• 0

Leveringsproblemen na betaling

Hallo allemaal,

 

ik heb momenteel een zakelijk geschil met iemand die voor mij een wordpress theme zou ontwikkelen. Het probleem is vrij eenvoudig: in februari heb ik hem ingeschakeld. Ondanks herhaaldelijke herinneringen van mijn kant, was hij begin maart nog niet met het werk begonnen. Hij mailde mij dat hij in maart zeker klaar zou zijn, maar daar is nu dus nog helemaal geen sprake van. Hij had het erg druk, maar mailde dat hij wel zou beginnen. Omdat het allemaal weggezakt was, heb ik hem de opdracht nogmaals gemaild. Hierop kwam het bericht terug dat het toch wel wat meer werk was, dan in eerste instantie was afgesproken. Hij stelde mij voor om of voor een extra bedrag de klus te klaren, of om het bedrag dat ik al betaald had (stom, natuurlijk) terug te betalen.

 

Ik koos het laatste, zodat ik opnieuw een designer uit kon kiezen. Na een week zonder nieuws heb ik gemaild waar de betaling bleef. Hierop kreeg ik een bijzonder mailtje terug: hij zou pas dit jaar begonnen zijn als ondernemer, en was pas gisteren op de hoogte gebracht van het begrip inkomstenbelasting. Volgens hem moet hij nu ongeveer 33% van zijn totale omzet binnen nu en twee maanden terugbetalen. Waarschijnlijk is dit een flink bedrag dat hij niet op kan hoesten. Daarom stelde hij mij als compromis om een van zijn diensten te leveren, zonder dat ik daarvoor extra hoef bij te betalen.

 

Dit roept bij mij diverse vragen op. Ten eerste heeft hij een BTW-nummer dat met 2005 begint. Hij is ook gewoon ingeschreven bij de KvK (gegevens op factuur) en biedt op fora al in ieder geval sinds 2006 zijn diensten als designer aan. Op zijn LinkedIn staat dat hij sinds mei 2008 eigen ondernemer is. Hij is wel erg jong, een student, maar dat hij nog nooit van BTW gehoord heeft, komt op mij gek over, zeker aangezien deze wel op de factuur stond. Klopt dit verhaal belastingtechnisch? Kan hij geen regeling treffen met de belastingdienst? Het lijkt me dat als je een KvK-nummer en BTW-nummer hebt, je wel begrijpt wat je belastingtechnisch moet doen.

 

Daargelaten dat hij dus waarschijnlijk onzin verkoopt, hink ik op twee gedachten. In eerste instantie zou ik hem alsnog willen vragen het geld gewoon terug te storten. Dan is het maar afgelopen, en kan ik rustig opnieuw besluiten met iemand in zee te gaan. Indien mogelijk zou ik ook best willen dat hij alsnog voor mij een theme ontwikkelt. Hij kan het volgens mij wel goed, en ik heb er een nodig. Hoe kan ik hem hierover het beste benaderen? Aangezien hij wel betaald is, maar nog niets geleverd heeft, zit ik enigszins in een lastige positie, waarin ik hem tot iets moet bewegen, waar hij tot nu toe nog vrij weinig van heeft laten zien.

 

Daarnaast heb ik wel gewoon een factuur, een betaling en een emailwisseling. Wat raden jullie mij aan? Zelf denk ik er over om hem te mailen en hem te vragen om alsnog het bedrag terug te storten, met de mogelijkheid om toch gewoon het project zoals ik dat dan wederom zal beschrijven, te maken als uitweg. Kan ik hierin suggereren dat ik zijn verhaal niet geloof? Tactisch ben ik namelijk zelf nogal een botte boer.

 

Advies over zijn verhaal, mijn positie, en de mogelijkheden is welkom!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gewoon alsnog terugvorderen. Hij is gewoon verantwoordelijk voor betaling of levering goederen. Die samenwerking lijkt mij, aan je bericht te lezen, toch niet optimaal dus dat schiet niet op. Zie ook berichten van Linda over haar webshop!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Terugeisen binnen zeven dagen. Dat hele verhaal doet er niet toe en klinkt bovendien niet goed.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Aangetekende brief, sommeren tot nakoming van de overeenkomst, een exacte datum afspreken voor de oplevering (binnen redelijke termijn) en als hij dat niet nakomt kan je nog een aangetekende brief sturen waarin jij stelt dat hij een wanprestatie pleegt en jij je aanbetaling terugvordert.

 

Dit zijn in het kort de stappen die je kan ondernemen. Laat maar weten indien je deze weg wil bewandelen want dan zal ik hier uitgebreider op ingaan. Voor je eigen interesse kan je ook zoeken op "wanprestatie".

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Ik zou die stap overslaan (vertraagd en de kans op je geld terug zien neemt dus zienderogen af) aangezien zij overeengekomen zijn dat het geld terug geboekt wordt. Wanprestatie is dus eigenlijk al bevestigd en er is een akkoord over de oplossing bereikt.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Even een update dan maar: ik heb dinsdag teruggemaild met mijn antwoord, en het verzoek om me terug te mailen hierover. Tot nu nog niets gehoord. Daarom even een bijkomend verzoekje: zijn er standaard-brieven om iets terug te vorderen of iemand te sommeren een overeenkomst na te leven?

Link naar reactie
  • 0

Vast wel maar je hebt een brief ook zo in mekaar getypt.

 

Je moet verwijzen naar je overeenkomst, kort omschrijven wat de omvang van de overeenkomst was (oplever datum, gekocht goed en vermelden dat je hebt betaald), handtekening eronder en aangetekend verzenden. Hierin moet je ook vermelden dat jij hem sommeert het geld terug te storen op een bepaald rekeningnummer en verwijzen dat hij heeft toegezegd het geld al per xx-xx-2009 terug te storten.

 

Grt

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 295 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.