• 0

Persoonlijke lening afsluiten voor oprichten BV

 

Een kennis van mij vertelde van plan te zijn een eenmanszaakje om te zetten naar een BV. Zoals jullie wellicht weten dient een BV een startkapitaal van 18.000 euro op de balans te hebben te staan (EIGEN vermogen).

 

De beste man vertelde mij van plan te zijn een persoonlijke lening bij Postkrediet o.i.d. af te sluiten, het geld over te maken naar zijn zakelijke rekening (als privé-investering) en vervolgens een bankverklaring aan te vragen. Met een bankverklaring, waarin de bank verklaart dat er op een bepaalde datum 18.000 euro op een rekening staat, kan men naar de notaris om een BV op te richten.

 

Ik vroeg hem of de lening dan niet als VREEMD vermogen op de balans moest komen te staan. Hij beweerde van niet, omdat het hier gaat om een persoonlijke lening (hij is overigens van plan om na oprichting de geleende 18.000 euro direct weer af te lossen).

 

Weet iemand of dit zomaar kan? Is een bankverklaring ook voldoende om een BV op te richten? Of moet daar altijd een balans bij worden gevoegd? Kan een persoonlijke lening inderdaad voor dit soort doeleinden worden gebruikt? Is het altijd mogelijk om het geleende bedrag direct weer af te lossen? Gaat de fiscus hiermee akkoord?

 

Graag jullie reacties.

Voorkom misbruik: laat uw handelsnaam of logo als merk deponeren!

Bluepark Benelux - www.bluepark.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Link is goed van Zrski,

Postkrediet...brrrrrrrr :(

Een persoonlijke lening kan je trouwens ook niet meteen afbetalen zonder boete te betalen, je zit vast aan een looptijd.

Bij de DSB (Postkrediet, Frisia, Becam etc. lees de veronica gids voor de andere) kun je zover ik weet ook geen zakelijke lening afsluiten, ze tillen alleen consumenten :P

Geld ligt op straat, je moet het alleen oprapen

Link naar reactie
  • 0

Bluepark,

 

een persoonlijke lening afsluiten om een onderneming te financieren lijkt mij inderdaad niet echt de verstandigste aanpak.

Ten eerste is de rente dan al niet fiscaal aftrekbaar en ten tweede loop je prive het risico over het geleende bedrag.

 

Daarnaast zal het geleende bedrag altijd als vreemd vermogen worden gezien. Als je het prive geleende bedrag weer door leent aan je onderneming, dan wordt het vaak verwerkt via een Prive Rekening Courant. En valt het dus onder vreemd vermogen. Dus wat dat betreft maakt het dus niets uit.

 

Wat geeft die bekende als reden aan om het bedrag privé te lenen? Er zitten alleen maar nadelen aan die constructie...

 

Gr Iceman

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.