• 0

Door te lage inkoopaantallen zijn mijn prijzen te hoog: wat te doen?

Hallo higherlevels,

 

Ik ben zo vrij om het volgende even voor te leggen. Ongeveer een jaar geleden ben ik gestart met het ontwerpen en het laten produceren van producten voor kinderkamers (met name accessoires, zoals bewaardozen). Inmiddels lever ik aan zo'n 10 (betere) kinderwinkels in Nederland, en 3 in Belgie. Ondanks het feit dat ik nog niets verdien (ik leg er zelfs op toe, maar ik zie dat nu nog als investering), ben ik wel mijn naamsbekendheid aan het opbouwen en worden mijn producten heel goed ontvangen bij de detaillisten.

 

Het probleem nu is, dat ik als startend ondernemer natuurlijk niet hele grote aantallen kan laten maken, waardoor de verkoopprijzen in de winkels hoog zijn. De inkoopprijs is niet zozeer het probleem, maar de detaillist rekent x 2, waardoor mijn producten schreeuwend duur in de winkels liggen. Vervolgens krijg ik de klacht dat de producten maar zeer langzaaaaam verkopen.

 

Nu kom ik op een punt dat de moed mij in de schoenen zakt, want of ik ga nog meer investeren en laat grotere aantallen produceren, waardoor de prijzen omlaag kunnen of ik blijf 'klooien' met kleine aantallen, hoge verkoopprijzen in de winkels, gezeur over verzendkosten en ga zo maar door.

 

Ik zou dolgraag wat tips krijgen 'hoe nu verder'? Is er niet een middenweg of ontkom je niet aan grotere aantallen als je verder wilt groeien. Wie helpt?

 

Alvast bedankt,

 

Edit door moderator: heb je titel iets verduidelijkt en je bericht van wat enters voorzien pcd, dat leest wat gemakkelijker.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Misschien kun je je leveringen vergroten en een recht van retour introduceren, zolang je zelf in het product gelooft. Kun je geen hulp vragen aan je leveranciers?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Welkom op HL PCD,

 

een recht van retour betekent dat je onverkochte producten terugneemt. Eén leverancier? Dan moet je misschien eens verder rondkijken...

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 0

Er zijn een aantal mogelijkheden waar je aan kan denken. Ben je voor jezelf voldoende nagegaan wanneer je wel gaat verdienen? als je goedkoper gaat produceren en de winkels gaan in prijs omlaag wat is de winst voor jou? op dit moment verdien je er niets aan maar verdien je er dan niet nog minder aan?

 

een aantal opties zijn het overwegen waard:

 

* je levert aan de betere kinderwinkels, waarom niet je spullen exclusief houden en expres schaarste creëren? In het boven segment zijn nog steeds veel mensen waar prijs niet echt een rol speelt. Weet jij wie je spullen kopen? Probeer het eens met een limited edition die nog veeeeel duurder is.

 

* op zoek gaan naar een andere producent die goedkoper produceert. Maar betekent dit dan dat jij de prijs naar de winkels ook omlaag moet doen? waar zit wederom je winst?

 

* hoe modegevoelig is jouw produkt, als het niet modegevoelig is zou je de gok kunnen nemen en veel meer kunnen laten produceren.

 

* hoe goed is jouw inkoop? probeer alle stukken van de productieketen af te gaan om te kijken waar je bespaard zonder dat je aan kwaliteit inboet.

 

* ga eens na bij je afzetpunten of zij bereid zijn grotere aantallen in te kopen, als het merendeel daartoe bereid is kan je wellicht grotere hoeveelheden produceren.

 

* hoeveel verschillende items bied je aan? als het er heel veel zijn is het misschien een idee om het aanbod wat te verkleinen en je te concentreren op de artikelen die het best verkopen

 

www.pitchparrot.com - Wij vertellen jouw verhaal in een pakkende animatie van één minuut.

 

www.zeauw.nl - Effectieve websites en webapplicaties.

Link naar reactie
  • 0

Wat zegt je leverancier?

 

Hij zal toch wel een adviesverkoopprijs kunnen geven cq. een consumentenprijs die gebaseerd is op zijn ervaringen in de markt?

Kijk vervolgens welke marge er tussen je inkoop en de verkoopprijs in de winkel zit en ga na of dit rendabel is voor jou en de winkelier of niet.

 

Overleg met je leverancier of je een actie kunt beginnen (geen idee wat het product is, maar 3 halen 2 betalen, of 10% korting of zo) en op die manier de optimale verkoopprijs vast te stellen. (optimaal is het punt waarbij de verkoopprijs zo is dat je meer verkoopt , maar ondanks een wellicht lagere marge per product totaal ook meer winst maakt).

 

Voor die actie moet hij je dan wat extra korting geven. Ook je leverancier is gebaat bij meer verkoop.

 

Daarnaast overleggen met de leverancier over goedkopere alternatieven, andere materialen o.i.d. of als al gesteld een andere leverancier zoeken.

 

last but not least: zet een goede webshop op, dan hou je de winkeliersmarge bij jezelf en heb je kostenstructuur meer in de hand.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt seb, voor je adviezen. Een aantal zaken zoals je die schetst, heb ik al overwogen, maar draai steeds in hetzelfde rondje. Wat ik vergat te melden, is dat ik inmiddels een agent heb, die mijn producten gaat verkopen. Ze heeft een lange staat van dienst en kent de kinderbranche erg goed. Op advies van haar maak ik nu kleinere aantallen, eerst uitproberen dus, voordat ik laat produceren. Die kleine aantallen laat ik gedeeltelijk maken en een deel 'monteer ik zelf', maar dit is niet iets wat ik eindeloos kan en wil blijven doen. Nu heb ik nog maar een aantal verschillende producten, maar met mijn nieuwste creatie moet ik toch echt geld gaan verdienen, anders kan ik er wel een punt achter zetten. Jouw idee van een 'limited edition'is zeker het proberen waard. Bedankt nogmaals.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Frans,

 

Ik heb een site, maar bewust geen webshop, omdat detaillisten dan niet met je in zee willen. Mocht het echt niet gaan lukken, dan kan alsnog via een webshop mijn producten aan de man/vrouw brengen, maar dat wil ik echt als laatste optie.

Link naar reactie
  • 0

kun je een overzichtje geven van wat voor producten je ontwerpt, misschien dat dat nog wat goede ideeën oplevert. verkoop je je producten onder een duidelijk eigen label?

www.pitchparrot.com - Wij vertellen jouw verhaal in een pakkende animatie van één minuut.

 

www.zeauw.nl - Effectieve websites en webapplicaties.

Link naar reactie
  • 0

Nou label, ik heb een bedrijfsnaam, laten we het daar maar op houden en al mijn producten worden onder die naam verkocht. Ik wil niet teveel bloot geven, omdat ik niet het risico wil lopen dat wellicht een klant van mij ook op dit forum aan het rondkijken is en alle in en outs van mijn producten kan lezen, niet erg professioneel. Maar om je een idee te geven: op dit moment heb ik 2 verschillende producten, die ik ontworpen heb als binnenkomer, dus om mijn naamsbekendheid te vergroten. Het volgende item wat ik heb ontworpen, daar heb ik beter en langer over nagedacht. Dus compact, functioneel en heel erg vernieuwend. Dat product wil ik nu eigenlijk direct in grote aantallen laten maken en de wereld in sturen, want dat product kan eigenlijk overal verkocht worden, niet alleen in kinderwinkels. Maaaaar durf ik dat ??

Link naar reactie
  • 0

In die gedachte zouden je eerste twee producten er ook niet meer toe moeten doen. Als je anoniem advies in wilt winnen, waarom dan een portretfoto? Het klinkt allemaal niet helemaal doordacht, ik ben niet overtuigd.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

A: natuurlijk durf je dat

 

B: als het inderdaad overal verkocht kan worden, laat wat samples maken, ga daarmee langs bij een flink aantal verkooppunten, peil de interesse, vraag of ze willen verkopen en voor wat voor prijs ze jouw produkt in de winkel zouden willen leggen. Sla vervolgens aan het rekenen met in je achterhoofd wat je er zelf aan over wil houden. Heb je ook marktonderzoek gegaan naar klanten die op dit produkt zitten te wachten?

 

C: Als je een leuke en herkenbare bedrijfsnaam hebt met een gezellig logo is dat heel goed te gebruiken om bijvoorbeeld kindershirtjes te laten maken met jouw illustraties/logo's/naam. Makkelijk in kleine aantallen te produceren en als je het handig doet zijn de marges behoorlijk goed. je verbreed op deze manier je aanbod en mensen die niet hun beurs willen trekken voor een van je topstukken trekken wellicht wel hun portemonnee voor een kek shirtje, zodat zij (of hun kids) er toch een beetje bij horen...

 

D: lekker veel damesbladen aanschrijven met wat mooie produktfoto's en een goed verhaal, eventueel enkele exemplaren ter beschikking stellen voor een prijsvraag o.i.d.

www.pitchparrot.com - Wij vertellen jouw verhaal in een pakkende animatie van één minuut.

 

www.zeauw.nl - Effectieve websites en webapplicaties.

Link naar reactie
  • 0

Hallo highio, in eerste instantie geen portretfoto tot ik op dit forum las dat er mensen zijn, die het jammer vinden dat er maar weinig mensen zijn, die zonder foto en echte naam op het forum staan. Bij nader inzien ben ik het daar helemaal mee eens. Ik wil niet anoniem zijn, maar om nu alle ins en outs van mijn producten bloot te geven, vind ik niet juist, omdat ik nu eenmaal klanten heb, die dat ook niet erg op prijs zouden stellen. Moet je voorstellen dat jij iets bij mij inkoopt en dat ik dan vervolgens op een forum vertel wat de inkoopprijs is, om welk product het gaat enz. Dat maakt het niet meer erg uniek, lijkt me zo. Maar ieder zijn eigen mening, toch.

Link naar reactie
  • 0

Dat gebeurt niet, ik denk dat je je financiële positie beter in kaart moet brengen, evenals je positie t.o.v. leveranciers en afnemers, het lijkt mij nu niet volledig uitgewerkt.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

persoonlijk voel ik me wel betrokken bij de vraag of jouw producten mode-gevoelig zijn. Zijn ze dat niet, dan zou je kunnen overwegen om toch dat grotere aantal te laten produceren. Eventueel op afroep af te nemen. Hierdoor kan de inkoopsprijs voor jou zakken en kan de uiteindelijke consumentenprijs ook lager uitvallen.

 

Zou jij in staat zijn om het aantal afnemers te vergroten zodat die hogere inkoopaantallen ook redelijk snel weglopen ?

 

Die marge die jouw afnemers hanteren (inkoop maal twee is de verkoopsprijs inclusief btw) herken ik wel. Voor een detaillist is dat een manier om aan de noodzakelijke brutowinst te komen. Dat maakt jouw product interessant. Ik zou persoonlijk geen energie willen steken in producten die minder marge leveren.

 

Dan nog het probleem van die trage doorverkoop die jouw afnemers melden. Wat kan jij nog doen om te zorgen dat jouw afnemers enthousiaster zijn over de verkoop van jouw product. Ben jij bereid om af en toe op een zaterdag in een marktkraam voor de winkel van jouw klanten jouw product aan de consument te demonsteren ? het grappige neveneffect is vaak dat zij, los van de verkoop op die dag, veel enthousiaster over jouw product zijn daarna zodat de verkoop stijgt. Een echt self-fulfilling prophecy dus.

 

Plaats jij een advertentie in ouders van nu of stuur jij een recentie-exemplaar met persbericht naar de flair ? Of doe jij andere publicitaire dingen die ervoor zorgen dat consumenten bij de winkels staan te vragen naar jouw product ?

 

Is die agent van jou ook bereid om op beursen (consumentenbeursen en vakbeursen) jouw product te demonstreren en verkopen ?

 

(zomaar wat gedachten)

www.tomeyenverstegen.nl ; www.thuiskantoor.nl ;

www.paardenboekhandel.nl

Link naar reactie
  • 0

een vraag stellen is een goede basis om verder te komen en ik denk dat ik daar in eerste instantie ook constructief op reageer, dus laten we kijken of we je verder kunnen helpen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hallo Tommies. Mijn producten zijn niet direct mode-gevoelig, maar volgen wel degelijk de trends van nu. Mijn producten kan je in elke tijdsgeest plaatsen, alleen ga ik niet voor veilig, maar kies bijvoorbeeld duidelijk voor kleuren en dessins, waardoor ik me toch beperk tot een bepaalde doelgroep. Voor wat betreft, vakbeurzen e.d. Ik heb vorig jaar op een grote consumentenbeurs gestaan, georganiseerd door de grote kinder glossy bladen. Ook op een vakbeurs werd ik heel goed ontvangen door detaillisten. Zoals ik al zei, mijn product staat, is niet het probleem. De marges van de detaillist is het probleem.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.