• 0

Vergoeding meewerkende partner

Goedendag,

 

Het volgende is het geval.

 

Ik heb een personal holding waar ik zelf in dienst ben (en eigenaar van ben, DGA). Daarnaast heb ik met een compagnon een werkmaatschappij. Nu willen we mijn vrouw in dienst nemen.

In eerste instantie dachten we dit te gaan doen in de werkmaatschappij, tot iemand iets riep over meewerkende partner.

 

Hier heb ik diverse vragen bij.

 

1. Meewerkende partner kan mijn vrouw volgens mij alleen zijn binnen mijn eigen holding (waar ik zelf ook in dienst ben). Is dit juist? Of kan het ook bij mijn werkmaatschappij waar ik voor 50% eigenaar van ben?

 

2. Idee is dat mijn vrouw 21 uur per week gaat werken (uiteraard voor de werkmaatschappij). Kan deze constructie dan nog steeds?

 

3. Wat is een reële beloning? Is 2000 euro voor 21 uur ook nog reëel, of wordt daar niet zo naar gekeken?

 

4. Idee is uiteraard om kosten in de werkmaatschappij te voorkomen. Dus geen verzekeringen e.d. Mijn vrouw wordt feitelijk 'werkloos' maar werkt met mij (haar man) mee. Hiervoor krijgt ze dan beloning (ik verhoog mijn managementnota met dat bedrag). Kan dit en zo ja, is dan enige dat ze haar beloning op moet geven bij aangifte inkomstenbelasting en meer niet?

 

5. Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden? Bepaalde verplichtingen bijv.?

 

Alvast dank voor de reactie.

 

 

Groeten,

Raymond

SterSupport - voor als u een Ster(re) zoekt...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Meewerkaftrek is een ondernemersfaciliteit die je via de ondernemerseis van de wet IB kan claimen. Dus je moet 1225 uur werken en als ondernemer voor de inkomstenbelasting worden aangemerkt.

 

Je hebt BV's en bent geen zelfstandige voor de wet IB dus de meewerkaftrek geldt niet voor jouw situatie.

 

Maar verdere toelichting op jouw situatie. Ik vind het vreemd dat je stelt dat je zo min mogelijk kosten in de werkmij wil hebben maar toch jouw management fee omhoog wilt doen? Persoonlijk zou ik zoveel mogelijk kosten in de werkmij houden omdat deze kosten direct worden verrekend met winsten en/of toekomstige winsten.

 

Indien je de kosten in je holding hebt is het over het algemeen minder makkelijk om deze kosten te compenseren. De aangiften die ik maak voor holdings zijn meestal een klein beetje verliesgevend en deze verliezen mogen alleen worden verrekend met houdster- en/of financieringsactiviteiten. Deze verrekenbare verliezen zijn zogezegd besmet en mogen niet zomaar met winsten worden verrekend want hier kleven een aantal eisen aan vast.

 

Je zegt ook nog dat ze werkloos wordt en toch 21 uur werkt per maand en 2K vangt? Je moet haar of in dienst nemen of je moet zelf je salaris/dividend uitkeren want met een dergelijk werkloos dienstverband ben ik het vanuit fiscaal optiek niet mee eens. De hoogte van het salaris van je vrouw is niet gebonden aan plafonds of iets dergelijks. Dus je mag haar zoveel betalen als je bedrijf kan betalen.

 

Daarnaast kan jij je vrouw niet in dienst nemen én geen verzekeringen betalen omdat ieder dienstverband automatisch betekent dat je premies volksverzekering moet afdragen.

 

Dus meewerkaftrek gaat niet op, uitsparen van volksverzekeringen ook niet en haar in dienst nemen zonder dat ze werk verricht vind ik verkapt dividend en een "adverse tax liability". Ik kan even niet op de Nederlandse term komen.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Heb volgens mij e.e.a. wat ongelukkig geformuleerd.

 

Als ik mijn vrouw in mijn werkmaatschappij in dienst neem, heb ik daar diverse extra kosten bij (soc. lasten, verzekeringen, administratie (loonstrook, etc.), etc.). Gedachtengang is (op aangeven van anderen, zelf niet aan gedacht) om mijn vrouw niet in dienst te nemen, maar als partner die mij helpt met mijn eigen bedrijf haar een vergoeding hiervoor geven. Een arbeidsbeloning dus.

 

Stel ze zou eigenlijk 2K salaris krijgen, nu doe ik mijn nota omhoog en geef haar daar een vergoeding van.

 

Vroeg mij alleen af of hier dan nog haken en ogen aan zouden zitten.

SterSupport - voor als u een Ster(re) zoekt...

Link naar reactie
  • 0

Heb volgens mij e.e.a. wat ongelukkig geformuleerd.

 

Als ik mijn vrouw in mijn werkmaatschappij in dienst neem, heb ik daar diverse extra kosten bij (soc. lasten, verzekeringen, administratie (loonstrook, etc.), etc.). Gedachtengang is (op aangeven van anderen, zelf niet aan gedacht) om mijn vrouw niet in dienst te nemen, maar als partner die mij helpt met mijn eigen bedrijf haar een vergoeding hiervoor geven. Een arbeidsbeloning dus.

 

Stel ze zou eigenlijk 2K salaris krijgen, nu doe ik mijn nota omhoog en geef haar daar een vergoeding van.

 

Vroeg mij alleen af of hier dan nog haken en ogen aan zouden zitten.

 

Als ze jou bij jouw eigen bedrijf zal helpen is ze ook in dienst bij jouw holding. Wat ik duidelijk probeer te maken is dat ze bij beide vennootschappen in dienst zal zijn met daarbij behorende sociale lasten, verzekeringen en administratie.

 

De vergoeding die jij uit je verhoogde fee aan haar geeft geeft is salaris. Dus het maakt niet uit waar (holding of werkmij) je haar in dienst neemt, je zal dezelfde administratieve lasten krijgen. Een arbeidsbeloning komt overeen met salaris en een vergoeding vanuit de holding is ook gewoon loon.

 

Wat stelden vrienden van jou dan voor om die kosten te omzeilen? Je geeft al aan dat ze dan niet in dienst moet zijn van de werkmij maar hoe moet het dan worden gestructureerd? Zoals je het nu beschrijft zie ik een onjuiste voorlichting van de "anderen"

 

Indien ik iets onduidelijk uitleg moet je dat gerust aangeven. Volgens mij heb ik het dusdanig geformuleerd dat het bij jou niet helder overkomt. Ik denk dat jij kostenbesparingen ziet die niet realiseerbaar zijn en dat probeer ik hierboven uit te leggen.

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

 

Site BD:

 

Hebt u met uw partner afgesproken dat deze een vergoeding ontvangt voor de meegewerkte uren, dan kunt u die bij uw aangifte inkomstenbelasting als kosten van de winst aftrekken. Als de beloning minder is dan € 5.000 per jaar, kunt u de beloning niet aftrekken van de winst. Is de beloning € 5.000 of meer, dan kunt u wel het volledige bedrag aftrekken van de winst.

 

Dit geldt alleen voor ondernemers voor de inkomstenbelasting. Daar val jij niet onder omdat jij BV's hebt.

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 1

Hoi Raymond en Ryan

 

Even schoon schip maken, want jullie praten langs elkaar heen.

 

Ryan geeft terecht aan dat de regeling voor de arbeidsbeloning (de link in Raymonds laatste post) niet van toepassing is voor een DGA en zijn BV.

 

Je kunt prima een partner in loondienst nemen in jouw BV. Ik schrijf bewust jouw (holding) BV omdat - zou jouw partner in dienst komen van de werk BV - haar salaris premieplichtig is omdat zij aan o.a. de andere aandeelhouder in die BV ondergeschikt is. Er bestaat geen gezagsverhouding tussen partners (en dus geen premieplicht) als beiden in dienst zijn van dezelfde BV, mits het de partner vrij is om (i.c.) haar werk te verrichten naar eigen inzicht en de werktijden vrij indeelbaar zijn voor haar. Zorg dus ook voor een arbeidsovereenkomst met jouw BV waarin die vrijheid haar gegeven wordt.

 

Zou ze in dienst treden van de werk BV dan staat zij in gezagsverhouding tot die andere aandeelhouder en is ze dus premieplichtig.

 

Daarbij is de hoogte van haar beloning zeker van toepassing. Die moet zakelijk zijn. Als zij een onzakelijk hoog salaris zou genieten, dan kan de fiscus stellen dat het onzakelijk deel een informele kapitaalstorting is in de BV door de DGA. Zou het salaris onzakelijk laag zijn, dan kan de fiscus stellen dat zij geld 'leent aan de BV', in welk geval die lening onder het terbeschikkingstellen van vermogen in box 1 valt. Overigens is mij over beiden geen rechtspraak bekend. Ik rederneer gewoon even vanuit de wetgeving. 2K voor 21 uur per week lijkt mij prima, mits zij niet alleen ondersteunende diensten verricht. Welke weldenkende ondernemer betaalt een secretaresse 2K voor 21 uur??

 

Uiteraard is een loonstrook en afdracht van maandelijkse loonheffing aan de orde.

 

Groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je heldere antwoord Joost!

 

Is het wel toegestaan dat ze dan vanuit mijn holding werkzaamheden doet voor de werkmaatschappij?

 

Naast ondersteuning (secretarieel) zal ze ook administratie doen en diverse andere taken. Vrij ruim dus. Overigens wordt het exacte salaris 1750 euro bruto.

 

Het is dan wel zaak om de kosten goed inzichtelijk te maken. I.p.v. in de werkmaatschappij gaan deze nu in mijn eigen bv vallen. Loonstrookje, loonhefffing, etc. moet ik nu betalen. Mijn nota zal dus met deze kosten omhoog moeten gaan lijkt me.

 

Wat me nog niet helder is, is wat je bedoeld met de premieplicht die ik niet zou hebben? Welke premies doel je dan op? Je zegt nl. dat ze gewoon in dienst komt en dus loon/loonheffing via mijn holding. Geef je aan dat 1750 gewoon haar bruto salaris is, daar betaal ik loonheffing over, maar verder geen lasten?

In dat geval zou het volstaan als mijn werkmaatschappij 1750 extra overmaakt (ik verhoog mijn nota daar dan mee), toch?

 

 

SterSupport - voor als u een Ster(re) zoekt...

Link naar reactie
  • 0

je kunt inderdaad de managementfee die in jouw holding binnenkomt verhogen, mits de andere aandeelhouder akkoord gaat natuurlijk.

 

Met premieplichtig bedoel ik dat de werkgever over haar salaris ook de premies voor de sociale voorzieningen moet afdragen. Zo behoudt zij recht op WW en WIA, maar kost het een werkgever dus extra geld. Als zij in jouw holding werkt, dan is er geen sprake van een gezagsverhouding en vervalt daarmee de premieplicht.

 

Uiteraard mag ze namens de holding BV werk verrichten voor de werk BV.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank.

 

Mijn verhaal zo lezende, is dit dan iets wat je zelf ook zou adviseren te doen?

 

kort resumé of ik het nu echt helder heb:

 

- mijn nota verhoog ik met haar bruto salaris + vakantiegeld + extra kosten die ik zelf moet maken omdat ze bij mij in dienst komt in de holding (extra loonstrook/administratie)

 

- haar netto salaris zal hoger zijn i.v.m. minder afdrachten?

 

- mijn holding hoeft geen premies sociale voorzieningen af te dragen

SterSupport - voor als u een Ster(re) zoekt...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.