• 0

Hoogte over rente vermogen

Hallo allemaal,

 

Een VOF bestaat uit twee natuurlijke personen en een rechtspersoon (een BV). Nu brengt alleen de BV vermogen in. Volgens mij dient de VOF een rente (vereiste van de belastingdienst) te berekenen over het ingebrachte vermogen en deze te verstrekken aan de BV.

 

De vraag is het volgende:

 

dient er inderdaad rente gerekend te worden over het vermogen, aangezien de natuurlijke personen geen vermogen inbrengen. Zo ja, met welke rente dient er gewerkt te worden?

 

Ik verneem het graag van u.

 

Met vriendelijke groet,

 

Dtrans

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dat ligt eraan onder welke titel het geld verstrekt is aan de VOF. Als het een inbreng is, dan telt het als 'eigen vermogen' en niet als lening. Op een lening wordt rente betaald (hoewel renteloze leningen ook voorkomen). Op geld dat als kapitaal is ingebracht wordt geen rente betaald.

 

Wel kan het zijn, dat in de VOF-overeenkomst (ik neem aan dat jullie die hebben opgesteld, anders zsm doen) afspraken zijn gemaakt in het kader van de winstverdeling. Als de VOF winst heeft, kan die op verschillende manieren worden verdeeld: bijvoorbeeld een stukje als beloning voor arbeid en een stukje als vergoeding voor ingebracht kapitaal. Dit heet 'voorwinstverdeling'. Tenslotte kan er nog winst overblijven ('overwinst'), wat dan meestal wordt verdeeld aan de hand van de eigendomsverhoudingen.

 

Al deze bedragen kwalificeren bij de vennoten als winst, niet als renteopbrengsten of wat dan ook.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

De structuur die jij beschrijft is er waarschijnlijk één die als commanditaire vennootschap (cv) is bedoeld. Dit is een bijzondere soort vof. Een CV kent één of meer beherende vennoten en één of meer stille vennoten. De beherende vennoten zijn de feitelijke ondernemers, zij brengen 'arbeid' in. De stille vennoten brengen risicodragend vermogen in en functioneren dus feitelijk als bank. Een stille vennoot in een CV mag geen ondernemershandelingen binnen de CV uitoefenen. Hierdoor blijft het risico van de stille vennoot beperkt tot dat van zijn inbreng. De beherende vennoten zijn echter hoofdelijk aansprakelijk.

 

Feitelijk vervult de stille vennoot dus de functie van een financier/bank. Dus daar dient een marktconforme rente over te worden berekend. Als referentie zou je minstens de rente moeten rekenenen die een bank vraagt voor de financiering van een onderneming Ik zeg 'minstens' omdat een bank normaal gesproken ook zekerheden eist voor een lening, de stille vennoot niet dus zijn risico is groter. Groter risico = hogere vergoeding.

Link naar reactie
  • 0

Ook bij een v.o.f. is het gebruikelijk om een rentevergoeding te berekenen. De rente wordt meestal berekend over het gemiddeld vermogen dat de firmanten hebben. Het vermogen kan bestaan uit de inbreng (bij de start van de onderneming) en het winstaandeel minus opnamen/stortingen. Als het goed is moet dit ook in jullie v.o.f. akte zijn omschreven.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Eénieder bedankt voor de reacties.

 

Nog even een extra toelichting. De BV ontvangt een managementvergoeding (stuurt een nota aan de vof) en deelt niet mee in de winst; de natuurlijke personen delen de uiteindelijke winst. De vof-overeenkomst is nog in opmaak. Zal wel snel mogelijk worden opgesteld. Het vermogen is feitelijk het startkapitaal; deze zal ieder jaar met een gelijke trend worden terugbetaald aan de BV.

 

Zijn er naast de rente (ik begrijp nu dat de rente over het gem. vermogen dient te worden berekend tegen een rente welke minimaal ook door een bank wordt verstekt) nog zaken waar zeker opgelet dienen te worden?

 

Ik verneem dit graag van jullie. Alvast bedankt.

 

Met vriendelijke groet,

 

Dtrans

Link naar reactie
  • 0

(ik begrijp nu dat de rente over het gem. vermogen dient te worden berekend tegen een rente welke minimaal ook door een bank wordt verstekt)

 

Dtrans

 

Lees de reactie van Ronaldinho nog eens. M.i. is er juist geen plicht tot een rentevergoeding nu de BV het startkapitaal gestort heeft en dus geen lening heeft verstrekt.

 

Anders en kort door de bocht: als het fout gaat met de vof is de BV geen schuldeiser, maar gewoon haar investering kwijt.

Uiteraard mag wel een rentevergoeding overeengekomen worden in de vof overeenkomst.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.