AMSTERDAM - Nog geen 4 procent van alle mkb’ers heeft vorig jaar gebruik gemaakt van de gesubsidieerde innovatieadviezen van het ministerie van Economische Zaken. Dat blijkt uit het jaarverslag van ondernemersnetwerk Syntens over 2002.
Syntens heeft vorig jaar ongeveer 18.500 middelgrote en kleine bedrijven voorzien van innovatieadviezen.
Economisch onderzoeksbureau EIM denkt dat de innovatie in het mkb is gedaald. Cijfers over 2003 moeten nog komen, maar uit cijfers over 2000-2002 valt op te maken dat de introductie van nieuwe producten en diensten sterk is afgenomen, aldus onderzoeker Jeroen de Jong. 'Innovatie zegt de meeste ondernemers niet zoveel. Zij kijken meer naar hun investeringen.'
Geen zorgenkindje
MKB-Nederland bevestigt die daling. 'Maar die is geen tientallen procenten, hoogstens vijf', zegt algemeen directeur van MKB-Nederland Van der Maas in Het Financieele Dagblad. Hij wil innovatie desondanks 'geen zorgenkindje' noemen al ziet hij wel problemen met het gebrek aan aansluiting tussen universiteiten en de dagelijkse praktijk van de ondernemer. Hij benadrukt het belang van mkb-vertegenwoordiging in het door het kabinet te vormen nationale Innovatieplatform.
Dit komt dus uit het verslag van Syntens. Uit eigen ervaring vind ik het ook niet raar. Toevallig gisteren nog met een Syntens-adviseur gesproken en die beweerd glashard dat je als MKB-er helemaal geen begeleiding van Syntens kunt ontvangen all je niet in de business-2-business markt zit.
Nu ken ik de cijfers niet uit mijn hoofd, maar ik denk toch dat het grootste deel van de MKB-ers aan particulieren verkoopt! Nu vroeg ik hem waar deze bedrijven dan terecht moeten voor ondersteuning, maar hij kon niets opnoemen (en dat is dan een innovatie-adviseur!).
Kennen jullie (overheids)instanties die hier ondersteuning bij geven? Hierbij denk ik dus niet alleen aan subsidies of iets dergelijks, maar ook aan adviseurs die de ondernemers kunnen ondersteunen. Ik kom in de praktijk heel wat personen tegen die wel willen innoveren, maar niet weten hoe ze dat zouden moeten doen (en er nu niet te veel geld in eerste instantie in willen stoppen. Als ze de noodzaak inzien willen ze wel investeren).
Ronald
Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Ronald Kleverlaan
Ronald Kleverlaan
Bron: http://www.zibb.nl/ondernemen/ondernemen_nieuwsbericht.asp?artnr=634808
Dit komt dus uit het verslag van Syntens. Uit eigen ervaring vind ik het ook niet raar. Toevallig gisteren nog met een Syntens-adviseur gesproken en die beweerd glashard dat je als MKB-er helemaal geen begeleiding van Syntens kunt ontvangen all je niet in de business-2-business markt zit.
Nu ken ik de cijfers niet uit mijn hoofd, maar ik denk toch dat het grootste deel van de MKB-ers aan particulieren verkoopt! Nu vroeg ik hem waar deze bedrijven dan terecht moeten voor ondersteuning, maar hij kon niets opnoemen (en dat is dan een innovatie-adviseur!).
Kennen jullie (overheids)instanties die hier ondersteuning bij geven? Hierbij denk ik dus niet alleen aan subsidies of iets dergelijks, maar ook aan adviseurs die de ondernemers kunnen ondersteunen. Ik kom in de praktijk heel wat personen tegen die wel willen innoveren, maar niet weten hoe ze dat zouden moeten doen (en er nu niet te veel geld in eerste instantie in willen stoppen. Als ze de noodzaak inzien willen ze wel investeren).
Ronald
Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
1 antwoord op deze vraag