• 0

aanvullende combinatiekorting

Hallo,

ik zou volgens de omschrijving recht hebben op de aanvullende combinatiekorting. Ik krijg deze echter niet op mijn scherm om aan te vinken. Het gekke is dat mijn zus in vergelijkbare omstandigheden dat bij haar wel kon. Help! Wat doe ik verkeerd of zie over het hoofd?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Lijkt me een vraag over de belastingaangifte 2008 (prive)

 

Voor de aanvullende combinatiekorting moet u voldoen aan de volgende 2 voorwaarden:

 

[*] U had in 2008 recht op combinatiekorting

[*] U had in 2008 geen fiscale partner of u had wel een fiscale partner, maar minder inkomsten uit tegenwoordige arbeid (loon of bijvoorbeeld freelance-inkomsten) dan uw fiscale partner

De aanvullende combinatiekorting is 746 (of 350 als u 65 jaar of ouder was).

(info belastingdienst)

 

je zus wel omdat ze de fiscale partner is met de minste inkomsten?

 

Wellicht bij jou niet omdat jij de hoogste inkomsten hebt of omdat je geen fiscale partner hebt?

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

verdienen jullie evenveel als het gezinsinkomen van je zus?

Zijn de kinderen even oud?

 

U kunt de aanvullende combinatiekorting krijgen onder de volgende voorwaarden:

 

1. U kon in 2008 de combinatiekorting krijgen

 

(voorwaarden daartoe: U kunt de combinatiekorting krijgen onder de volgende voorwaarden:

 

In 2008 hoorde bij uw huishouden voor ten minste 6 maanden, minimaal 1 kind dat op 31 december 2007 jonger was dan 12 jaar.

Dit kind was in die periode ingeschreven op uw woonadres. Bij co-ouders mag het kind ook ingeschreven staan op het woonadres van de co-ouder.

Uw inkomsten uit tegenwoordige arbeid (loon, winst of bijvoorbeeld freelance-inkomsten) waren hoger dan € 4.542 of u kon zelfstandigenaftrek krijgen.)

 

 

2. U had in 2008 geen fiscale partner of u had wel een fiscale partner en u had minder inkomsten uit tegenwoordige arbeid (loon, winst of bijvoorbeeld freelance-inkomsten) dan uw fiscale partner.

 

Hierin zou het antwoord moeten liggen

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Gezien de omstandigheden is dat dus het geval. Vandaar ook dat ik stel dat ik er recht op heb. Echter, in het veld heffingskortingen : mijn antwoord op de eerste vraag ja (over geboren na ..........), tweede vraag ja, (6 maanden.......)

Nu komt er bij mijn zus dus de vraag over hoger inkomen dan fiscale partner....... deze vraag krijg ik dus niet. Mijn zwager is zelstandige , en ik ook. de verdiensten ontlopen elkaar ook niet zoveel.

Link naar reactie
  • 0

Heb je al in de aangifte van je vrouw gekeken in het overzicht? Daar staat een kopje met heffingskortingen en daar kan je op een knop klikken om de specificatie te openen.

 

Het is zo dat veel kortingen automatisch worden aangevinkt aan de hand van de informatie in het aangifteprogramma.

 

Dus in het programma kan je bijna onderaan klikken op overzicht van jezelf en het overzicht van je partner. Gezien dat je vrouw minder verdient zou zij een heffingskorting ontvangen.

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Gezien de omstandigheden is dat dus het geval. Vandaar ook dat ik stel dat ik er recht op heb. Echter, in het veld heffingskortingen : mijn antwoord op de eerste vraag ja (over geboren na ..........), tweede vraag ja, (6 maanden.......)

Nu komt er bij mijn zus dus de vraag over hoger inkomen dan fiscale partner....... deze vraag krijg ik dus niet. Mijn zwager is zelstandige , en ik ook. de verdiensten ontlopen elkaar ook niet zoveel.

 

Die vraag is niet per se noodzakelijk om de heffingskorting toegewezen te krijgen. Als ik in mijn aangifte even lieg over kinderen, dan staat de korting er bij mij wel tussen, maar krijg ik die vraag ook niet.

 

Check even of het programma het wel toepast door als volgt te klikken:

 

Linker kantlijn: "overzicht: naam van je vrouw"

Onder de tweede paarse balk rechts kun je klikken op "> Af: heffingskortingen"

In de pop-up zal een bedrag moeten staan bij aanv. Comb.Korting.

 

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

tja

 

Dan is de koek op. Vooraf downloaden maakt niets uit. Heb ik ook niet gedaan.

Stuur de aangifte in en stuur meteen een brief naar de fiscus waarin je alsnog beroep doet op de aanvullende C.K.

 

Bovenal: laat even weten waarom de aanvullende CK niet toegekend werd in de aangifte.

 

heb je al geprobeerd om het programma te verwijderen en opnieuw te downloaden?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zojuist snel een aangifte gemaakt van 2 fiscaal partners, de genoemde loonbedragen ingevuld, aangevinkt dat beide een kind hebben van na '95 en dat deze minimaal 6 maanden heeft ingewoond.

 

Dan wordt de aanvullende combi korting toegepast voor de vrouw in mijn overzicht....

 

Kan je wellicht per PB screenshots mailen van jullie aangifte? Ik wil dit namelijk hoe dan ook oplossen en dit lijkt me de laatste oplossing.

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Voor dit soort zaken is de belastingtelefoon toch, heb je al contact gehad met de belastingdienst?

 

"Er zijn nog 115 wachtenden voor u..... een ogenblik geduld alstublief." :'(

 

Ik heb bij de belastingtelefoon gewerkt in mijn studietijd. Daar is het nu echt stervensdruk.

Tot 1 april: vragen over hoe de aangifte werkt + invulvragen

Na 1 april: "waar blijft mijn geld?"

 

Even afgezien daarvan. Dit wordt nu natuurlijk een prestigekwestie! De vraag moet beantwoord worden! ;D

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Het enige verschil tussen de combinatiekorting en de aanvullende combinatiekorting zit 'm in de fiscale partner.

 

Combinatiekorting ontvang je ook zonder fiscale partner, de aanvullende alleen als je een fiscale partner hebt die meer verdient heeft dan jij

 

met betrekking tot die fiscale partner zijn er naar mijn mening 3 vragen relevant:

 

1: (jouw persoonlijke gegevens) Je persoonlijke situatie 2008 : gehuwd

2: (persoonlijke gegevens van je vrouw) Doet [...] over 2008 aangifte? antwoord moet Ja zijn

3: (persoonlijke gegevens van je vrouw) Wilt u samen aangifte doen met dit programma? Moet Ja zijn.

 

Als je vervolgens de salarissen goed invult moet het goed gaan..........bij mij althans

 

Anders zou ik het ook niet weten

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Het enige verschil tussen de combinatiekorting en de aanvullende combinatiekorting zit 'm in de fiscale partner.

 

Combinatiekorting ontvang je ook zonder fiscale partner, de aanvullende alleen als je een fiscale partner hebt die meer verdient heeft dan jij

 

met betrekking tot die fiscale partner zijn er naar mijn mening 3 vragen relevant:

 

1: (jouw persoonlijke gegevens) Je persoonlijke situatie 2008 : gehuwd

2: (persoonlijke gegevens van je vrouw) Doet [...] over 2008 aangifte? antwoord moet Ja zijn

3: (persoonlijke gegevens van je vrouw) Wilt u samen aangifte doen met dit programma? Moet Ja zijn. Ik ben ondernemer, dus moet zelf aangifte doen. Vorig jaar ook gedaan, ging goed.

 

Als je vervolgens de salarissen goed invult moet het goed gaan..........bij mij althans. Ik krijg geen vraag voorgeschoteld met verzoek tot salarisopgave!!!

 

Anders zou ik het ook niet weten

 

Frans

Link naar reactie
  • 0
Ik krijg geen vraag voorgeschoteld met verzoek tot salarisopgave!!!

 

Hoezo, moet je toch bij box 1 staan?

 

Nadat je je persoonlijke gegevens en die van je vrouw hebt ingevuld komt de vraag:

 

[box 1: Werk en Woning]

Kies de onderwerpen die van toepassing waren in 2009

[*] 1e vakje aanvinken (loon, fooien etc.)

[*] vervolgens 2 vakjes, 1 met de naam van je vrouw en 1 met jouw naam. Beiden aanvinken

[*] Vervolgens komen er na accoord geven twee vervolgschermen. 1 voor jou en 1 voor je vrouw waar je voor beiden het loon invult.

Als je geen loon voor jezelf invult krijg je geen aanvullende combinatiekorting

 

Frans

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.