• 0

Import product India

Hallo,

 

Na veel wikken en wegen de knoop doorgehakt en opdracht gegeven aan een bedrijf in India om samples te maken van een product.

 

Ik heb met de leverancier afgesproken dat zij regelen dat de samples via UPS mijn kant op komen.

De leverancier vertelde mij dat de shipping costs nu vrij hoog zijn maar dat bij een order met afgesproken minimale afname de kosten drastisch zullen dalen (in verhouding dan)

 

Is het slim om een eventuele order ookdoor hen via UPS te laten versturen of is het goedkoper om de goederen FOB te laten verzenden en zelf een expediteur in te schakelen?

 

De tweede vraag is, ik kan de de betaling via Paypal doen, is dit aan te raden of zijn er voor- nadelen te bedenken t.o.v. een bankoverschrijving?

 

Graag de visie van "kenners"

 

B.V.D. Anna

www.kikibags.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Betaling via Paypal is niet meer of minder verstandig dan via een bankoverschrijving. Wanneer je twijfelt over de betrouwbaarheid van de fabrikant, is het misschien beter om een Letter of Credit voor te stellen. Mochten ze hier niet mee akkoord gaan, dan weet je ook gelijk wat voor soort vlees je in de kuip hebt.

 

Heel verstandig om eerst samples te bestellen. Een verzending via UPS, TNT, etc is dan een prima afspraak. Helaas heb ik geen verstand van prijzen van expediteurs in India, maar uit ervaring met Taiwan kan ik stellen dat FOB vaak voordeliger is.

Link naar reactie
  • 1

Anna,

 

Dit is eigenlijk ook deels afhankelijk van het soort sample ( afmetingen ) en de hoeveelheid. Dat er een zogenoemd proefmonster in eerste in stantie doormiddel van UPS wordt verzonden is gebruikelijk.

 

Op dit moment is het in de ''shipping'' nogal onrustig. De tarieven staan onder druk door het verschil in vraag en aanbod. ( kijk maar eens op internet hoeveel containerschepen door de reders uit de vaart zijn gehaald. Dit drukt de prijs enorm. ). Dan hangt het ook nog eens af vanaf welke bestemming deze producten komen. In India is m.b.t. het transporteren van de containers een spoor vereist. De afstanden zijn namelijk enorm om te overbruggen. Een spoor weg maatschappij heeft hierin een monopolie positie en bepaald dus de tarieven. Daarentegen zijn er wel voor (korte) termijn afspraken gemaakt met de reders om deze tarieven zo aantrekkelijk mogelijk te houden. Indien de hoeveelheid en de afmetingen toereikend zijn kan worden gekozen voor een 20ft container of een 40ft dv of 40hc container. Dit noemt men FCL ( dwz Full container Load ). Indien deze niet toereikend zijn kan altijd nog worden nagedacht over groupage ( LCL = Less than Container Load ). Beide zaken kunnen worden ondergebracht bij een expediteur en het is zelfs mogelijk deze goederen dus EX Works af te halen. In de shipping wereld is het eigenlijk normaal dat beide partijen hun eigen expediteur inschakelen (dit ook i.v.m. vertrouwen. ) Immers als de expediteur van de verzendende partij wordt ingeschakeled en het hele traject regelt, heb je alsnog minder controle op de goederen.

 

M.b.t. betaling is het misschien handig ( uiteraard weer indien de hoeveelheden c.q. uitstaande bedragen toereikend zijn ) om na te denken over het openen van een Letter of Credit en op deze betaling ook na ontvangst van de documenten ( na goedkeuring bank ) over te gaan tot betaling. Indien de documenten in jullie bezit zijn ( de zogenoemde Bill of Ladings ) dan zijn jullie direct eigenaar. In de letter of credit kan bijvoorbeeld ook opgenomen worden welke LSD ( Latest date of shipment ) jullie wensen. Hiermee voorkom je dat de leverancier kan afwachten tot zijn grondstof prijzen zakken en dan pas gaat produceren en tevens jullie erg lang op je producten moet wachten. Daarnaast zou het kunnen zijn dat het overeengekomen tarief tussen jullie firma en jullie expediteur gebaseerd is op een specifiek container soort ( 40HC / 40 DV / 20FT ) Deze tarieven kunnen enorm verschillen en daarom is het ook erg verstandig om het type container ( indien van FCL gebruik gemaakt wordt ) op te laten nemen in het letter of credit . Daarnaast kan je hierin ook wensen op nemen m.b.t. de kwaliteit en eventuele zaken welke vanuit de leverancier geregeld dienen te worden ( te denken valt afhankelijk van het product aan eventuele certificaten, Inspectie raporten door een aangewezen instantie ).

 

Ik hoop hiermee een bijdrage te hebben geleverd op je vraag

 

Succes,

 

Rémon

REYA Consultancy, improve your business

REYA Design, imagination becomes reality

Follow me @ twitter, REYA_Consultant

 

http://nl.linkedin.com/in/remonvanommen

Link naar reactie
  • 0
geplaatst door: z3phyros geplaatst op: 28 maart 2009, 17:02

Betaling via Paypal is niet meer of minder verstandig dan via een bankoverschrijving. Wanneer je twijfelt over de betrouwbaarheid van de fabrikant, is het misschien beter om een Letter of Credit voor te stellen. Mochten ze hier niet mee akkoord gaan, dan weet je ook gelijk wat voor soort vlees je in de kuip hebt.

 

Heel verstandig om eerst samples te bestellen. Een verzending via UPS, TNT, etc is dan een prima afspraak. Helaas heb ik geen verstand van prijzen van expediteurs in India, maar uit ervaring met Taiwan kan ik stellen dat FOB vaak voordeliger is.

 

Duidelijk waarvoor dank!

 

Ik hoop hiermee een bijdrage te hebben geleverd op je vraag

 

Succes,

 

Rémon

 

Dat heb je zeker bedankt voor je zeer uitvoerige verhaal (dat ik enkele malen heb moeten lezen, ben echt een leek op het gebied van importeren)

 

In de shipping wereld is het eigenlijk normaal dat beide partijen hun eigen expediteur inschakelen (dit ook i.v.m. vertrouwen. ) Immers als de expediteur van de verzendende partij wordt ingeschakeled en het hele traject regelt, heb je alsnog minder controle op de goederen.

 

De leverancier vroeg me ook wie mijn vervoerder zou zijn, ik kon enkel hakkelen dat ik die nog niet had.....(voelde me behoorlijk "blond" op dat moment waarna hij dus aanbood om het dan via UPS te doen omdat zij daar mee werken.

 

 

www.kikibags.nl

Link naar reactie
  • 0

Als je internetbanking hebt kan ik adviseren dit te gebruiken voor overmaken aan de verkopende partij in India.

 

Op deze wijze weet je 100% zeker dat je aan een bedrijf en niet aan een persoon geld overmaakt. Met Paypal, Western Union etc weet je nooit zeker met wie je nu precies zaken doet.

 

Zeker als je via internet en email communiceerd moet je oppassen.

 

Wanneer overmaken naar een company-account op een of andere vage reden niet "kan" volgens de indiase partij denk ik dat je 2 keer moet nadenken alvorens geld via andere wijze over te maken.

 

Wanneer ze volledige overmakings gegevens overleggen voor hun bedrijfs rekening kan je altijd nog beslissen via paypal te doen of western union

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de volledige bankgegevens van het bedrijf gekregen en een letter of credit is ook een optie dus dat schept vertrouwen.

 

Heb gisteren de samples betaald via PayPal, ik heb nog even de tijd om me te beramen over de betaling bij een eventuele order. (eerst maar eens even de samples afwachten ;-)

 

Dank voor de reactie's!

www.kikibags.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.