• 0

Welk BTW tarief moet ik heffen voor een website-abonnement?

Beste HL'ers.

 

Mijn eerste post op HL begint met een vraag, namelijk: Welk BTW tarief moet ik heffen op de abonnementen van een website? Abonnementen op de website zijn de enige bron van inkomsten, de site levert geen producten. Door het lidmaatschap kun je interactief gebruik maken van de site. Ben je geen lid, dan heb je alleen 'kijk-rechten'.

 

Op de site van de belastingdienst heb ik de artikelen over BTW gelezen, helemaal duidelijk is het niet. Het forum heb ik ook doorzocht, maar geeft wel heel veel hits op BTW en ik zie er niet tussenstaan wat ik zoek. Zoeken op "abonnement internetsite BTW" leverde geen verdere hits op. Na een 15 minuten zoeken en klikken toch maar vastgesteld dat dit kennelijk een nuttige vraag is.

 

Als iemand een link kan posten naar de post waar het antwoord wel staat, is dat ook goed.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij gewoon 19% het is immers geen:

 

levering van eten en drinken, behalve alcoholhoudende dranken

levering van agrarische producten en diensten

levering van geneesmiddelen

verkoop en verhuur van boeken, dagbladen en tijdschriften

levering van braille-artikelen voor persoonlijk gebruik door blinden

personenvervoer

verhuur van vakantiewoningen en kampeerplaatsen

toegang tot culturele en sportieve evenementen (musea, concerten, sportwedstrijden)

optredens door uitvoerende kunstenaars

diensten door kappers

herstellen van kleding, schoenen en fietsen

schilderen en stukadoren van woningen ouder dan 15 jaar

gebruikmaken van een zwembad of badhuis, inclusief sauna

geven van gelegenheid tot sportbeoefening in een sportaccommodatie

Link naar reactie
  • 0

Je zal eerst vast moeten stellen of je wel of geen ondernemer bent voor de omzetbelasting. Dan of je wellicht vrijgestelde prestaties verricht. Daarna wie je afnemers zijn en of btw-heffing mogelijk verlegd is naar de afnemer. Tenslotte moet je vaststellen welk % van toepassing is.

 

Je stelt eigenlijk dus een heleboel vragen in één!

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ok, dan zullen dat de vragen zijn die ik ga proberen te beantwoorden voor mijzelf. Het is de bedoeling de activiteiten onder te brengen in een onderneming en dat ik mij hiermee een aantal dagen in de week ga bezighouden. Een aantal dagen per week zal ik in loondienst blijven.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, dan zullen dat de vragen zijn die ik ga proberen te beantwoorden voor mijzelf. Het is de bedoeling de activiteiten onder te brengen in een onderneming en dat ik mij hiermee een aantal dagen in de week ga bezighouden. Een aantal dagen per week zal ik in loondienst blijven.

 

 

 

 

Marcel

 

Lees deze dan ook even:

https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/169

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn weten is het nadeel dat je ook nog een andere baan hebt, daardoor zijn er een paar voordelen die vervallen en prijzen die kunnen stijgen.

 

Je hebt de OB (Omzets belasting) die op een paar 6% producten en diensten na meestal 19% is. Die kun je in het geval van bedrijven gewoon rekenen zodat je die kosten zelf niet betaald.

 

Dan kom je nog uit op de IB (Inkomsten belasting) eindejaars, die vergeten vele en is 33% of meer als je meerdere inkomsten hebt.

www.ontwerpexpert.net | Websites en reclame op maat

 

www.brommert.nl | Alles over brommers en scooters

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de antwoorden.

 

@ J. S. Coolen: De doelgroep die lid wordt van de site bestaat uit ZZP'ers en bedrijven met een beperkt personeelsbestand (ongeveer tot 20 medewerkers). Deze doelgroep is werkzaam in diverse branches. Een zakelijke doelgroep dus.

 

@Matthieu: Ik ben me ervan bewust dat ik bepaalde fiscale voordelen wellicht niet kan benutten omdat ik het ondernemerschap ga combineren met een andere baan. Ik wil me hier wel in verdiepen om te bepalen hoe groot die voordelen zijn die ik niet kan behalen. Aan de andere kant heb ik nu een stuk zekerheid qua inkomsten en dergelijke, is het ook nog goed te combineren (zeker in het begin), en het zorgt ervoor dat ik in het bedrijfsleven bezig blijf en veel mensen spreek en m'n netwerk kan benutten. En dit alles is ook wat waard natuurlijk.

 

@Joost: bedankt voor de link, ga ik even lezen (had 'm net ook via je profiel zien staan)

 

Op basis van de antwoorden tot nu toe ligt 19% BTW tarief voor de hand, toch 'proef' ik dat meer mensen het niet met zekerheid kunnen zeggen terwijl er toch veel sites bestaan die er een betaald abonnement op na houden. Dit zal dan komen omdat e.e.a. van je persoonlijke situatie afhangt, terwijl ik er teveel vanuit ging dat het van het product afhankelijk was wat je levert als ondernemer.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.