• 0

Paar vragen over activa/passiva en afschrijvingen

Beste mensen,

 

Ik ben nog steeds aan het stoeien met mijn inkomstenbelasting, en maak waarschijnlijk een grove denkfout.

 

Ik heb in dit boekjaar twee kleine materiele investeringen gedaan. (Vallen onder Machines en installaties). Beiden kostten minder dan 450 euro, en hoeven dus niet over meerdere jaren te worden afgeschreven.

 

1. Waar geef ik deze kosten op? Bij afschrijvingen, en dan 100% van het bedrag? Of moet dat ergens anders?

 

2. Beide aanschaffen zijn in 2008 betaald. Wat moet hierover in mijn activa/passiva-balans komen te staan? Is de waarde 0 omdat ik hem heb 'afgeschreven'? Of hebben de dingen nog wel waarde?

 

3.

Ik ben ook bezig met het afschrijven van mijn laptop. Laat deze 1000 euro hebben gekost, en stel dat ik hem in 5 jaar wil afschrijven, dan daalt hij dus elk jaar 200 euro in boekwaarde. Aan het eind van boekjaar 2008 heeft hij dus een boekwaarde van 800 euro.

 

Als ik nu deze 800 euro compenseer met eigen vermogen in passiva, waarom wordt daar dan belasting over geheven? Ik vermoed dat ik een denkfout maak, maar op dit moment is mijn fiscale winst hoger dan de opbrengsten van mijn onderneming, dat lijkt me absoluut niet juist, Dat ziet er zo uit (bedragen enigszins versimpeld.)

 

 

Opbrengst: 10 000

 

Afschrijving laptop: 200

Activa: Laptop 800 // einde boekjaar 2008

Passiva: Eigen vermogen 800 // einde boekjaar 2008

 

Nu is volgens de aangifte mijn fiscale boekwinst 10000 - 200 + 800 = 10600 euro. Het lijkt me volstrekt onjuist dat die 800 euro erbij wordt gerekend, en dus mijn fiscale winst door een aanschaf van bedrijfsmiddelen hoger wordt dan de opbrengst. Wat doe ik hier verkeerd?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb in dit boekjaar twee kleine materiele investeringen gedaan. (Vallen onder Machines en installaties). Beiden kostten minder dan 450 euro, en hoeven dus niet over meerdere jaren te worden afgeschreven.

 

Dan zijn het gewoon bedrijfskosten en verschijnen ze niet op de balans.

 

1. Waar geef ik deze kosten op?

 

In het onderdeel kosten van je winst- en verliesrekening.

 

As ik nu deze 800 euro compenseer met eigen vermogen in passiva, waarom wordt daar dan belasting over geheven? Ik vermoed dat ik een denkfout maak, maar op dit moment is mijn fiscale winst hoger dan de opbrengsten van mijn onderneming

 

Dat is het idee van afschrijven: in plaats van de werkelijke kosten in één jaar te nemen, moet je de jaarlijkse waardedaling van het ding over meerdere jaren als kosten nemen. Je winst voor belasting is in het jaar dat je zo'n investering doet hoger dan de opbrengst op de bankrekening (als er geen andere afschrijvingen zijn).

 

Dit is voor starters ongunstig, en daarom is er de regeling "willekeurig afschrijven", waardoor je (onder voorwaarden) het ding in één jaar mag afschrijven.

Link naar reactie
  • 0

 

Dan zijn het gewoon bedrijfskosten en verschijnen ze niet op de balans.

Kijk, dat is duidelijk.

1. Waar geef ik deze kosten op?

 

In het onderdeel kosten van je winst- en verliesrekening.

En daar heb je er meer van: Inkoopkosten, Afschrijvingen, Overige bedrijfskosten en buitengewone kosten. Geen van de omschrijvingen lijkt te passen, dus ik doe voorlopig 'Overige kosten - Andere kosten'.

 

Dat is het idee van afschrijven: in plaats van de werkelijke kosten in één jaar te nemen, moet je de jaarlijkse waardedaling van het ding over meerdere jaren als kosten nemen. Je winst voor belasting is in het jaar dat je zo'n investering doet hoger dan de opbrengst op de bankrekening (als er geen andere afschrijvingen zijn).

Ik denk dat ik het wederom niet helemaal begrijp, maar als ik dat toch wel doe, dan geldt bovenstaande dus voor elk jaar zolang mijn laptop nog onderdeel uitmaakt van de activa, toch? In mijn voorbeeld: volgend jaar staat er 600 in de activa, dan 400, en dan 200. Zolang de boekwaarde die ik met eigen vermogen moet compenseren hoger is dan het bedrag dat ik afschrijf, betekent het dus dat ik er extra voor moet betalen! Nog mooier: ik betaal uiteindelijk dus MEER belasting dan anders:

Jaar 1: belasting over +800 activa

Jaar 2: belasting over +600 activa (2x 200 afgeschreven)

Jaar 3: belasting over +400 activa (3x etc.)

Jaar 4: belasting over +200 activa

Er wordt dan over 2000 euro belasting aangeslagen, terwijl die laptop maar 1000 heeft gekost!

 

Dat volg ik dus niet. Ik dacht dat zakelijk aankopen fiscaal voordeel hoorden op te leveren...

Link naar reactie
  • 0

Je betaalt geen belasting over vermogen, maar over de toename van vermogen (door de winst).

 

Onder dit vermogen valt alleen het eigen vermogen. Indien je een lening aan zou gaan heeft dit geen effect op je belastbaar resultaat op de rentekosten na.

 

Je moet een duidelijk verschil maken tussen de bedrijfsbalans en de Winst en Verlies rekening.

 

Ik adviseer de TS om eens in te lezen in het verschil want jouw gedachtegang wijkt af van hoe het daadwerkelijk werkt.

 

Om toch nog in te haken op je vermogens-uitspraak; je eigen vermogen wordt niet verhoogd omdat je met eigen vermogen ansich niks kan kopen. Je opent de balans door geld te storten op je zakelijke rekening. Eigen vermogen 1000 en kas 1000. Je bedrijf heeft nu € 1000 in kas en jij koopt daar een laptop voor. Je balans is nu 1000 voor de laptop en 1000 eigen vermogen. Dit heeft dus geen effect op je belastbaar resultaat. Dan ga je afschrijven met 200. Dan heb je nog maar een laptop van 800 en ook maar een eigen vermogen van 800. Dit resulteert in een verlies van 200 omdat je eigen vermogen is afgenomen met 200.

 

Grt

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Offtopic: Ik heb uit mijn tekortkomingen aan boekhoudkunde geconcludeerd dat het echt niet haalbaar is om mijn werkzaamheden enkel met mijn privérekening op te lossen en heb direct een zakelijke rekening aangevraagd bij de ING. Dat schept al een hoop orde.

 

Correct me if i'm wrong, maar ik begrijp uit jullie reacties dat deze 'verhoging' van mijn ondernemingsvermogen in de IB dus eenmalig is en op dit moment bestaat uit 800 euro. Dit moet ik dus invullen bij mijn volgende aangifte helemaal aan het begin, zodat ie bij de volgende afschrijving 200 euro naar beneden gaat, en dus afgetrokken word van de fiscale winst.

 

Tijd voor een serieuze boekhouding! (Nu maar even hopen dat de BD me uit de gevarenzone wil houden voor mijn niet nette boekhouding van 2008)

Link naar reactie
  • 0

Correct me if i'm wrong, maar ik begrijp uit jullie reacties dat deze 'verhoging' van mijn ondernemingsvermogen in de IB dus eenmalig is en op dit moment bestaat uit 800 euro.

 

Nee, wat Ryan16600 probeerde uit te leggen is dat door het kopen van een computer je eigen vermogen niet toeneemt. Er verdwijnt geld uit je bedrijf, maar daar krijg je een computer van (op het moment van aankoop) gelijke waarde voor terug.

 

Fiscaal gezien is een computer een jaarlijkse kostenpost van 1/5e van zijn aanschafwaarde. Kosten verlagen de winst en daarmee de te betalen belasting.

 

Het verhaal dat ik vertelde heeft betrekking op je liquiditeit (geld op de bank), i.p.v. je balans, vermogenspositie en belasting. In het jaar van aankoop moet je de volle mep van de computer betalen, terwijl je het belastingvoordeel gespreid over 5 jaar terug krijgt. Dat effect kun je als starter ontwijken met de regeling "willekeurig afschrijven".

Link naar reactie
  • 0

De verhoging van je ondernemingsvermogen komt mogelijk door een privéstorting:

 

Je bent in 2008 begonnen met 0.

 

Vervolgens heb je een privéstorting gedaan tbv de aankoop van twee zaken van minder dan 450 euro, die boek je aan kosten.

 

Vermogen: 0

winst: negatief (PM)

 

Dan koop je een laptop, vermoedelijk ook met privévermogen, voor 1000 euro. Dus opnieuw een prive-storting.

Vermogen: 1000

winst: negatief (PM)

 

Tenslotte heb je nog omzet, 10.000, waar verder geen kosten tegenover staan, behalve 200 afschrijving op de laptop.

 

Vermogen: 10.000 + 800 = 10.800

Winst: 10.000 - 200 - PM.

 

In de vermogensvergelijking moet je ook rekening houden met privéstortingen en -onttrekkingen. Bij bovenstaande cijfers:

eindvermogen: 10.800 - PM

-/- beginvermogen: 0

-/- privéstorting 1000 + PM

 

= winst: 9.800 -/- PM

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • -1

Dat klinkt duidelijk! Dank je wel.

 

Is het niet mogelijk om de kosten van zowel de kleine dingen <450 als de laptop niet als een privéstorting te beschouwen, maar als een verrekening met de winst? En zou dat niet fiscaal voordeliger zijn, omdat je dan die privé-storting niet hoeft te boeken? (In de praktijk is de laptop betaald van mijn privé-rekening, dus wat dat betreft heb je gelijk.)

 

Overigens: wat ik uiteindelijk probeer uit te vissen (om structuur in dit topic te houden): hoe vul ik dit geheel in in mijn IB?

Link naar reactie
  • 1

Je kunt de privéstorting compenseren door een privé-onttrekking, maar dat verandert niets aan de fiscale uitkomst. Je eindvermogen wordt dan lager, maar omdat je de privé-onttrekking daarbij op moet tellen, kom je op dezelfde winst uit. Troost je maar met de gedachte dat je over de privéstorting ook geen belasting betaalt. Zoals je in mijn vorige post kunt zien, haal je in de vermogensvergelijking de privéstortingen immers ook weer uit de winst: je betaalt alleen over wat je echt verdiend hebt.

 

In je aangifte vul je de winst in via de vermogensvergelijking. Daarnaast vul je, ter controle, de balans en winst- en verliesrekening in.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ah, OK. Dan heb ik nu mijn IB ingevuld, en ben benieuwd of iemand even wil kijken of het klopt i.c.m. de bovenstaande situatie. Dit zijn overigens de echte bedragen, de laptop was 924)

 

VOF:
Opbrengsten: 3741
Afschrijving: 185
Saldo: 3556
Activa: 739 machines einde boekjaar
Passiva: 739 OV einde boekjaar

Pelle ten Cate (zzp)
Opbrengsten: 5530
Overige bedrijfskosten: 262
Saldo: 5268
Balans: niet ingevuld

(Totaal saldo: 8824)
(Totaal ondernemingsvermogen: 739)
Privé-onttrekkingen: 8824 - 739 = 8085

 

De berekening lijkt te kloppen volgens het programma. Is dit hoe het volgens jullie moet zijn ingevuld?

Link naar reactie
  • 0

Well, ik had de situatie in dit topic wat versimpeld om het probleem sneller op te lossen. Mijn eigen gedoe doe ik onder mijn eigen fiscaal nummer (sta niet ingeschreven bij de kvk), en die VOF (wel-KvK) run ik samen met iemand anders, daar staat die laptop onder. Ik dacht dat het probleem van dit topic in principe niet aan deze 'missende hoofdstukken' gerelateerd was. Maar inderdaad: je hebt gelijk.

 

FYI: Die kosten <450 (EUR 262) vallen onder mijn eigen business, en die laptop hoort bij de VOF.

 


//EDIT

Ik zie dat ik zojuist een lichte kneuzing heb opgelopen. ::) Excuses voor mijn trage begrip...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.