• 0

registratie bijstorting aandelenkapitaal

Wij hebben een gestort aandelenkapitaal van 25.000 euro in onze B.V. Wij willen het getort aandelen kapitaal verhogen door de achtergestelde lening van de vennooten t.w.v. 25.000 euro om te zetten in aandelen. Tevens wil een andere onderneming in ons bedrijf investeren door storting van 50.000 euro in contanten in ruil voor 50% van de aandelen.

 

Kunnen deze 2 veranderingen worden geregistreerd door zelf het aandelenregister aan te passen? Of dient hier een notaris aan te pas te komen?

 

Graag jullie reactie :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Mark

 

Hoe hoog is het maatschappelijk aandelenkapitaal in de BV? Is dat (5x25K) 125K?

 

Dan kunnen zonder statuten wijziging nieuwe aandelen uitgegeven worden tot 125K. Wel is veelal goedkeuring van alle aandeelhouders vereist.

 

Is het maatschappelijk kapitaal 90K (veelal gebruikelijk, nl. 5x18K), dan is tussenkomst van een notaris vereist indien je naar 100K wilt.

 

Wellicht even wachten op Mr. Bitaktus, de notaris op HL.

 

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Waarom wil je het gestorte kapitaal verhogen? Als je cash nodig hebt, kan je ook een agiobedrag (= bedrag boven nominale waarde van de aandelen) afspreken dat alsnog moet worden betaald. Dan bereik je je doel ook en hoef je niet naar de notaris om de boel aan te laten passen. Onderzoek deze optie dus ook eens.

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben een gestort aandelenkapitaal van 25.000 euro in onze B.V. Wij willen het getort aandelen kapitaal verhogen door de achtergestelde lening van de vennooten t.w.v. 25.000 euro om te zetten in aandelen. Tevens wil een andere onderneming in ons bedrijf investeren door storting van 50.000 euro in contanten in ruil voor 50% van de aandelen.

 

Kunnen deze 2 veranderingen worden geregistreerd door zelf het aandelenregister aan te passen? Of dient hier een notaris aan te pas te komen?

 

Graag jullie reactie :)

 

Hallo Mark,

 

Het bijplaatsen van aandelen vereist de tussenkomst van een notaris. Dat geldt ook voor de uitgifte en/of overdracht van aandelen aan een derde partij. Gelukkig wel! Heel zelden kom ik nog een B.V. tegen waarvan iemand de aandelen heeft verkregen bij onderhandse akte. Natuurlijk is dat document spoorloos en het aandeelhoudersregister niet bijgewerkt... chaos!

 

Als het al praktijk is om leningen om te zetten in agio wordt dit door een accountant geregeld, buiten het zicht van het notariaat. Kan een accountant/boekhouder die hier ervaring mee heeft reageren? Joost?

 

Over agio wordt geen rente vergoed. Agio kun je niet uit de B.V. halen zonder ingewikkelde procedures (omzetting in aandelen en vervolgens afstempelen). De B.V. kan dus ook geen rente aftrekken. Ik kan me niet voorstellen dat je agio kunt omzetten in een lening.

 

@Joost: zeg maar Johan ;)

 

 

Groet,

 

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Hi Mr. Bitaktus, eeehhhh, Johan ;)

 

Blij dat je reageert en hopelijk ziet TS het nog.

 

Agio naar privé halen: lees even hier:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=47;action=display;threadid=22151;start=msg192720#msg192720

 

Groet

Joost

 

He Joost,

 

Dat verhaal is bekend idd, maar het omzetten van een lening in agio... ?

 

Gr.

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Hi all,

 

Ik zit zojuist internet af te zoeken op de mogelijkheden om eenmaal gevormd agio weer onbelast uit de Bv te halen. Ik heb jaren als accountant bij PwC gewerkt en omzetting van een schuld van de BV aan de dga in agio toegepast. Dit kan nog steeds; formaliseren middels een adh besluit volstaat. Alleen is hier een maar aangekomen; vóór eind 008 kon je nieuw ontstane vorderingen op de dga weer opschonen door deze onbelast af te boeken op het agio. Vanaf nu moet je bji vormen van een agio dit via de notaris laten formaliseren door het om te zetten in nominaal AK en AvA houden. Het risico is anders 25%.

Ik ben op het idee gekomen om in 2008 gevormd agio bij een van onze dga holdings, om te zetten in AK en vervolgens af te stempelen en ben met de notaris bezig de mogelijkheden maximaal uit te nutten.

 

 

nvgr. Martin

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Martin,

 

Dank voor je toevoeging. Heb je trouwens ergens zwart op wit staan dat dit mogelijk is? De omzetting van een vordering in agio?

 

Afstempeling is een interessante berekening. Altijd een uitdaging om zo dicht mogelijk bij de 18.000 euro terecht te komen. ;D

 

Groet,

 

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

 

Artikel (zie onder) dat t niet meer onbelast lukt, verder heb je mijn woord (als nieuweling op jullie site ;)in een situatie bij een Bv waarvoor ik de jaarcijfers opmaak en de BD probeert om vorderingen te claimen u.h.v. het ni de rechten treden van schuldeisers blabla. maar omwille van de door mij gevormde agio obv ava notulen die vordering niet kunnen innen.

 

http://www.pleinplus.nl/default.asp?docID=9503&blog=1&ond=blogarchief

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.