• 0

1e keer BTW aangifte

Hallo,

 

Ik ben eigenaar van een webwinkel en ben onlangs ingeschreven bij de kvk en belastingdienst. Nu heb ik bericht gekregen om aangifte te doen voor de omzetbelasting. Zijn hier nog een aantal tips voor? Ik heb een stuk of 10 facturen zelf afgegeven en ook een aantal inkoopfacturen.

 

Zijn er nog specifieke andere zaken? Kan ik bijvoorbeeld andere kosten meenemen met deze aangifte

 

alle tips zijn welkom, alles is nog nieuw vandaar

 

bedankt alvast voor de reacties

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even heel kort samengevat:

Als het goed is heb je bij je aankopen en verkopen de btw apart geboekt.

Deze bedragen moet je nu opgeven aan de belastingdienst en daar komt uit dat je moet betalen of geld terug krijgt.

 

BTW aangifte is best te doen, mits je alle bedragen netjes apart in je boekhouding hebt staan.

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Voor ik begon met m'n bedrijf hoorde ik veel "horror" verhalen over aangifte doen van BTW etc, maar gelukkig valt dit allemaal heel erg mee. Als je zorgt dat alles netjes op de verschillende grootboekrekeningen wordt geboekt is het een kwestie van 5 minuten werk.

 

[*]Je verkopen van 19%

[*]Je verkopen van 6%

[*]Je inkopen

 

Neem gerust de eerste stap. Je hoeft niet de hele trap te zien, neem gewoon de eerste trede

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad staan de andere kosten hier los van.

 

Import van Duitsland heb je inderdaad geen btw van, MAAR je hebt wel een vakje waar je de inkoopwaarde van deze goederen op moet geven. De btw die je erover had moeten betalen trek je in dezelfde aangifte ook weer af.

Netto maakt dit geen verschil maar je moet het wel even vermelden.

 

Succes!

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Smijter

 

De Duitse inkopen geef je aan bij vraag 4b

De belasting daarop trek je weer af als voorbelasting bij vraag 5b (dus bovenop de andere voorbelasting).

 

Zie ook:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-91.html#P1231_117659

 

Verder is het goed om te weten dat je na het indienen van de eerste aangifte niet meteen hoeft te betalen, maar eerst moet wachten op de acceptgiro. Elke volgende aangifte moet je ingediend en betaald hebben binnen een maand na afloop van het aangiftetijdvak!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.