Adressen bekende Nederlanders via register KvK openbaar

Aanbevolen berichten

Uitgegeven: 5 april 2009 20:22

Laatst gewijzigd: 5 april 2009 20:22

 

HILVERSUM - Adressen en telefoonnummers van verscheidene bekende Nederlanders zijn te vinden via Google Maps en andere websites.

 

Deze gegevens komen uit het Handelsregister en zijn aan de sites doorverkocht door de Kamer van Koophandel (KvK). Dat meldde het radioprogramma TROS Radio Online zaterdagavond.

Het gaat om BN'ers die als zzp'er (zelfstandige zonder personeel) staan ingeschreven in het openbare Handelsregister. De KvK mag die gegevens verkopen aan derden.

 

BN'ers en anderen die zich dat niet realiseren, lopen zo de kans dat hun privéadres en hun privénummer op internet terechtkomen als ze die gegevens hebben gebruikt bij hun inschrijving.

 

Weigeren

 

De kwestie is voor de KvK aanleiding om zzp'ers de mogelijkheid te geven voortaan meteen bij inschrijving het gebruik van een deel van hun persoonlijke gegevens door derden te weigeren, bevestigde een woordvoerder van de KvK.

 

Het Tweede Kamerlid Ada Gerkens (SP) gaat staatssecretaris Frank van Heemskerk van Economische Zaken opheldering vragen over het verkopen van dit soort gegevens door de KvK.

 

Bron: ANP

Link naar reactie

Dat ze niet verkocht worden voor marketingdoeleinden: Top! Meteen invoeren maar dan ook meteen voor iedereen! Of wij moeten hier met z'n allen heel beroemd gaan worden ;D

 

Dat ze het register incompleet maken vind ik geen goede stap, dan doen ze zelfs niet wat ze eigenlijk zouden moeten doen. Een compleet en betrouwbaar register ter beschikking stellen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie

Als je anoniem wil blijven als zzper kun je toch gewoon een postbus nemen? Of mag dat niet?

 

Het gaat niet zozeer om anoniem blijven, alswel om het feit dat de KvK die gegevens gewoon doorverkoopt aan allerlei schimmige adresleveranciers als Adhoc Data, die het vervolgens weer op een CD'tje branden en op hun beurt weer doorverkopen aan iedeereen die bedacht heeft een leuke emailing de deur uit te doen.

 

Als de KvK nou eens standaard de optie doorverkopen op 'Nee' zou zetten zouden we allemaal een hoop minder spam krijgen, maar ja, en dergelijke behandeling is alleen voorbehouden aan consumenten, niet aan ondernemers.

Link naar reactie

Ik heb het net even gechecked, ik sta er ook in, alleen wel op een adres waar ik al 3 jaar niet meer woon.

Volgens mij zijn dit dezelfde gegevens als die verkocht zijn aan die andere KvK, LET OP!!! KVK look-a-like Spookfaktuur

 

Voor wie het zelf even wil proberen maps.google.nl en dan je bedrijfsnaam invullen.

 

De KvK lijkt maar niet te snappen dat ze op deze manier steeds meer in verband gebracht gaan worden met duistere handelspraktijken. Dat lijkt me haaks staan op hetgeen ze zelf communiceren, namelijk een regsiter waar je kunt checken of bedrijfsgegevens wel kloppen.

Link naar reactie

Ik heb het net even gechecked, ik sta er ook in, alleen wel op een adres waar ik al 3 jaar niet meer woon.

Volgens mij zijn dit dezelfde gegevens als die verkocht zijn aan die andere KvK, LET OP!!! KVK look-a-like Spookfaktuur

 

Voor wie het zelf even wil proberen maps.google.nl en dan je bedrijfsnaam invullen.

 

De KvK lijkt maar niet te snappen dat ze op deze manier steeds meer in verband gebracht gaan worden met duistere handelspraktijken. Dat lijkt me haaks staan op hetgeen ze zelf communiceren, namelijk een regsiter waar je kunt checken of bedrijfsgegevens wel kloppen.

 

Ik heb zojuist ook e.e.a. uitgeprobeerd, maar uit de info die ik wel/niet kreeg, blijkt volgens mij dat die adresgegevens niet uit het bestand van de KvK komen. Ze halen die gegevens uit de info die op het internet te vinden is.

 

De KvK is en openbaar register om belangstellenden te informeren omtrent de juiste gegevens van partijen waar zaken mee gedaan wordt of gaat worden. De KvK gebruikt die gegevens ook om ondernemers een database te leveren voor mailings e.d.. Ik vind dat daar helemaal niets mis mee is. Voor beide diensten moet je betalen.

 

Je houdt natuurlijk altijd partijen die misbruik ( willen) maken van openbare gegevens.

 

Als je als BN-er niet wilt dat jouw gegevens die door KvK worden verzameld openbaar worden, dan moet je geen BN-er worden ( want dan weet je op voorhand dat je ook publiek bezit wordt).

 

 

Link naar reactie

dit verhaal komt ook elke zoveel tijd weer opnieuw terug.

was volgens mij een half jaar terug ook al in het nieuws, een jaar terug ook al en nog meer tijd daarvoor ook al eens...

 

Is al heel lang bekend dat je via de kvk aan talloze prive info van bekende (en onbekende) nederlanders kan komen.

En gaat heel wat verder als enkel telefoonnummers en adressen, ook tal van andere prive info wordt in verslagen bij de kvk gepubliceerd.

Link naar reactie

Als je anoniem wil blijven als zzper kun je toch gewoon een postbus nemen? Of mag dat niet?

 

Een postbus is in principe ook niet anoniem. In principe kan men de achterliggende gegevens bij TNT opvragen. Alleen een particuliere postbushouder kan zich hiertegen verzetten. Wel is het zo dat er niet in gehandeld wordt, dit in tegenstelling tot het openbare KvK-register.

Link naar reactie

politieke partijen houden erg van populisme. Dus het wacht slecht een kwestie van tijd voordat de eerste wat roept:

 

SP wil einde verkoop KvK-gegevens aan Google

Uitgegeven: 6 april 2009 12:40

Laatst gewijzigd: 6 april 2009 13:27

 

AMSTERDAM – Er moet een einde komen aan de verkoop van Kamer van Koophandel-gegevens aan derden, waaronder Google.

 

Dat stelt SP-Kamerlid Arda Gerkens tegenover Webwereld.

 

Zaterdag onthulde radioprogramma TROS Radio Online dat persoonlijke gegevens van zzp’ers (Zelfstandigen Zonder Personeel) gemakkelijk met Google Maps te vinden zijn.

 

 

 

 

Deze adresgegevens en telefoonnummers van bekende Nederlanders en andere zelfstandigen komen uit het handelsregister en zijn door de Kamer van Koophandel verkocht aan Google.

 

 

Woonadres

 

Vaak zijn de adresgegevens van het bedrijf in het geval van zelfstandigen ook de gegevens van het woonadres.

 

"Het is niet hun primaire taak om deze zaken te verkopen", stelt Gerkens tegen Webwereld. "Het is niet bedoeld om zo te verkopen aan Google. Dit moet niet meer voorkomen, klaar."

 

 

Niet illegaal

 

Volgens de KvK is de verkoop aan derden niet illegaal. Wel heeft het inmiddels laten weten bij de welkomstbrief voor nieuwe inschrijvingen de optie aan te bieden dat niet alle informatie wordt doorgegeven aan derden.

 

Overigens is dit systeem niet waterdicht, erkent de KvK. De welkomstbrief volgt pas weken na de inschrijving, waardoor gegevens inmiddels kunnen zijn doorverkocht.

 

De KvK onderzoekt momenteel of bepaalde onderdelen op een andere manier zijn te blokkeren, zodat ze niet voor iedereen oproepbaar zijn.

 

De bron zelf is helaas niet heel betrouwbaar: nu.nl

Link naar reactie
De KvK gebruikt die gegevens ook om ondernemers een database te leveren voor mailings e.d.. Ik vind dat daar helemaal niets mis mee is.

 

Misschien niet, ware het niet dat de KvK verzuimt dat bij inschrijving te vermelden, waardoor je er pas tijden later, als je gegevens al meerdere malen verkocht zijn en het leed al geschied is, achter komt dat dat gebeurt en dat je het ook kunt laten blokkeren.

Link naar reactie

De kamer van koophandel haalt de persoongegevens uit het GBA (gemeentelijke basis administratie). De woonadressen horen te kloppen, tenzij mensen hun adreswijziging niet doorgeven bij de gemeente.

 

De ondernemingsgegevens blijven bij verhuizing ongewijzigd, dit geldt zowel voor een eenmanszaak als een rechtspersoon. De adreswijzigingen moeten dan explictiet worden doorgegeven.

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie

Ter volledigheid even de reactie van de kvk

 

De Kamer van Koophandel registreert alle ondernemers in Nederland en levert tegen kostprijs gegevens van geregistreerde ondernemingen aan derden. De Kamer van Koophandel voert hiermee de Wet op het Handelsregister uit. Deze wet bepaalt dat deze gegevens openbaar zijn en verstrekt mogen/moeten worden aan derden. Dit bevordert de transparantie in het bedrijfsleven.

http://www.kvk.nl/Nieuws/verkoopgegevenshandelsregister.asp

Link naar reactie
Deze wet bepaalt dat deze gegevens openbaar zijn en verstrekt mogen/moeten worden aan derden. Dit bevordert de transparantie in het bedrijfsleven.

 

Ik denk niet dat iemand hier daar in principe problemen mee heeft. Het gaat meer om het misbruik van die openbaarheid van gegevens. Ik kan me tenminste moeilijk voorstellen dat spam in welke mate dan ook de transparantie in het bedrijfsleven bevordert.

 

Wat ik me ook moeilijk kan voorstellen is dat die transparantie, naast het reeds kunnen inzien van het handelsregister op de website van de KvK, middels een bestand van maximaal 10.000 adressen plaats zou moeten vinden. De enige reden die ik kan bedenken om dat te faciliteren is het op grote schaal kunnen benaderen van deze ondernemingen mogelijk te maken.

 

Spam, dus.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.