• 0

Kleinere bedrijven laten innovatiesubsidies liggen

AMSTERDAM - Nog geen 4 procent van alle mkb’ers heeft vorig jaar gebruik gemaakt van de gesubsidieerde innovatieadviezen van het ministerie van Economische Zaken. Dat blijkt uit het jaarverslag van ondernemersnetwerk Syntens over 2002.

Syntens heeft vorig jaar ongeveer 18.500 middelgrote en kleine bedrijven voorzien van innovatieadviezen.

Economisch onderzoeksbureau EIM denkt dat de innovatie in het mkb is gedaald. Cijfers over 2003 moeten nog komen, maar uit cijfers over 2000-2002 valt op te maken dat de introductie van nieuwe producten en diensten sterk is afgenomen, aldus onderzoeker Jeroen de Jong. 'Innovatie zegt de meeste ondernemers niet zoveel. Zij kijken meer naar hun investeringen.'

Geen zorgenkindje

MKB-Nederland bevestigt die daling. 'Maar die is geen tientallen procenten, hoogstens vijf', zegt algemeen directeur van MKB-Nederland Van der Maas in Het Financieele Dagblad. Hij wil innovatie desondanks 'geen zorgenkindje' noemen al ziet hij wel problemen met het gebrek aan aansluiting tussen universiteiten en de dagelijkse praktijk van de ondernemer. Hij benadrukt het belang van mkb-vertegenwoordiging in het door het kabinet te vormen nationale Innovatieplatform.

Bron: http://www.zibb.nl/ondernemen/ondernemen_nieuwsbericht.asp?artnr=634808

Dit komt dus uit het verslag van Syntens. Uit eigen ervaring vind ik het ook niet raar. Toevallig gisteren nog met een Syntens-adviseur gesproken en die beweerd glashard dat je als MKB-er helemaal geen begeleiding van Syntens kunt ontvangen all je niet in de business-2-business markt zit.

Nu ken ik de cijfers niet uit mijn hoofd, maar ik denk toch dat het grootste deel van de MKB-ers aan particulieren verkoopt! Nu vroeg ik hem waar deze bedrijven dan terecht moeten voor ondersteuning, maar hij kon niets opnoemen (en dat is dan een innovatie-adviseur!).

Kennen jullie (overheids)instanties die hier ondersteuning bij geven? Hierbij denk ik dus niet alleen aan subsidies of iets dergelijks, maar ook aan adviseurs die de ondernemers kunnen ondersteunen. Ik kom in de praktijk heel wat personen tegen die wel willen innoveren, maar niet weten hoe ze dat zouden moeten doen (en er nu niet te veel geld in eerste instantie in willen stoppen. Als ze de noodzaak inzien willen ze wel investeren).

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Innoveren kun je het beste doen vanuit een product life cycle grafiek en een combinatie met concurrentie analyse.

Als je je product goed plaatst weet je of je moet innoveren of niet. Gaat de sales naar beneden kun je verschillende dingen doen, het product van de markt halen, uitmelken of innoveren. Ga je een nieuw product maken of het oude upgraden? Het doel van innoveren is om je weer terug te werpen naar de volwassenheidsfase van de PLC.

De link naar je concurrentie kun je leggen door simpelweg naar hun producten te kijken en de verkoop ervan, vergelijk ze met jouw producten en je weet of je voordelen verdwenen zijn en daardoor omzet misloopt.

Voor het innovatie proces zijn bedrijven voor die je kunnen helpen, maar ik vermoed dat geen enkele het gratis doet :(

Vanuit de overheid kun je misschien het AWT benaderen, die zullen wel wat informatie hebben.

Geld ligt op straat, je moet het alleen oprapen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar