• 0

Nieuwe 'dure' auto gekocht, wat nu?

Ik heb enkele bedrijfsauto's waarvoor ik altijd netjes de bijtelling betaal omdat kilometers bijhouden geen doen is voor mij.

 

Nu heb ik echter een andere auto gekocht met een nieuwwaarde van 70000 euro (incl BTW/BPM) , bijtelling hierover is niet zo prettig dus.

Het is een grijs kenteken en hij gaat slechts weinig gebruikt worden, zo'n 5000 km per jaar. de auto is 3 jaar oud en ik heb deze zeer voordelig ingekocht voor slechts 15000 euro ex BTW. Als ik deze auto over 3 of 4 jaar weer verkoop krijg ik mijn aanschafprijs weer terug, ik heb dus geen afschrijving.

De werkelijke autokosten op jaarbasis zijn ongeveer 650 euro incl. BTW voor de diesel, 200 euro verzekering en 500 euro belasting. 1400 euro samen dus. Laten we nog wat onvoorziene kleinigheidjes nemen, komen we op 2000 euro per jaar.

Een schijntje in vergelijking met de bijtelling dus.

 

Ik heb nog niks geboekt, kan dus nog kiezen of ik de auto zakelijk of prive koop.

 

Als ik de auto zakelijk koop, scheelt dat me de BTW over de auto en over de autokosten, en kan ik omdat het een grijs kenteken betreft gebruik maken van de investeringsaftrek (?), en kan ik eventueel op de auto afschrijven en hem later nog goedkoper aan mezelf verkopen. Dan krijg ik echter wel correctie BTW en bijtelling (tot maximaal de werkelijke kosten).

 

Ik zou de auto ook privé kunnen kopen, maar ik heb een blackout...... wat is nu het voordeligste?

 

 

Ik heb een oldtimer als hoofd-auto, die geheel op de balans staat en 100.000 km per jaar maakt voor de goedkope kilometers. De nieuwe is de representatie-auto voor de belangrijkere ritjes.

 

Privé rij ik eigenlijk helemaal niet, dan ga ik op de motor. Maar ik heb geen zit in km registratie dus dat is geen optie.

 

Wat denken jullie ervan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
Als ik de auto zakelijk koop, scheelt dat me de BTW over de auto en over de autokosten, en kan ik omdat het een grijs kenteken betreft gebruik maken van de investeringsaftrek (?), en kan ik eventueel op de auto afschrijven en hem later nog goedkoper aan mezelf verkopen. Dan krijg ik echter wel correctie BTW en bijtelling (tot maximaal de werkelijke kosten).

 

De voordelen die je noemt voor het zakelijk kopen zijn veel kleiner dan het bijtellingsnadeel dat je niet hebt als je hem prive koopt. Ik zou de auto in prive kopen.

 

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

De bijtelling over zijn auto zijn toch maximaal de werkelijke autokosten van 2000 euro?

Dan heeft hij volgens mij aan BTW voordeel en investeringsaftrek een groter voordeel dan het 2000 euro nadeel van de bijtelling of zie ik het nu te eenvoudig?

Om nog maar niet te spreken van de IB over het aankoopbedrag?

Link naar reactie
  • 0

Bij mijn weten kan je nooit meer bijtelling hebben als kosten.

Een grijs kenteken auto is alleen "grijs" als je hem zakelijk rijdt. Prive is dit gewoon een zware diesel auto met geel kenteken en dus veeel duurder qua wegenbelasting.

 

Ik zou daarom voor een grijs kenteken auto, altijd voor zakelijk gaan...

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Bij mijn weten kan je nooit meer bijtelling hebben als kosten.

 

Dat geldt alleen voor een eenmanszaak, maatschap of VOF. Bij een BV geldt die uitzondering niet en moet de procentuele bijtelling worden toegepast. Uit dit topic blijkt de rechtspersoon niet.

Link naar reactie
  • 0

Bij mijn weten kan je nooit meer bijtelling hebben als kosten.

 

Dat geldt alleen voor een eenmanszaak, maatschap of VOF. Bij een BV geldt die uitzondering niet en moet de procentuele bijtelling worden toegepast. Uit dit topic blijkt de rechtspersoon niet.

 

Waarom is dit onderscheid in de regelgeving gemaakt?

Ik zie niet in waarom de DGA op dit punt benadeeld zou moeten worden. Enig idee?

Link naar reactie
  • 0

Even een blonde vraag.

 

Werk je alleen of heb je personeel? Uit wat je vertelt lijkt het erop dat je alleen onderneemt.

 

Als je alleen werkt lijkt het me logisch dat je niet over iedere bedrijfsauto last hebt van de bijtelling voor privegebruik. Bijtelling over 1 auto (de duurste/meest gebruikte?) lijkt mij dan genoeg.

 

En je vraagt je af of je investeringsaftrek krijgt. Ik ook. Grijs kenteken betekent volgens mij niet automatisch investeringsaftrek, want daarvoor moet je de auto toch ook voor beroepsvervoer gebruiken oid? Joost, is dat zo?

 

Tot zover mijn 2 centen.

De andere Karen (die juist altijd met een prvie-auto rijdt)

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

De Dga wordt in deze als werknemer aangemerkt en werknemers hebben een auto van de werkgever ter beschikking. De Dga auto wordt dan ook via de loonadministratie "bijgeteld". Hierin ligt het verschil met de zelfstandig ondernemer die de auto via zijn winstaangifte in de inkomstenbelasting verantwoord.

 

De bijtelling van de auto kan niet hoger zijn dan de totale werkelijke kosten, inclusief afschrijving over minimaal 5 jaar en rekening houdende met de restwaarde, die in het boekjaar zijn gemaakt. Bij meerdere auto's is het dus wel zaak e.e.a goed bij te houden.

Volledigheidshalve dan ook nog even dat de bijtelling wordt berekend over de oorspronkelijke catalogusprijs voor de desbetreffende uitvoering inclusief BTW en (vanaf 1-6-2005) de BPM.

 

Op een zakelijke auto met een volgens de huidige wetgeving grijs kenteken komt in aanmerking voor investeringsaftrek, wordt de auto binnen vijf jaar verkocht dan wel aan de onderneming onttrokken, dan dient tegen hetzelfde percentage dat bij aanschaf van toepassing was de investeringsaftrek over de verkoopwaarde te worden terugbetaald.

Een eenmaal gemaakte keuze zakelijk/privé kan alleen bij gewijzigde omstandigheden worden herzien.

Voor een IB-ondernemer gelden voor een BPM grijs kenteken auto wel aanvullende eisen inzake de BPM teruggave en dus indirect voor het grijze kenteken, maar in de praktijk heb ik daar nog geen echt problemen over gehoord.

 

Als je alleen werkt en je hebt meerdere bedrijfsauto's is het wel van belang om aan te tonen dat deze auto's ook allemaal een zakelijk belang dienen.

 

Tenslotte wordt de bijtelling niet beperkt tot 1 auto, als de auto's allemaal privé worden gebruikt. En voor een IB ondernemer met meerdere grijs kenteken auto's geld (helaas) niet de regeling van gemengd gebruik en de daarvoor geldende lage bijtelling. Die geldt uitsluitend voor personeel.

 

 

p.s. de auto bij mijn bedrijfsnaam is gewoon geel, geen rittenadministratie, dus geen extra papierwerk en gewoon 14% bijtellen samen met de 50% motorrijtuigenbelasting en laag verbruik. Spaar ik toch nog wat uit per jaar. En het Japans en doet het dus altijd, in tegenstelling tot zijn twee voorgangers uit Italië

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Bij mijn weten kan je nooit meer bijtelling hebben als kosten.

 

Dat geldt alleen voor een eenmanszaak, maatschap of VOF. Bij een BV geldt die uitzondering niet en moet de procentuele bijtelling worden toegepast. Uit dit topic blijkt de rechtspersoon niet.

 

Waarom is dit onderscheid in de regelgeving gemaakt?

Ik zie niet in waarom de DGA op dit punt benadeeld zou moeten worden. Enig idee?

 

 

Bij een EMZ heeft de bijtelling privé gebruik direct effect op het netto-inkomen uit de onderneming (immers zijn ondernemer en onderneming fiscaal transparant). Het zou dus unfair zijn om meer bijtelling in aanmerking te nemen dan de werkelijke kosten.

 

Een BV geldt als zelfstandige entiteit met eigen bezittingen. De DGA is personeel. De autokosten komen voor rekening van de BV en niet van de DGA zelf. Vandaar dat hier geen beperking zit op de bijtelling. Het argument dat de BV daardoor wellicht minder salaris uit kan keren, klopt, maar is in het licht van de zelfstandigheid van de BV weer geen argument. Bij een eenmanszaak kun je ter compensatie immers niet de winst verhogen. De BV kan ter compensatie een eigen bijdrage van de DGA vragen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik verwacht geen afschrijving op de auto te hebben de eerste jaren, mag ik dan zelf kiezen om niet af te schrijven over die jaren om de autokosten, en daarmee de bijtelling laag te houden?

En dan eventueel later, bij verkoop en een tegenvallende verkoopprijs de werkelijke afschrijving hanteren?

 

Ik heb zoals gezegd meerdere bedrijfsauto's. Ik ben eenmanszaak en handel in Land Rovers.

Heb als trekauto voor de aanhanger een goedkope Oldtimer zakelijk, maakt 100000 km per jaar en is dus echt nodig. Wordt bijna dagelijks gebruikt en de aanhanger blijft permanent aangekoppeld. Staat op de balans en ik betaal netjes bijtelling over de dagwaarde (waar ik mijn zeer lage inkoopprijs voor hanteer). Het is lastig om voor elke boodschap of privérit de aanhanger af te koppelen, daarvoor dus de nieuwe auto. Die wordt gebruikt om leveranciers te bezoeken en een paar privéritjes, weinig dus. Mijn vrouw heeft een Opel Astra grijs kenteken, wordt 80 % privé gebruikt, de overige kilometers gebruik ik hem zakelijk als ik goedkoop kleinere onderdelen op grotere afstand moet halen. Staat op de balans en ik betaal netjes bijtelling.

Daarnast heb ik ook nog een privé-oldtimer (1000km per jaar max) en rij ik privé op de motor.

Alle voertuigen hebben dus hun eigen doel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.