• 0

Gevolgen faiilissement van mijn Spaans bedrijf

Ik heb in Spanje twee bedrijven (BVs oftewel SLs) die beide, deels door de crisis situatie, deels door mijn onervarenheid met ondernemen in Spanje, zeer slecht gaan. Mijn restaurant lijkt niet meer te redden, mijn sportzaak kan met een goede zomer overleven.

Ik ben resident in Spanje maar heb mijn huis nog in NL en wil weer hier komen wonen en me hier terug inschrijven.

Kan iemand mij vertellen wat het faillissement van mijn restaurant zou betekenen voor mijn situatie in NL?

Heeft iemand ervaring met iets dergelijks?

Bedankt, Frans

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

In hoeverre ben je prive aansprakelijk? Wat voor contracten heb je met je geldschieters?

Het hoeft geen drama te zijn, maar dat hangt helemaal af van de afspraken die je hebt gemaakt.

Mvg

Mark

• 0

Hallo Mark, bedankt voor je reactie. ik zal even mijn situatie toelichten.

Beide bedrijven zijn SLs waarbij ik administrador unico ben.

Op dit moment heb ik in het restaurant schulden tot 10.000 euro bij leveranciers en 5000 euro bij belasting en sociale verzekering. De huurbaas heeft andere plannen met het pand en maakt het me moeilijk hoewel ik nog 2 jaar huurcontract heb. Maar waar ik woon in Spanje (Tarifa, het zuidelijkste puntje) zijn huurcontracten niet meer waard dan het papier waar ze op geschreven zijn en ik ben al min of meer bedreigd dat ik beter op kan geven.

Het toerisme in onze streek is dood en de vooruitzichten voor dit jaar zijn erg slecht. Ik ben bang om nog een jaar een risico in het restaurant te nemen en heb ook niet de liquide middelen om me voor te bereiden op het seizoen.

In de windsurf/kledingzaak is de situatie iets beter, met een groot probleem: ik had een krediet bij een leverancier voor 20000 euro en ik ben daar persoonlijk verantwoordelijk voor (bij notaris vastgelegd). Omdat het in hun bedrijf slecht gaat willen ze dat ik dit krediet binnen drie maanden terugbetaal. Omdat ik in die zelfde maanden ook zeker 20.000 moet investeren om uberhaupt iets te verkopen in de zomer (wanneer we 50% van de omzet draaien) kom ik in liquiditeitsproblemen. Geld lenen bij mensen lukt me niet meer, die bronnen zijn bij de investeringen voor het restaurant (2 jaar geleden) verspeeld.

Daaroverheen (en mede daardoor) heb ik gezondheidsproblemen gekregen waarvoor ik me de komende maanden in NL moet laten behandelen. Dit heeft uiteraard mijn prioriteit.

Mijn vraag is nu eigenlijk, als het me niet lukt de bedrijven te verkopen (ben ik mee bezig maar het is een moeilijke tijd daarvoor) wat is dan de consequentie als ik me terug inschrijf in NL en de bedrijven stop of failliet laat gaan. Ik heb in ieder geval geen geld om de schuldeisers te betalen.... Kunnen spaanse schuldeisers me in NL het leven moeilijk maken en wat betekent een Spaans failliet voor bijvoorbeeld een BKR in NL?

Groeten Frans

• 0

Hoi Frans,

Moeilijk om iets zinnigs te zeggen over Spanje...

Mogelijk dat je voor het restaurant gewoon een faillissement kan aanvragen. Als je, in Nederland, een net bestuurder bent geweest, kom je daar vrij makkelijk vanaf.

De winkel is een ander verhaal. Die 20.000 zul je waarschijnlijk wel terug moeten betalen. Maar dat lijkt me niet eenvoudig. Met het BKR heb je volgens mij sowieso niets te maken.

Mvg

Mark

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar