een forum voor startende techondernemers GERICHT op het (gratis) delen van informatie die ondernemers goed kunnen gebruiken... en nu zeg jij dat de mensen die die informatie verzamelen geen ondernemers zijn!?!? Slaat dit forum dan de hele plank mis?

 

groetjes,

 

Marcel

 

P.S.: Uiteraard mag een forum nooit je ENIGE bron van informatie zijn op basis waarvan je een onderneming begint...

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie

Om misverstanden te voorkomen: Daar ben ik het ook helemaal mee eens... ik vind informatie ook iets heel anders dan 'freebees' (vandaar ook mijn opmerking).

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Je zou het verzinnen van een naam misschien beter kunnen vergelijken met het opzetten en bijhouden van een boekhouding...

Ik begrijp dat je op zoek bent naar een vergelijking, maar dan zou je een beter voorbeeld moeten geven. Immers, hoe vaak worden er geen administratiepaketten besproken? Moeten we dat dan ook maar niet meer doen en ze gewoon doorverwijzen naar een boekhouder/accountant?

 

Higherlevel is een forum voor startende techondernemers GERICHT op het (gratis) delen van informatie die ondernemers goed kunnen gebruiken... en nu zeg jij dat de mensen die die informatie verzamelen geen ondernemers zijn!?!? Slaat dit forum dan de hele plank mis?

Hij is helemaal raak!

 

En voorts heeft iedereen de mogelijkheid om gewoon geen antwoord te geven op dat type vragen.

Dat is waar, suit yourself een ieder!

Maar ik hoop toch wel dat ondernemers, andere ondernemers blijven helpen. Starten is soms al moeilijk genoeg en net dat beetje "gratis" hulp (of dat nu in de vorm van een naam, een administratiepakket of algemene informatie is), kan velen een end op weg helpen.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Je zou het verzinnen van een naam misschien beter kunnen vergelijken met het opzetten en bijhouden van een boekhouding...

Ik begrijp dat je op zoek bent naar een vergelijking, maar dan zou je een beter voorbeeld moeten geven. Immers, hoe vaak worden er geen administratiepaketten besproken? Moeten we dat dan ook maar niet meer doen en ze gewoon doorverwijzen naar een boekhouder/accountant?

 

Je hebt gelijk. Het is niet de beste vergelijking ever... Tsja, een goed voorbeeld, ik weet niet, uiteindelijk kom je uit op wat Michael zegt, een ieder is vrij te bepalen of ie antwoord geeft of niet. Ik help zelf liever mensen teveel dan te weinig...

 

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik help zelf liever mensen teveel dan te weinig...

 

That's the spirit !!! Volgens toekomst watchers is de trend van de toekomst individualisme. Toen ik dit las in een boekje van Syntens dacht ik ... ik hoop dat dit daar vermeld staat om iederereen te laten schrikken en te doen beseffen dat dat nu juist niet de bedoeling is.

 

<>

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Je zou het verzinnen van een naam misschien beter kunnen vergelijken met het opzetten en bijhouden van een boekhouding...

Ik begrijp dat je op zoek bent naar een vergelijking, maar dan zou je een beter voorbeeld moeten geven. Immers, hoe vaak worden er geen administratiepaketten besproken? Moeten we dat dan ook maar niet meer doen en ze gewoon doorverwijzen naar een boekhouder/accountant?

 

Je hebt gelijk. Het is niet de beste vergelijking ever... Tsja, een goed voorbeeld, ik weet niet, uiteindelijk kom je uit op wat Michael zegt, een ieder is vrij te bepalen of ie antwoord geeft of niet. Ik help zelf liever mensen teveel dan te weinig...

 

 

Ik weet dat dit een thread met een hele lange baard is, maar ik ben nieuw hier en werkzaam in een naamgevingsbureau.

 

Het is voor mij een bizarre ervaring om mijn vak vergeleken te zien worden met het opzetten van een boekhouding.

Het is *totaal* iets anders!

 

Naamgeving is marketing.

Het is als vak dus veel beter te vergelijken met het ontwerpen van logo's en het bedenken van slogans.

 

Met als verschil dat je naam blijvend is en ook door derden in hun communicatie wordt gebruikt.

 

Het juridische aspect en al het geregel rond je naam, dat zijn de randvoorwaarden.

 

Naamgeving *begint* met je merkstrategie. Al ben je nog zo'n klein bedrijf.

Globrands naming & strategy bedacht voor grote opdrachtgevers bijvoorbeeld 'Senseo', 'Vifit', 'Menzis', 'wisselgesprek', etc etc. We hebben voor startende ondernemers een gratis boekje: "Hulp Bij Naamgeving". www.globrands.com

Link naar reactie

Hallo Drgeert,

 

Ik begrijp je verwondering, maar dat is toch niet een reden om een ruim 6 jaar oud topic te 'kicken'. Vandaar dat ik het toch op slot zet. Als je de discussie wilt heropenen, doe dat dan in een nieuw topic?

 

Gezien de populariteit van dit topic geef ik die discussie niet veel kans, maar laat je daardoor niet weerhouden.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.