• 0

Credit nota - wat moet erop

Ik moet even een credit nota versturen (tjsa, dat moet soms - helaas - ook gebeuren). Het gaat in dit geval om een korting van 10% die achteraf op een door de debiteur nog niet betaalde factuur gegeven wordt.

 

Ik neem aan dat ik kan volstaan met het kortingsbedrag en een opmerking dat deze creditnota verrekend kan worden met factuur nummer XXX???

 

Moet ik nog ergens het eindbedrag vermelden wat er dan overblijft (of kan dit in een begeleidend schrijven)?

 

thnx,

 

Alef

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aleph,

 

Een creditnota is gewoon een rekening met negatieve bedragen. Je moet dus ook btw rekenen over het kortingsbedrag.

 

Verder heb je geen verplichtingen mbt de verrekening en de tekst op de aanmaning, maar duidelijkheid is een deugd! :P

 

Je kan het bedrag van de creditnota terugstorten op de rekening van de cliënt of verrekenen met een volgende factuur. Als je gaat verreken is het verstandig om aan te geven hoe de creditnota verrekend wordt. Dus inderdaad een zinnetje over verrekenen en als je het de klant makkelijk wil maken, kan je ook het openstaande bedrag voor hem uitrekenen. Dit kan op de nota zelf of op een aparte brief. (Dan kan je hem direct attenderen op de andere openstaande posten of jullie laatste aanbieding...)

 

Door het openstaande factuurbedrag te berekenen, voorkom je rekenfouten door de klant. Dit klinkt als een non-argument, maar chaos in debiteurenadministraties ontstaat vaak op het moment dat klanten een verkeerd bedrag betalen omdat ze twee bedragen verkeerd bij elkaar optellen. Deze fout proberen ze dan te herstellen met de volgende betaling enz...

 

Succes,

 

Arjan

May the wind always be at your back and the sun upon your face.

And may the winds of destiny carry you aloft to dance with the stars.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, duidelijkheid is een deugd. Je zult op je facturen waarschijnlijk ook de gewensten betalingswijze aangeven. Normaal is dat vast iets met 'binnen x dagen op rekening y', maar je kunt daar ook aangeven dat het in mindering wordt gebracht op factuurnummer a, en inderdaad het overgebleven bedrag aangeven.

 

Nummer je zo'n credit-factuur eigenlijk gewoon door als iedere andere factuur?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.