• 0

3 eenmanszaken onder 1 VOF, verstandig ?

Beste mensen,

 

Ook ik heb een vraag over een cooperatie of andere rechtsvorm. Momenteel ben ik voor 1/3 eigenaar van een goed lopende VOF een familiebedrijf, er bestaan nog al wat spanningen tussen mij en mijn zus, mijn moeders is de laatste vennoot. We hebben dit jaar een goed jaar gehad en ik wil samen werken waar mogelijk... En nu komt de grote MAAR mijn zus doet de boekhouding en denkt dat ze hier van alles van weet terwijl dit vaak niet helemaal het geval blijkt te zijn... Ook het fiscale stuk is een probleem voor om te begrijpen. Momenteel is de situatie zo:

 

- 1 zakelijke rekening, vandaar uit sluizen we het salaris door a.d.v. inbreng

- 1 iemand doet de administratie en de bank

- 3 alle drie blijven we van elkaar afhankelijk omdat we ongeveer bij dezelfde klanten (het betreft een zorgbedrijf)

 

De situatie die ik zou willen is:

 

- Mijn eigen boekhouding

- Mijn eigen bank regelen

 

IS het mogelijk om drie rekeningen aan 1 rekening te koppelen en daarnaast de boekhouding. Het is een beetje vaag verhaal maar de accountant heeft geadviseerd 3 eenmanszaken onder 1 VOF??? Hoe werkt dit en wat zijn andere opties???

 

Alvast bedankt!!!

 

Gr Frans

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Frans

 

Op zich kan een VOF 3 bankrekeningen aanhouden. Dat zou wellicht meer duidelijkheid geven. Of het helpt is een 2e, want dan moet alles per vennoot gescheiden worden en doorgestort worden naar ieders bankrekening. Maar de basis blijft de administratie (bankrekeningen zijn niet leidend, maar juist de facturen) van de vof en dus raad je het wel: die is in handen van zuslief.

 

Je kunt onder een vof niet drie eenmanszaken hangen omdat toch alles fiscaal op een hoop gaat, nl. de administratie van de vof. Die is leidend voor de fiscus en daaruit volgt ieders winstdeel.

 

Je kunt 2 dingen doen:

1. admin en fiscaal uitbesteden (dan gaan echt de ogen open als er echt veel misgaat en fiscaal veel gemist wordt)

2. de vof opdelen in drie eenmanszaken. Dus einde vof en ieder zelfstandig verder.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.