• 0

Website = bedrijf?

Is een website waarin geld wordt gestoken en waaruit inkomsten worden gehaald (advertenties, geen webshop) gelijk een bedrijf? Het is niet de bedoeling om met de website winst te maken, maar alleen om geen verlies te draaien. De "winst" wordt dus weer geinvesteerd. En moet zo'n website dus ook aangemeld worden bij de KvK, en moet er belasting worden betaald (omzet max. 500 euro per jaar).

 

Indien het inderdaad aangemeld moet worden, welke rechtsvorm is dan van toepassing? Ik heb al op de site van de KvK rondgekeken, mij leek "Vereniging" of "Stichting" het meest waarschijnlijke.

 

Daarnaast: ik ben nog geen 16, welke nadelen heeft dit voor mij?

 

Kortom: moet zo'n website ergens geregistreerd worden, en zo ja op welke manier?

 

(Excuses als dit topic op de verkeerde plek staat.)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat je moet beginnen met de vraag: concurreer jij op enige wijze met andere bedrijven?

 

Om welke website gaat het? Ik denk dat een internetadres hierbij wel handig is voor de beeldvorming.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Topic staat goed dus dat is het probleem niet.

 

Onder de 18 kan je geen onderneming starten, meer informatie en antwoorden op je vragen kan je vinden in de diverse topics die hierover gaan

Rechtsboven zit de zoekfunctie van het forum, toets daar je vraag/ het onderwerp in en je zal diverse antwoorden krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Onder de 18 is het wel mogelijk een bedrijf te starten. Hiervoor moet je handlichting vragen bij de rechtbank.

Hoe deze procedure precies gaat en welke eisen worden gesteld weet ik niet, hiervoor kun je het beste denk ik gewoon de kamer van Koophandel bellen.

Zij zullen je ook kunnen adviseren m.b.t. je ideeën. Ik denk dat je op die manier het snelste aan alle antwoorden komt.

 

Mvg

 

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Onder de 18 is het wel mogelijk een bedrijf te starten. Hiervoor moet je handlichting vragen bij de rechtbank.

Hoe deze procedure precies gaat en welke eisen worden gesteld weet ik niet, hiervoor kun je het beste denk ik gewoon de kamer van Koophandel bellen.

Zij zullen je ook kunnen adviseren m.b.t. je ideeën. Ik denk dat je op die manier het snelste aan alle antwoorden komt.

 

Mvg

 

 

Dat van de handlichting weet ik maar daar staat al genoeg over geschreven op het forum.

Link naar reactie
  • 0

Als jij een niet-commerciële website hebt met slechts een paar advertenties om de kosten te dekken, dan zou ik me niet druk maken en je niet inschrijven.

 

Denk je echter meer uit je website te kunnen gaan halen (structureel, serieuze bedragen), dan kan het verstandig zijn om dán wel het een en ander uit te zoeken.

 

Overigens is het als minderjarige gewoon mogelijk je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Zie voor meer informatie dit PDF-bestand van de K.v.K. voor minderjarige ondernemers. Alleen dit is dus anders:

Heb je geen handlichting of ben je nog geen 16, dan is het raadzaam om je ouders mee te laten tekenen, zodat zij instemmen met de start van jouw bedrijf.
Link naar reactie
  • 0

Het gaat zo te zien om een Belgische website? Als je een Belgische inwoner bent is in principe geen Nederlands recht op jou van toepassing. De meeste kennis op dit forum spitst zich toe op Nederlands recht!

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat zo te zien om een Belgische website? Als je een Belgische inwoner bent is in principe geen Nederlands recht op jou van toepassing. De meeste kennis op dit forum spitst zich toe op Nederlands recht!

 

TS woont in NL (website is althans in NL geregistreerd)

 

 

500 euro zou formeel tot een BTW plicht en IB plicht leiden (BTW afdragen en winst aangeven in de IB). Voor de BTW ben je echter zo klein dat je gebruik kunt maken van de kleine ondernemersregeling (niets verschuldigd) en of je voor de IB wel winst maakt, hangt af van de kosten en investeringen die je maakt voor de website en of die boven de 500 euro omzet uitkomen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie hulp. :) Ik denk dat ik idd gewoon de KvK ga bellen, dan weet ik alles gelijk. Het gaat overigens gewoon om een nederlandse website, casemodproject.be was alleen een voorbeeld.

 

Nogmaals bedankt, en als ik heb gebeld post ik wel even hoe en wat het uiteindelijk wordt. ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.