• 0

Eenmanszaak of BV?

Beste forummers,

 

 

Binnenkort wil ik van start gaan met mijn eigen bedrijf. Ondanks de actuele omstandigheden - of beter: juist door de actuele omstandigheden- ga ik een autobedrijf beginnen.

 

Het concept is simpel: door jarenlange ervaring in de autowereld kan ik heel goedkoop (goede) auto's inkopen, welke ik snel kan doroverkopen met een leuk percentage winst.

 

Voordat jullie denken: O nee.... > Alles wordt gefinancierd met eigen (prive) vermogen. Ik heb prive al een meerdere malen met succes deze methode gehanteerd.

 

Nu ik zakelijk actief wil worden, bezorgen de verschillen tussen een eenmanszaak en een bv mij toch nog wat kopzorgen. Hopelijk kunnen jullie mij advies geven over deze vraag:

 

Welke aansprakelijkheidsrisico's zijn denkbaar voor mijn autobedrijf? Hierbij doel ik niet zozeer op risico's betreffende leningen e.d., want alles wordt gefinancierd met prive vermogen. Ik ben eerder bang dat ik iets anders over het hoofd zie.

 

Wat als bijvoorbeeld bij een door mij verkochte auto een wiel afbreekt, met een ernstig ongeluk tot gevolg? Kan de schade dan op mijn privevermogen worden verhaald? En is dit anders bij de BV? Of kun je dan als bestuurder persoonlijk aansprakelijk worden gesteld?

 

Alvast hartelijk dank voor jullie tijd.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja Geert

 

Standaard vraagstukken voor elke ondernemer.

 

Wat tips:

Je bent inderdaad verantwoordelijk voor de levering van een deugdelijk product en dus ook aansprakelijk als het fout gaat. Daar kun je je tegen verzekeren en dat zou ik ook beslist doen. Met name consumenten zijn erg goed beschermd door de wet. Verdiep je eens in de plichten die de Wet jou als ondernemer oplegt (m.n. boek 7 BW vanaf artikel 20 kennen weinig ondernemers die leveren aan consumenten):

http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/Boek7/Titel1/Afdeling3/geldigheidsdatum_28-03-2009

 

Een BV kan helpen om schadeclaims niet in privé te voelen. Iemand kan je alleen privé aansprakelijk stellen als je in de uitoefening van de taken als bestuurder van de BV tekort geschoten bent. Het zal dus niet snel gebeuren dat iemand dit lukt als je in de dagelijkse uitvoering van de verkoopwerkzaamheden in de BV tekort schiet. Dan beperkt die aansprakelijkheid zich vaak tot het vermogen in de BV.

 

Zorg dus voor juridisch goede garantievoorwaarden. Raadpleeg desnoods een advocaat om die op te laten stellen of wellicht kan de Bovag je van dienst zijn.

 

Daarnaast is een BV niet zaligmakend en kan een BV leiden tot meer belastingheffing bij winsten die (doorgaans) onder de 100K liggen (voor salaris).

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@Joost:

 

Interessante informatie. Ik heb inderdaad vernomen dat het mogelijk is een eenmanszaak aan te vullen met bepaalde verzekeringen, ik ga uitzoeken of dit voldoende risico's afdekt.

 

Mijn winst zal niet boven de 100K uitkomen. Precies de reden die je noemt (belasting), noopte mij tot het onderzoeken van de mogelijkheid van een eenmanszaak ;)

 

P.s.: dit is een bericht van Aram, samen met Geert ga ik het autobedrijf opzetten, ik zal werkzaamheden verrichten als oproepkracht.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.