• 0

Fiscalewinst en verlies-winst saldo

Ik snap er niets meer van. Ik ben (voor het eerst) bezig met de aangifte 2008 voor mijn onderneming.

 

Nu staat de bedrijfsrekening aan het eind van het jaar ietwat rood doordat er meer investeringen gedaan zijn dan dat er geld is binnen gekomen. Maar het gevolg is dus dat er een negatief bedrag uit de verlies-winst rekening komt omdat de uitgaven hoger waren dan de opbrengsten.

 

Op de balans staat echter nu een redelijk bedrag aan activa, het gevolg van de investeringen. Omdat aan het begin van het jaar er geen activa waren is dus het ondernemersvermogen behoorlijk gestegen.

 

Gevolg: het saldo fiscalewinstberekening is positief dankzij het toegenomen ondernemersvermogen maar het saldo verlies-winst rekening is negatief door hogere uitgaven dan inkomsten. Dit vindt het aangifteprogramma niet goed. Ik snap niet waarom dit aan elkaar gelijk zou moeten zijn en weet niet hoe ik dit op moet lossen.

 

Iemand een suggestie?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als beide saldo's afwijken kan het zijn dat je fiscaal gezien bepaalde kosten niet in aftrek mag brengen wat resulteert in meer winst. Dat kan het verschil maken tussen een commercieel verlies en toch een belastbare winst.

 

Gezien het feit dat jouw situatie schets niet erg tastbaar is stel ik voor om kort een overzicht te geven hoe de balans en W&V eruit ziet.

 

Grt

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 1

Sorry, ik was gewoon stom bezig.

 

De investeringen komen natuurlijk gewoon op de balans als activa en in de verlies en winst rekening komen alleen de afschrijvingen. Na nog een hele hoop geneuzel met omzetbelastingen heb ik hem eindelijk rond gekregen. In ieder geval bedankt voor de informatie!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.