• 0

Subsidie innovatief produkt

Naast het werk voor mijn 'gewone' werkmaatschappijen ben ik bezig samen met een compagnon een nieuw innovatief produkt te ontwikkelen. Het betreft een nieuwe toepassing van een bekende techniek. We zijn hier al een jaar of 3 mee bezig en na veel tegenslagen en heel veel uren verder zijn we dan bijna zover dat het prototype af is.

 

Ik kan hier helaas niet zoveel melden over het produkt zelf; het betreft een volgens kenners in de markt patentwaardig produkt. We zijn dan ook zeker van plan 2 octrooien aan te vragen.

 

We staan aan het begin van wat wij fase 2 noemen. In deze fase wordt het prototype uitgebreid getest en in de praktijk toegepast. Ivm mogelijke risico's qua aansprakelijkheid (welke we trouwens minimaal inschatten) willen we dat alleen vanuit een bv-vorm doen.

 

In een eerder stadium heb ik al eens gezocht naar subsidiemogelijkheden. Wat ik toen tegenkwam was met name een reductie op de afdracht loonheffing. Nu willen we vooralsnog geen personeel in de bv dus speelt dit niet. Daarnaast heb ik al eens iets gelezen over innovatievouchers a 2500 of 7500 euro tbv onderzoek door kennisinstellingen of octrooiaanvragen.

Dit is leuk maar we zoeken naar meer substantiele bedragen.

 

Weet iemand of er andere subsidievormen zijn die op ons van toepassing zouden kunnen zijn.

 

Een alternatief is natuurlijk om een investeerder te zoeken. Dit doen we liever na fase 2 bij het op de markt brengen van het produkt. Investeerders vinden een aanwezig octrooi altijd prettig heb ik me laten vertellen.

 

Ik ben benieuwd naar de reacties.

 

 

 

 

 

 

www.reith.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Jeroen,

 

Voel je niet aangevallen ;)

Maarruhhh... ben je niet een beetje aan het mystificeren??

Als ik goed tussen de regels door lees, dan ben je eigenlijk op zoek naar een soort van ´octrooi subsidie´, waarmee je je octrooien kunt realiseren?

 

If so...? Dan zijn er best wel budget reizen te boeken naar en in het kostbare octrooiland.

Zoek bijv. ook eens contact met mede HL lid Cees van der Waal.

Hij is gepens. patent advocaat en werkt tegen hele vriendelijke tarieven.

 

Hope this helps?

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling op gerard, je kan ook WBSO aanvragen binnen de bv waarin je nu op de loonlijst staat. Als het maar ontwikkelwerk is. Het maakt niet uit voor welke bv je dan die werkzaamheden verricht.

Jammer dat je niet in de 3 noordelijke provincies zit, dat zou veel meer mogelijkheden bieden ;-(

Succes

Link naar reactie
  • 0

Wederom bedankt voor de tips.

 

Maarruhhh... ben je niet een beetje aan het mystificeren??

Als ik goed tussen de regels door lees, dan ben je eigenlijk op zoek naar een soort van ´octrooi subsidie´, waarmee je je octrooien kunt realiseren?

 

If so...? Dan zijn er best wel budget reizen te boeken naar en in het kostbare octrooiland.

Zoek bijv. ook eens contact met mede HL lid Cees van der Waal.

Hij is gepens. patent advocaat en werkt tegen hele vriendelijke tarieven.

 

Ik weet niet of je dit mystificeren kunt noemen als er meer dan 1,5 jaar full-time uren en enkele tienduizenden euro's eigen geld reeds in zitten. Uiteindelijk kom je toch een keer op een punt dat je aanvullend kapitaal wenst zonder zelf nog meer te kunnen of willen investeren. Op subsidiegebied ben ik volledig onbekend. Bedankt voor het noemen van de mede HL-er. Misschien dat ik hem benader. Via een pm kreeg ik van een andere HL-er ook de naam van zijn subsidie-adviseur door. Hier heb ik denk ik wat aan.

 

De site van Syntens heb ik bekeken. Die verwijst weer naar Senter Novem. Daar word ik zoals gezegd niet zo heel veel wijzer van. De overijssel link bevat misschien wel nuttige info; het is alleen bijna een studie om er wijs uit te worden. Ik neem het in ieder geval mee als ik met een subsidioloog ga praten.

 

Er zijn meerdere mogelijkhden, maar de eenvoudigste 2 zijn inderdaad de wbso en innovatievouchers.

Let even op, wbso is ook van toepassing op een DGA die op de loonlijst van z'n eigen bv staat, dus al bruikbaar voordat er (overig) personeel in dienst is. En als je een bv opricht is dat toch al snel van toepassing

 

Bedankt , dat had ik over het hoofd gezien van die WBSO voor de DGA, neem ik ook in ieder geval mee.

 

In aanvulling op gerard, je kan ook WBSO aanvragen binnen de bv waarin je nu op de loonlijst staat. Als het maar ontwikkelwerk is. Het maakt niet uit voor welke bv je dan die werkzaamheden verricht.

Jammer dat je niet in de 3 noordelijke provincies zit, dat zou veel meer mogelijkheden bieden ;-(

Succes

 

De werkzaamheden voor mijn huidige bv's zijn compleet anders en hebben niks te maken met de ontwikkeling van dit nieuwe produkt. Ik heb geen ervaring met WBSO-aanvragen maar een aanvraag binnen mijn huidige bv's zal wellicht niet gehonoreerd worden als het ontwikkelingswerk niets van doen met de activiteiten in de huidige bv's lijkt mij. Of zie ik dat verkeerd ?

 

 

 

 

 

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Maak een afspraak bij SenterNovem en ga er naar toe.

Ik heb een beetje het idee dat jij denkt dat vanwege de zogenaamde technosociety die we zouden moeten worden jij denkt dat je alles op een bordje aangeleverd krijgt, zo werkt het echter niet.

 

Mijn ervaring met dit soort aanvragen, de procedures voor sommige aanvragen zijn zo lang dat ik ondertussen alweer uitontwikkeld was. Of je komt met iets aan een week na sluitingsdatum voor dat jaar, zeer demotiverend.

En dan is er nog een kans, dat er voor jouw ding gewoon geen subsidie is gewoon omdat ze bij al deze clubs soms ook geen enkele idee hebben van wat er in bedrijven allemaal uitgedokterd word.

 

Ik weet niet in hoeverre ze bij de NOVU iets weten van dit soort subsidietrajecten maar je zou die ook eens kunnen bellen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het Merkava eens wat betreft het eerste deel van zijn reactie. Het beste zou zijn om even contact op te nemen met SenterNovem. Ik heb zelf goede ervaringen met de WBSO helpdesk van hun (038- 455 35 54). Daar kunnen ze direct vertellen wat kan.

In mijn eigen situatie heeft een collega van zijn beheersmaatschappij een technisch project gedaan bij 1 van zijn werkmaatschappijen. Binnen die werkmaatschappij kan je dan geen wbso aanvragen (want geen loonbelasting te verrekenen), maar in de beheersmaatschappij wel.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ook ik sluit me helemaal aan bij voorgaande reacties. Stuur je business plan even in bij SenterNovem, en binnen een paar dagen heb je al iemand aan de lijn hangen. Hij of zij kan al snel beoordelen of je plannen een mogelijke financiele injectie rechtvaardigen.

 

Daarnaast kun je het proberen bij regionale partijen als PPM Oost, Liof of BOM. Voor een goed, rendabel idee is altijd geld aanwezig!

Link naar reactie
  • 0

Denk dat het lastig wordt om veel subsidies te vinden. Of het moet duurzaam of maatschappelijk verantwoord zijn? Dan wordt het al iets makkelijker... Je hebt geen link met een kennisinstelling trouwens? Dan kan je nog voor de STW Valorization Grant gaan...

Succes!

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

Inmiddels heb ik met diverse mensen gesproken waaronder een subsidieadviseur. Er is geen link met een kennisinstelling, dus de laatst genoemde is geen optie.

 

Er zijn wel een aantal mogelijkheden: WBSO inderdaad en een ook al hiervoor genoemd: een innovatievoucher wat o.a. gebruikt kan worden voor een octrooiaanvraag.

 

Sommige subsidieregelingen stellen voorwaarden aan bijvoorbeeld samenwerkingsverbanden of (europees) het samenwerken met minimaal 2 andere bedrijven uit totaal minimaal 3 verschillende europese landen, waardoor deze voor ons niet interessant zijn.

 

Syntens/Senter Novem toch ook maar eens bellen.. wie weet..

 

www.reith.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.