• 0

Inkoop buiten EU en inklaringskosten & btw bij invoer

Beste mensen,

Ik ben nieuw op dit forum en ik hoop dat iemand mij kan helpen bij het volgende.

Ik heb sinds iets meer dan een jaar een webwinkel die ik in eerste instantie vanuit Spanje runde, sinds een half jaar ben ik bezig vanuit Nederland. Ik hoop regelmatig goederen in vanuit USA en die worden per USPS verstuurd. Daar betaal ik iets van 40 dollar voor. Meestal is de bestelling rond de 150 dollar. De goederen komen vervolgens aan en worden bij mij bezorgd door TNT Post. En dan nu mijn vragen:

- ik moet in nederland gemiddeld op een bestelling van 150 dollar nog iets van 42 euro betalen aan TNT die dit innen voor de douane: btw bij invoer en inklaringskosten? is dit correct is er niet een bepaald bedrag dat je vrij mag invoeren? Ik vind deze kosten extreem hoog en het drukt mijn winst

 

- enig idee hoe ik het proces kan versnellen ik moet soms 2 weken wachten eer TNT het na aankomst in Nederland bij ons komt bezorgen, dit vind ik veel te lang duren.

 

Ik hoop dat iemand meer informatie zou kunnen geven,

alvast bedankt voor de moeite!

 

edit: typo in titel verbeterd

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik mag toch hopen dat je de BTW gewoon bij je voorheffing op je OB aangifte invult en daarmee dus terug vraagt?

De inklaringskosten zijn dan je enige kosten.

Die vrijstelling voor BTW is slechts tot een goederenwaarde van 22 euro, dus daar zit je boven.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een soort gelijk punt. Ik koop ook artikelen in amerika maar voor een lagere waarde dan 150 euro. De producten komen altijd aan zonder toeslag van de douane.

Aangezien ik een webwinkel run, dus zakelijk, hoor ik dan niet hiervoor geld te reserveren en hoe kan ik dit betalen? Of mag ik de goederen gewoon vrij in verkeer brengen?

 

Link naar reactie
  • 0

Wat voor soort producten importeer je? Invoerrechten voor kleding zijn vrij hoog, 12%, maar voor andere producten veelal erg laag. Ik heb nog nooit gehoord dat de douane/belastingdienst later nog een heffing vordert over artikelen die ze eerder vrij hebben gegeven, maar stel dat dat een keer gebeurt; voor bijvoorbeeld 1000 euro elektronica die je zo importeert zou je dan 27 euro heffing moeten betalen. Niet echt de moeite om voor te sparen.

 

Dan de btw. Als je je producten gewoon zakelijk door verkoopt, je afnemers btw in rekening brengt en deze ook weer afdraagt aan de bd... Dan zit je volgens mij helemaal goed.

 

Succes!

 

Link naar reactie
  • 0

Hartstikke bedankt voor de reactie.

 

Ik importeer accessoires voor mobiele telefoons/gameconsoles en mp3 spelers.

Alleen de accessoires, dus niet de hardware zelf. Denk aan hoesjes, kabeltjes, oordopjes, stylus pennetjes, laptop hoezen, bluetooth dongels etc.

 

maar betekent het dat als ik een bestelling doe van 100 euro, en het komt bij mij thuis, dat deze dan vrij gegeven is door de douane?

 

Is het niet zo dat ik als ondernemer dan alsnog de invoerrechten etc. moet betalen?

 

btw kan ik inderdaad in vooraftrek nemen, dat doe ik nu al. Zet ik eerst in dat btw naar mij verlegd is, dus dat is nog te betalen btw, maar diezelfde neem ik in vooraftrek. Per saldo betaal ik daarover dus nul.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je voor het verleggen van de btw wel toestemming? Anders mag dat niet. Dan zou ik het hele verhaal gewoon zonder btw opnemen in je administratie. Zolang je de btw van je klanten maar gewoon afdraagt is het saldo exact hetzelfde en zou er enkel een kniesoor over vallen. Gewoon geen zorgen maken en lekker ondernemen.

 

Als je wilt kun je volgens mij bezwaar maken voor tegen het vrijgeven, en alsnog die 2-4 euro invoerrechten betalen maar dan kost je de douane waarschijnlijk meer dan dat het hen oplevert.

 

;-)

 

Mark

Link naar reactie
  • 0

Oke bedankt.

 

Ik heb op dit moment voor 6000 euro ingekocht. Heb nu 1000 euro apart gelegd voor de douane.

Ik draag inderdaad gewoon btw van de klanten af. Dus de zaak btw is nu duidelijk, dank hiervoor.

 

Maar ik wil wel graag zekerheid mbt de invoerrechten/inklaringskosten.

Dus als het door de douane komt en het is ook maar 50 euro per pakket ofzo, dan hoef ik dus niets te betalen? Ook niet als geregistreerde ondernemer bij kvk/belastingdienst?

Link naar reactie
  • 0

hallo mensen,

 

ik ben bezig een partij autovelgen, (800 KG en 3 kuub) te importeren vanuit China (havenstad ningbo) naar Rotterdam, dit doe ik nu nog als particulier om te kijken of het kans van slagen heeft.

Ik heb nu een douane expediteur gevonden die het BTW-aangifte/formulier invult om de partij in te kunnen voeren (kosten rond de EUR 125), deze maakt echter gebruik van een agent in de Rotterdamse haven die de goederen lost en laadt uit de container, kosten voor deze agent liggen echter voor bovengenoemde partij op rond de EUR 500.

Heeft iemand ervaring met een douane expediteur die dit tegen een gunstig tarief kan doen?

 

groet

Richard

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ook ik heb even een vraag over het importeren van goederen (kleding) uit de VS.

 

Nu begrijp ik hoe het zit voor particulieren (vrijstelling tot 22,-, van 22 tot 150

vrij van douanerechten maar niet van btw en daarboven alles betalen).

 

Maar hoe zit dit nu precies voor ondernemers? De douanetelefoon vertelt mij dat

ondernemers altijd de 12% (in het geval van textiel) betalen en dat er ook

voor onder de 22 euro geen vrijstelling is.

Maar van een accountant die ook de douanetelefoon had gebeld hoorde ik dat

ondernemers ook vrij kunnen invoeren tot 22 euro. Hoe zit dit nu?

 

Mijn tweede vraag; ik vroeg aan de medewerker douane hoe ik dit moest doen als ik

een enveloppe ontving (via de brievenbuspost) en dat deze dan dus niet langs

de douane was geweest. Hij zei mij dat ik er voortaan "merchandise" op moest laten

zetten door de zender en dat ik het niet later kon aangeven ergens.

Toen vroeg ik hem wat ik dan moest doen als de verzender dit verzuimd had en of

ik het dan gewoon wel mocht verkopen. Ja hoor zei hij, alleen wel even verkopen

met de btw erbij. Klopt dit?

Link naar reactie
  • 0

Kan iemand mij uitleggen waar het in dit topic genoemde btw-tarief van 12% vandaan komt? Bij de belastingsite en de douanesite vind ik alleen maar de tarieven vrij, 0%, 6% en 19%.

Waar kan ik vinden of horen dat het tarief op textiel 12% bedraagt, of is dat geen Nederlands tarief? Maakt het uit of het onbewerkte textiel of een kant-en-klare jas is?

Elk bericht is welkom!

Link naar reactie
  • 0

Beste Lezers,

 

Wij zitten met ongeveer dezelfde vraag hoe we de spullen op de vrije markt kunnen brengen en hoe btw te verrekenen omdat wij volgens de inklaringsagent geen Btw en invoerrechten hoefden te betalen aan de BD.

 

Mijn man en ik hebben voor de eerste keer afgelopen november een 20 ft container besteld en ontvangen uit Indonesie.

Vanuit Indonesie is dat van "deur tot deur" geregeld. Bij aankomst in de haven was er even een probleempje omdat de papieren, nodig om in te klaren, niet compleet waren.

Maar na enkele telefoontjes zijn de papieren alsnog gearriveerd.

Omdat het voor ons rompslomp opleverde om de papieren vanuit Indonesie in orde te krijgen heeft de inklaringsagent besloten (vertelde de forwarder in R'dam) dat we over de inhoud van de container konden beschikken zonder extra kosten (btw en invoerrechten).

 

We zijn nog niet ingeschreven bij KvK, maar zijn dat volgende week van plan. Alleen weten we niet hoe we die spullen legaal op de markt moeten brengen?

Moeten we hierover alsnog btw en of invoerrechten afdragen/betalen?

 

Hopelijk weet iemand hier raad mee. Ik heb al op de site van de BD gekeken maar kom hier niet uit.

BVD,

 

Mvgr

 

Moja

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Moja,

 

Bij invoer van buiten de EU moet je altijd invoerrechten en BTW betalen. Vanuit Indonesië en de meeste ontwikkelingslanden gelden voor veel artikelen verlaagde invoerrechten. Dus wanneer het b.v. een container met meubels of decoratieartikelen was kan het zijn dat er geen invoerrechten zijn, maar 19% BTW moet je altijd betalen. De expediteur draagt dit af aan de douane en stuurt je er een rekening voor.

Die BTW kan je terugvorderen zodra je een BTW aangifte doet voor je bedrijf. Invoerrechten helaas niet.

Ik zou aanraden nog een keer met de expediteur contact op te nemen en te vragen wat ze precies gedaan hebben want een container zomaar vrijgeven kan echt niet.

gert-jan.vangijs@vatlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Gert-Jan van Gijs,

 

Bedankt voor je snelle reactie.

 

Ik ben vergeten te vermelden dat wij langer dan een jaar in Indonesie hebben gewoond en daardoor een vrijstelling van invoerrechten en btw van de belasting hebben gekregen om onze verhuisgoederen mee te nemen.

 

In die 20 ft container zat voor de helft verhuisgoederen en spullen die wij in het vrije verkeer willen brengen, door elkaar.

 

Op de bill of loading stond duidelijk wat personal is en wat niet, plus met de bij behorende facturen compleet.

 

De vrijstelling van invoerrechten en btw over de verhuisgoederen hebben wij hier in NL van de belasting gekregen en dat document is afgegeven aan de inklaringsagent met de bill of loading en bijbehorende facturen.

 

Dan neem ik toch aan dat wij onze plicht hebben gedaan door de bill of loading met alle facturen plus vrijsteling van de BD af te geven (via cargo in Indonesie) aan expediteur te R'dam en vervolgens aan de agent, die dan aangifte doet.

De cargo in Indonesie werkt met vaste expediteur in R'dam.

 

De container is vervolgens vrij gegeven zonder betaling van invoerrechten en btw en wij vragen ons af wat nu? Nogmaals dit is onze eerste container en hebben hier geen ervaring mee.

 

De verhuisgoederen weet ik, mogen wij het eerste jaar niet in het vrije verkeer brengen.

Maar hoe zit het nu met die andere spullen? We hebben toch aangifte gedaan via die agent?

Ik weet niet of het hiermee te maken heeft, wij hadden in Indonesie voor een cargo gekozen die van deur tot deur alles regelde. Maar daar kan de fout toch ook niet liggen want de expediteur kan niets laten inklaren als de papieren vanuit Indonesie niet compleet zijn.

 

Ik heb nog eens rond gekeken op de site van de belasting wat betreft invoeren van buiten de EU, en ik kan niet ontdekken wat wij verkeerd hebben gedaan, want we hebben aangifte laten doen via de agent.

Alleen inderdaad hebben we geen btw betaald omdat de expediteur er niet naar vroeg en we zonder enige betaling (uitgezonderd transportkosten) over de container konden beschikken en dus ingeklaard is.

 

Betekent dat als een container is ingeklaard dat hij dan automatisch is vrijgesteld? En kunnen we de andere spullen die niet onder verhuisgoederen vallen verkopen?

 

Hopelijk kan iemand mij hierover advies geven.

 

Alvast bedankt,

 

Mvgr

 

Moja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Moja,

 

Bij de vergunning die je voor je verhuisboedel hebt gehad, zal normaal gesproken ook een paklijst gezeten hebben, waarop staat voor welke artikelen je vrijstelling hebt gekregen.

Heb je dan per abuis een vergunning gehad voor alle artikelen in de container, ook die bestemd zijn voor verkoop?

Dan staat in de vergunning wat je moet doen (afzien van de vrijstelling en alsnog invoerrechten en BTW betalen).

Of heeft de expediteur per abuis de hele container ingeklaard onder de vergunning?

Dan moet hij een verzoek doen aan de douane om zijn fout te herstellen en alsnog de invoerrechten en BTW te betalen.

Wanneer hij dat dan doet onder je BTW nummer kan je de BTW weer terugvorderen op naam van je bedrijf.

Hopelijk is het zo duidelijk, anders kan je me natuurlijk ook even mailen.

Succes.

gert-jan.vangijs@vatlogistics.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 78 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.