• 0

Door te lage inkoopaantallen zijn mijn prijzen te hoog: wat te doen?

Hallo higherlevels,

 

Ik ben zo vrij om het volgende even voor te leggen. Ongeveer een jaar geleden ben ik gestart met het ontwerpen en het laten produceren van producten voor kinderkamers (met name accessoires, zoals bewaardozen). Inmiddels lever ik aan zo'n 10 (betere) kinderwinkels in Nederland, en 3 in Belgie. Ondanks het feit dat ik nog niets verdien (ik leg er zelfs op toe, maar ik zie dat nu nog als investering), ben ik wel mijn naamsbekendheid aan het opbouwen en worden mijn producten heel goed ontvangen bij de detaillisten.

 

Het probleem nu is, dat ik als startend ondernemer natuurlijk niet hele grote aantallen kan laten maken, waardoor de verkoopprijzen in de winkels hoog zijn. De inkoopprijs is niet zozeer het probleem, maar de detaillist rekent x 2, waardoor mijn producten schreeuwend duur in de winkels liggen. Vervolgens krijg ik de klacht dat de producten maar zeer langzaaaaam verkopen.

 

Nu kom ik op een punt dat de moed mij in de schoenen zakt, want of ik ga nog meer investeren en laat grotere aantallen produceren, waardoor de prijzen omlaag kunnen of ik blijf 'klooien' met kleine aantallen, hoge verkoopprijzen in de winkels, gezeur over verzendkosten en ga zo maar door.

 

Ik zou dolgraag wat tips krijgen 'hoe nu verder'? Is er niet een middenweg of ontkom je niet aan grotere aantallen als je verder wilt groeien. Wie helpt?

 

Alvast bedankt,

 

Edit door moderator: heb je titel iets verduidelijkt en je bericht van wat enters voorzien pcd, dat leest wat gemakkelijker.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het is voor ons erg moeilijk een beeld te krijgen bij je product en het productieproces.

 

Zoals men al zei kan je voor het productieproces een andere leverancier zoeken, ik of iemand anders van dit forum heeft vast wel ergens een adresje voor je alleen weten we nu totaal niet wat jouw product is.

 

Je mag me een PM sturen met meer gegevens die ik dan weer kan delen met mensen waarvan ik denk dat ze jou wel kunnen helpen.

Belangrijk is te weten van welk materiaal het is, het evt. bedrukt is en waar ( in welk land) het nu wordt gemaakt?

 

Om de hoge verkoopprijs te rechtvaardigen kan je je product een exclusief karakter geven d.m.v. specifieke marketing.

Je zal dan merken dat de hoge verkoopprijs dan opeens totaal geen probleem meer is.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo René, ik stuur je zeker een PM. Mijn producten worden op dit moment in ons oereigen landje gemaakt en dat maakt het er niet goedkoper op, maar 1 ding weet ik zeker, ik krijg kwaliteit geleverd en dat moet ik maar afwachten als ik met China, India of ga zo maar door zaken zou doen. Want kwaliteit staat voorop, zeker voor de prijs waarvoor het in de winkel wordt

verkocht.

 

Bedankt voor alle reacties, ga slapen, morgen weer een dag hard werken. Enuhh, highio, hoop toch een keer je smoelwerk te zien, als je tenminste durft.

 

Groetjes,

Patricia

Link naar reactie
  • 0

Ik ga even helemaal met René mee, momenteel is specifieke hulp wat moeilijk,

maar logisch gezien vanuit jouw zijde. Heb ook vrij veel ingangen en contacten, kijk maar.

 

En terzijde : Zit heel de avond al duffe cijfertjes in te voeren en werd goed chagerijnig, maar door tussendoor het

"telefoongesprek" tussen jou en Highio te volgen , weer helemaal up-to-date ! ;D

Link naar reactie
  • 0

oneens.

 

Tenzij er redenen zouden zijn waarom een detaillist er verstandig aan zou doen een product met een lage omzetsnelheid tegen een lage marge te willen verkopen*. Terwijl er wellicht veel rendabeler producten voor handen zijn.

 

Wetende dat het schaprendement in zijn winkel een belangrijk kengetal is.

 

Probleem van lage productieaantallen en inkoopsprijs niet doorschuiven naar een ander.

 

 

*/ dat kan het geval zijn wanneer hij onder druk van zijn klanten echt niet zonder kan ;).

www.tomeyenverstegen.nl ; www.thuiskantoor.nl ;

www.paardenboekhandel.nl

Link naar reactie
  • -1

Het gaat hier om jouw producten, niet om mijn smoelwerk...ik hoop alleen maar dat je een business case hebt met product 1, 2 of x.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@Patricia, toch weer terug naar de basis: heb je een ondernemingsplan gemaakt? Het is toch: goed inschatten wie je doelgroep is, hoeveel je kunt afzetten, tegen welke verkoopprijzen, en tegen welke inkoopsprijzen. En de marketing: mass market? High segment? Exclusief of bij elk warenhuis? Webshop of niet?

 

Daarnaast: misschien moet je eens in overleg met een winkelier gewoon een dagje in zo'n winkel staan en kijken hoe mensen je producten benaderen? Waar ze op afhaken? Waarom ze het kopen? Vraag ze naar hun mening. De meeste mensen geven die echt wel als je geinteresseerde vragen stelt.

 

Succes!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Patricia :

 

Praktijkvoorbeeld : Een kennis wilde iets op de markt brengen en vroeg mijn hulp. Een heel leuk produkt en goed te verkopen. Eerste oplevering laten maken, maar door clichékosten, drukkosten, en laag aantal werd het produkt prijzig. Wanneer cliché gezien wordt als investering, en men kan hoger inzetten in aantallen, wordt de prijs logischerwijs lager.

 

Helaas was dit product een knaller geworden wanneer het voor 3,95 in de winkel had kunnen liggen. Aangezien bedenker/ontwerper ook alle kosten e.d. eruit wilde hebben (ook display-kosten) moest het product 8,95 WVP gaan kosten. Toen ben ik afgehaakt.

 

Dus : verdiep je in mogelijkheden als "Recht van Retour" (RvR), consignatie verkoop, weet wat kosten in nvestering zijn, bij welke aantallen ga je winst maken, doe onderzoek naar de producenten, hoe ga je de wederverkoop verder uitbouwen om hogere aantallen te verkrijgen enzovoorts.

 

Succes !

 

Down

Link naar reactie
  • 1

Hallo allemaal.

 

Gisteravond goed aan het denken gezet. Ik denk dat mijn bericht op higherlevel eerder een noodkreet was, dan het zoeken naar antwoorden. Uiteraard heb ik een financieel plan gemaakt, marktonderzoek gedaan, winst- en verliesrekening opgemaakt, maar nu komt het erop aan: zet ik door of niet !! Ik geloof in mijn product, heb zelfs een hele productlijn opgezet, marktonderzoek gedaan, waaruit blijkt dat er echt vraag is naar dit soort producten. Detaillisten doen graag zaken met me (als ik even onbescheiden mag zijn), ze nemen me in ieder geval serieus. Op vakbeurzen sta ik met mijn 9m2, maar wordt zeker niet overgeslagen. Heb zelf een achtergrond in de journalistiek, dus weet ook hoe de media werkt, maar waar het gewoon op neerkomt: DURF IK DOOR TE GAAN?

 

Ik heb ook nog een gezin met drie kinderen, waarvan 1 geestelijk gehandicapt. Ga ik fulltime moederen of ga ik een groot risico aan. Sta met beide benen op de grond, weet goed waar mijn kansen liggen, maar het blijft speculeren, een eigen bedrijf. Bovendien ben ik bijna 40 en heb het idee dat ik te oud ben voor al dit soort risico's. Vaak denk ik: 'dit had ik moeten doen toen ik 25 was, ongebonden, geen man, geen kinderen'. Als je dan verliest, dan is de klap een stuk kleiner.

 

Maar desondanks bedankt voor al jullie geweldige adviezen. Wellicht wilde ik gewoon horen: NIET OPGEVEN, ondanks het feit dat je eerst moet investeren, er zelfs op toe moet leggen, alleen moet werken, de kinderen tussendoor moet verzorgen, geen sociaal leven meer hebt, omdat je alleen maar aan het werken en verzorgen bent. Ja, dit was zeker een noodkreet. En nu maar hopen dat ik de volgende stap durf te nemen.

Link naar reactie
  • 0

in ieder geval succes met je beslissingen. Nog één laatste tip zoek een coach waar je face to face je twijfels aan kan uitleggen, samen kunnen jullie kijken of je bedrijf inderdaad rendabel te maken is met alle kaarten open op tafel. Misschien steunt dat je dan in je uiteindelijk beslissing. Daarnaast, luister naar je intuïtie als het gevoel niet goed is: Niet aan beginnen. Succes!

www.pitchparrot.com - Wij vertellen jouw verhaal in een pakkende animatie van één minuut.

 

www.zeauw.nl - Effectieve websites en webapplicaties.

Link naar reactie
  • 0

...Ik heb ook nog een gezin met drie kinderen, waarvan 1 geestelijk gehandicapt...

Dit is wel een erg belangrijke factor. Je hebt mensen om je heen die afhankelijk zijn van jou. Dit is zeker iets dat je moet meenemen bij het nemen van risico's, als het mis gaat dan beinvloed je niet alleen je eigen leven, maar ook dat van de gene die van jou afhankelijk zijn, denk hier niet te licht over.

 

...Bovendien ben ik bijna 40 en heb het idee dat ik te oud ben voor al dit soort risico's. Vaak denk ik: 'dit had ik moeten doen toen ik 25 was, ongebonden, geen man, geen kinderen'. Als je dan verliest, dan is de klap een stuk kleiner...

 

Uiteindelijk maakt leeftijd niet uit, als het mis gaat is het nooit leuk of makkelijk. Ik ben zelf 26, geen eigen huis, geen relatie, geen kinderen maar als ik zie wat er met down is gebeurd (down is een echte HL held die zijn ervaringen tot in detail op HL heeft bijgehouden, ik kan je zijn draadje dan ook heel erg aanbevelen om door te lezen), dat wil je niet mee maken, ook niet als je alleen bent.

 

Ik heb je in deze thread al een paar keer lopen roepen: Durf ik het risco aan? Dit is voor mij een teken dat je zelf weet dat het een behoorlijk groot risico is, als het wel mee viel had je het voor jezelf al lang goed gepraat en gedaan. Wellicht is het toch verstandiger om te zoeken naar andere oplossingen.

 

Sterkte,

 

Nick.

Link naar reactie
  • 1

Ik ben zelf ook detaillist dus ik kan deze zaak misschien eens van een andere kant belichten.

 

Ik heb namelijk ook producten in mijn winkel staan die niet zo hard lopen en duurder zijn dan artikelen van andere merken. Waarom?

 

Ten eerste zie ik deze spullen als aanvulling op mijn assortiment. Je klant wil keuze hebben en dat moet je hem bieden.

Ten tweede kan een duurder geprijsd artikel er voor zorgen dat juist in het 'middengebied' de meeste spullen verkocht worden. Iemand zoekt bijvoorbeeld een aansteker. Ik zorg er altijd voor dat ik goedkoop-middel-en duur heb. Als ik die dure niet heb dan wordt die 'middel' ineens de 'dure', snap je'nem?

 

Die wat duurdere spullen 'gebruik' ik dus om de klant naar een ander produkt te leiden. Misschien doen de detaillisten dat ook wel met jouw spullen. Klagen doen winkeliers trouwens altijd hoor!

 

De winkelier wil er wat op verdienen, maar wat is de 'meerwaarde' van jou produkt voor de winkelier en hoe kan je er voor zorgen dat hij er mee gaat 'werken'. Een winkelier moet zich wel inzetten voor jou spullen natuurlijk!

 

1. Kwaliteit rechtvaardigt een hogere prijs. Zorg ervoor dat de winkelier kan uitleggen waarom iets van jou duurder is. Dat het bv in NL gemaakt is is een goed argument (geen zooi uit China waar kinderhandjes aan te pas komen etc.). Maak eens een A4 waarin je dat uitlegt want middenstanders zijn niet zo slim (anders begin je ook geen winkel).

2. Zorg ervoor dat je goed contact houdt met de winkelier en dat je de zaken bespreekt. Wees coulant en probeer samen te werken. Op zo'n manier voelt een winkelier zich 'schuldig' als hij je spullen niet genoeg verkoopt.

3. Geef kortingen bij aantallen.

4. Probeer de winkelier te bewegen er tijdelijk een lagere prijs voor te vragen om het 'erin te rammen'. Als het eenmaal loopt is het moeilijker voor de winkelier om eraf te komen. Maak bv eens een dealtje om een halfjaartje de prijs eens wat lager te doen.

 

Probeer dus zoveel mogelijk samen te werken met de winkelier, dan krijgt hij het idee dat je ook in zijn zaak interesse hebt en niet alleen maar dingen aan hem wilt verkopen (wat natuurlijk wel zo is).

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je van plan bent toch door te gaan en daar wens ik je alle succes mee.

Dan zou ik toch gaan zoeken naar een andere leverancier/producent.

Je hoeft natuurlijk niet direct naar China.

Maar waarom niet Zuid-Europa?

 

Arbeidskosten liggen lager dan hier, wel hoger dan in China.

Maar de verzendkosten en de afstand van hier is een stuk minder.

En daar wordt ook goede kwaliteit geproduceerd.

Link naar reactie
  • 0

Even terugkomend op het feit of je het wel of niet moet doen : Dat kan echt alleen JIJ beslissen. Je weet zelf wat de risico's zijn, maar ook dat als alles lukt, het geweldig kan worden.

 

Zet alles serieus tegenover elkaar en hou de risico's goed in je achterhoofd, maar laat het niet de overhand krijgen, dan ga je doemdenken, en kom je nooit verder. Wanneer je besluit ervoor te gaan : GAAN !

 

Risico's zijn er altijd, of je nu wel of niet getrouwd bent, wel of geen kinderen hebt, de situatie wordt iets anders, dat klopt.

 

Ná de start van mijn bedrijf ben ik pas getrouwd, heb kinderen gekregen, ben verhuisd enzovoorts. En een hoop shit meegemaakt. Toch heb ik er nooit spijt van gehad. Mijn kinderen zijn nog nooit iets te kort gekomen, voor onszelf was het niet altijd even makkelijk, en zeker nu niet, maar ook die levensstijl pas je weer aan ! Wanneer het morgen weer op mijn pad zou komen, zou ik er serieus wederom over nadenken, maar aanpassen aan de huidige situatie. En natuurlijk een hoop geleerd van de gemaakte fouten.

Enne, op je bek gaan tijdens het ondernemen is ook ondernemen.....

 

Succes met je beslissing.

 

Down

Link naar reactie
  • 0

Moet ik even kwijt. Ik heb ontdekt wat een reus is. Bedankt Fred. Was effe zoeken hoor, maar toen viel het kwartje: laat ik maar eens dat groene icoontje aanklikken en zie daar: hartverwarmend.

 

Jullie zijn allemaal echt toppers, ook jouw verhaal Down. Ik voel me in ieder geval enorm gesteund en dat maakt al dat ik een heel stuk positiever ga denken en de zaken anders probeer te benaderen. Die cirkel uit mijn hoofd. Bedankt nogmaals.

Link naar reactie
  • 0

Hallo HL'ers,

 

Het begint weer te kriebelen. Door al jullie adviezen/opmerkingen ben ik eens goed na gaan denken en kwam op het volgende. Graag hoor ik wat jullie ervan vinden.

 

Mijn grootste kracht en passie is vormgeving. Nu dan, mijn creaties heb ik dus vertaald naar bewaardozen, foto-albums, Met andere woorden: daar worden ze op gedrukt en de wereld in gestuurd (in dit geval dus nog Nederland en Belgie). Maar nu: dat kan je dus allemaal in eigen beheer proberen te doen en dan wordt je op een gegeven moment gillend gek: productie, distributie, marketing en ga zo maar door, terwijl je eigenlijk alleen wilt ontwerpen. Nu dus om alle andere zaken te beperken heb ik een grote producent/distributeur benaderd met de vraag of ze mijn werk interessant genoeg vinden om onder licentie uit te brengen.

 

Ze gaan mijn producten bekijken en komen erop terug. Heeft er iemand ervaring met dit soort bedrijven of zijn er mensen die met licenties werken. Alle info is welkom.

 

groetjes en alvast bedankt,

Patricia

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil je niet bang maken maar houd je er wel rekening mee dat er legio bedrijven zijn die de producten goed bekijken en deze in aangepaste vorm zelf laten maken in bijvoorbeeld China?

 

Ik ben zelf op dit moment met mijn vrouw haar toko bezig omdat er flinke groeipotentie in zit. Zij heeft een bedrijf in de baby- en kinder-artikelen en als ik zie hoeveel producten die eerst door bijvoorbeeld pre-na-tal ingekocht werden bij leveranciers en die ze nu zelf in China laten maken, is dat behoorlijk veel. Dit is overigens een werkwijze van veel grote winkelketens maar ook distributeurs kunnen er aardig wat van.

 

Als juist je ontwerpen uniek zijn (de bedrukking?) heb je natuurlijk niet zoveel te vrezen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.