Jump to content
cowboy
Verberg

nieuw technisch product op de markt zetten

vraag

ik heb een nieuw technisch product ontwikkeld waarvan ik het eerste prototype al heb laten maken.

(Dit prototype is nog niet perfect)

Voor ik het prototype verder wil ontwikkelen wil eerst de markt verkennen of er wel een groot genoege markt voor is voor het vereiste break even point

Hoe pak ik zoiets aan ga ik gewoon naar de eerste de beste groothandel en vraag ik ze of ze er wat in zien, of ligt het allemaal wat gecompliceerder en zou ik eerst uit moeten zoeken wat de exacte kosten van het product worden bij een kleine serie en wat vervoer, kosten verpakken, kosten overhead etc.

m.a.w. wie heeft ervaring?

Of kan ik dit beter aan een gespecialiseerd bedrijf (wie ?) over laten

Link to post
Share on other sites

2 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Er zijn verschillende standaard structuurtjes om een product te introduceren. Het allerbelangrijkste is echter hoe jij met je product om gaat.

 

Ik zou eerst naar vergelijkbare producten gaan kijken, hoe groot is de markt daarvoor, hoe ziet de doelgroep er uit, zijn de gegevens vergelijkbaar, wat voor impact denk jij op die markt te kunnen hebben (de markt van vergelijkbare producten dus)

Leer de omgeving van je nieuwe product dus erg goed kennen.

 

Probeer zelf zo veel mogelijk uit te zoeken qua kosten posten voor ontwikkeling, onderhoud, roll-out en dergelijke.

 

Maak een duidelijk overzicht van de mensen die je wilt gaan benaderen voor de lancering van je product.

 

Zodra je al dit soort informatie als munitie in je arsenaal hebt lijkt het me verstandig om eens met wat groothandels te gaan praten.

 

In deze discussie heb ik trouwens een standaard [iurl=https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=26;action=display;threadid=2350]"waarvoor falen product introducties"[/iurl] checklist van NIMA geplaatst. Het geeft een _grof_ beeld.


HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Stel vragen

Waar is het product goed voor? Kun je octrooi aanvragen? Wie gaan het gebruiken en wat gebruiken ze nu? Indien er alternatieven zijn, waarom is je prototype beter? Hoe makkelijk is het product te copieren?

Indien er geen soortgelijk product is, waarom is het er niet?

Voor een makkelijke marktverkenning;

Weet wie je doelgroep is, zo gedetaileerd mogelijk. Als ik aan Jantje iets wil verkopen, wil ik van Jantje weten hoe oud ie is, wat hij eet, doet, of ie getrouwd is, kinderen heeft. Ik wil jantje's hobbies weten etc.

Stel een enquete op, zoek telefoonnummers op van potentiele klanten, ga bij potentiele klanten langs en houd diepte interviews.

Over de kosten van je product moet je nog geen zorgen maken in het begin, eerst de markt verkennen en weten dat het product verkocht kan worden. Budget is niet voor niks altijd de laatste stap in een proces.

Koop een simpel boek over marktverkenning of zoek het internet af en beantwoord alle vragen die gesteld worden in de columns. Indien een vraag niet beantwoord kan worden, vraag je dan af waarom.

Ga een keertje hangen met vrienden/kennissen en laat alles wat je hebt afzeiken. Je eigen afkraken is moeilijk en je wilt het voor jezelf goedpraten dus daar heb je minder aan. Indien je in de discussie een "stevig" gesprek hebt, heb je resultaat.

Je vragen over distributie zijn listig, ik heb menig bedrijf gezien wat geen idee had van distributie en het zelf allemaal wel zou doen. Distributie is een markt apart en er zijn bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn, dus prijsconcurrentie speelt ook daar een rol. Ga gewoon op zoek naar bedrijven en vraag prijzen aan.

Voor je samenwerking met een groothandel zou ik oppassen. Als een groothandel meerdere producten heeft, waarom zou die meer moeite voor jouw product doen, dan voor die van de concurrent waar de groothandelaar al goede afspreken mee heeft. Een product minder verkopen in je eigen groothandel is een manier om je concurrentie tegen te gaan, zeker als er op jouw product minder marge zit. Cannibalisme vergissen veel bedrijven zich in helaas.

Dit zijn slechts een aantal punten, maar misschien heb je er wat aan.

Groetjes

 

 


Geld ligt op straat, je moet het alleen oprapen

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 8 leden online en 198 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept