• 0

Aangifte 2008 voor ondernemers

Beste allemaal, ik kreeg dit forum van iemand aangeraden voor mijn vragen, ik ben benieuwd. Vorig jaar raadde iedereen mij een boekhouden aan, ik ben er nu zelf ook achter gekomen dat dat geen slecht idee is. Maar voor dit jaar ga ik het toch zelf proberen. Ter informatie, ik heb al uitstel aangevraagd.

 

Mijn situatie is als volgt. In september 2008 ben ik met iemand een VOF begonnen. In die drie maanden hebben wij 2400 euro omgezet met 140 euro kosten. Doordat onze winst zo laag is mogen we als cadeautje de btw houden (kleine ondernemingsregeling), dat brengt onze totale winst op 2850 euro ongeveer.

 

Mijn eerste vraag is: moet ik uberhaubt een inkomstebelasting voor ondernemers invullen. Of moet ik van de reguliere gebruik maken. Als ik inlog met de belastingdienst gegevens staat het formulier voor ondernemers al klaar. Dus ga ik er ook maar van uit dat ik die moet invullen. De eerste vraag is of dat juist is.

 

Het invullen is ok. En In en uitgaven overzicht opgesteld, dus dat gedeelte is te doen. Dan moet ik de balans invullen. Daar beginnen de vragen, mijn klasjes zijn al van vier jaar geleden. Het is een eenvoudige situatie. De kosten de ik gemaakt heb zijn alleen voor een bankrekening en een domeinnaam. Dat lijken mij geen bezittingen. Klopt het dan dat ik 2700 invul bij het kopje bankrekening, en aan de rechterkant 2700 euro eigen vermogen? Het klinkt mij te simpel?

 

Tot ben ik benieuwd wat de gevolgen zijn van het kiezen op welke manier het VOF ingevuld moeten worden. Als ik voor kies dat hetgeen wat ik invul geldt voor beide, betekent dat dan dat mijn partner niets meer hoeft in te vullen. Behalve dan haar eigen belastingaangifte? En hoeft mijn partner in dit geval dan ook al die balans en winst verlies gegevens niet in te vullen?

 

Volgend jaar neem ik een boekhouder. Ik vind het alleen zelf interessant om er zelf ook het een en ander van te snappen. Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Joost,

 

Die 2700 (bij benadering, het juiste getal staat op papier), staat op de zakelijke rekening. Dat is de 2850 totale omzet minus de 150 euro kosten.

 

Klopt het dus dat ik die aan de activa kant van de balans op 2700 zet bij Liquide middelen. En omdat we in het bedrijf geen enkel andere bezittingen hebben, en geen prive vermogen geinvesteerd hebben, maakt dat mij eigen ondernemingsvermogen bij de passiva ook automatisch 2700?

 

Dan de specificatie samenwerkingsverband. Ik heb er voor gekozen de balans in te vullen op samenwerkingsverband. Bij het kapitaalaandeel vul ik 1350 in (omdat onze verdeelsleutel 50/50 is). Bij het winstaandeel vul ik totaal 0 in omdat we al het geld in het bedrijf laten. Heb ik het dan juist begrepen?

 

En als ik dat op deze manier ingevuld heb, moet mijn bedrijfsparnet bij haar aangifte dan hetzelfde invullen? Of is dat op een of andere manier gekoppeld?

 

Bedankt voor de hulp!

 

Marc

Link naar reactie
  • 0

beste Joost,

 

Ik denk dat je dan de helft van2700 bedoelt, omdat wij dat bedrag overhouden (winst). En als ik jou goed begrijp moet dat bedrag bij winstaandeel komen en niet bij kapitaalaandeel. Wat is het verschil daar eigenlijk tussen?

 

Laatste vraag. Nu ik dit alles ingevuld heb, wat moet mijn bedrijfspartner doen? Moet zij precies hetzelfde invullen? Of kan zij simpelweg alles overslaan? omdat ik het ingevuld heb onder samenwerkingsverband.

 

Bedankt!

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling: je bedrijfpartner vult in haar eigen aangifte háár aandeel in, zodat in totaal alles is aangegeven. Dat kan afwijken van jouw deel, bijvoorbeeld door verschillen in privéstortingen en -onttrekkingen, al dan niet gebruik van FOR, etc.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.