• 0

Onduidelijkheid bij inkomstenbelasting over ondernemerschap

Beste mensen,

 

Ik probeer mijn aangifte inkomstenbelasting in te dienen. Hierbij geld dat ik inkmosten verkregen heb in 2008 op 2 manieren:

 

1. Uit een KvK-geregistreerde VOF die geen ondernemer is voor de inkomstenbelasting

2. Uit mijn eigen freelance-werkzaamheden, via mijn eigen niet-KvK-geregistreerde fiscaal nummer. Ook op die manier ben ik geen ondernemer voor inkomstenbelasting.

 

Omdat ik voor al mijn inkomsten geen ondernemer ben voor IB, kan ik volgens mij dit noteren bij 'Inkomsten uit overige werkzaamheden' in Box 1. Wel heb ik echter mijn beide ondernemingen met bijbehorend inkomen genoteerd in het 'Ondernemingen'-gedeelte, aan het begin van de aangifte. Het totale inkomsten-bedrag is EUR 9271, en de aftrekbare kosten bedragen EUR 306.

 

Nu gaat mijn aangifteprogramma zeuren met de volgende melding:

 

"Het saldo fiscalewinstberekening (EUR 0) is niet gelijk aan het saldo winst-en-verliesrekening of aan het winstaandeel ondernemingen (EUR 9271).

 

Dit komt omdat ik geen van de bedragen die in 'Ondernemingen' staan bij 'Winst uit onderneming' heb geboekt.

 

Mijn vraag: wat moet ik doen?

1. De aangifte toch insturen

2. Alle inkomsten toch vermelden bij 'Winst uit onderneming'

3. Beide ondernemingen weghalen bij 'Ondernemingen'

4. Een privé-aangifte invullen

 

-Pelle

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Pelleke

 

Het wordt lastig om jouw aangifte via het forum op orde te maken. Daarvoor ontbreekt het ons aan voldoende inzage in de cijfers en de verschillen.

 

De fiscus heeft je dus weldegelijk als IB ondernemer aangemerkt, anders had je geen ondernemersaangifte ontvangen. Als vennoot in een vof geldt dit vaak ook wel. De brief waarin het BTW nummer staat, is daarvoor niet relevant. Lees voor het onderscheid over IB en BTW ondernemerschap en resultaatgenieter ook deze column eens:

 

https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/169

 

Volg dus de winst uit onderneming en geef bij prive opnames aan dat je € 8.965 (9.271 - 306) onttrokken hebt.

 

Groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi!

 

Dank voor je attentie! Ik heb inmiddels de belastingtelefoon gebeld, die hebben me doorverbonden met een adviseur die zei dat ik alles bij Winst uit onderneming moest boeken. Toen ik daar eenmaal aan begon bleek dat ik de kunst van het boekhouden nog niet echt onder de knie heb, (zie mijn andere topic hier.).

 

Dit issue is in ieder geval opgelost. Thanks anyroad!

Link naar reactie
  • 0

Bij mij is ook onduidelijkheid ontstaan. Ik ben dus niet aangemerkt als ondernemer voor de IB (voor mijn eenmanszaak) en welke consequenties heeft dit nu?

 

Ik heb in augustus 2008 bijvoorbeeld wel een auto aangeschaft opnaam van mijn eensmanszaak, heb mijn BV gefactureerd voor het gebruik hiervan en heb ook meerdere opdrachtgevers gehad.

Wel moet ik aanmerken dat veruit de meeste inkomsten gegenereerd zijn uit mijn BV. Wel ben ik mijn eensmanszaak aan het opbouwen en verwacht hier op termijn ook een redelijk inkomen uit te kunnen genereren.

 

Advies van de belastingtelefoon is om gewoon de IB voor Particulieren in te vullen en een brief te schrijven naar de inspecteur met het verzoek een herbeoordeling te doen.

 

Maar... wat doe ik nu met de kosten van de auto (afschrijvingen, brandstof, onderhoud). Ik heb alles netjes in mijn V&W geboekt, maar kan dat nu wel?

 

Jos

Link naar reactie
  • 0

jos,

 

Ik weet niet hoeveel tijd jij hebt besteed aan de activiteiten van je eenmanszaak in relatie tot de BV maar als de fiscus niet accoord gaat met de statut van eenmanszaak, kun je de kosten nog steeds in aftrek brengen.

 

Ik neem aan dat de fiscus wel ide inkomsten uit de eenmanszaak in de belastingheffing wil betrekken. Fiscaal moet je dit dan opgeven als resultaat uit overige werkzaamheden. De kosten die je hebt gemaakt kun je ook onder het resultaat uit overige werkzaamheden opvoeren. Per saldo zal het resultaat dat je aangeeft grotendeels hetzelfde (zo niet precies hetzelfde) zijn.

 

Het grote verschil tussen winst uit onderneming (eemanszaak) en resultaat uit overige werkzaamheden is dat je geen gebruik kunt maken van de ondernemingsfaciliteiten (zelfstandigenaftrek, FOR etc.) die gekoppeld zijn aan winst uit onderneming. Het is zo wie zo maar de vraag of je hier gebruik van had kunnen maken, aangezien je dan wel aan het urencriterium moet voldoen.

 

Groet,

 

René

 

 

 

 

www.ficalis.nl voor belastingadvies, jaarrekening en administratie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.