zwarte lijst

Aanbevolen berichten

Hey,

regelmatig kom ik berichten tegen op dit forum waar geklaagd wordt over bepaalde ondernemingen, waar slecht zaken mee gedaan kan worden.

In een recent bericht werd al gemeld dat er wel zoiets is als een consumentenbond, maar niet een een of andere bond voor ondernemers.

Waarom beginnen we zelf dan niet zoiets?

Als we nu zelf een aparte groep aan maken met daarin een lijst met ondernemingen waar we niet tevreden over zijn!

Zo kunnen we elkaar helpen om niet dezelfde fouten te maken door weer met de betreffende onderneming in zee te gaan.

Lijkt jullie dit wat? Laat het dan even weten.

Gr Iceman

Link naar reactie

Het idee is zeker goed. Ik meen laatst een stuk gelezen te hebben over de horeca. Deze hadden ook zo'n lijst en daar waren veel onduidelijkheden over. Daarbij zitten er wettelijke voorwaarden aan, zoals het verzamelen en vrijgegevens van gegevens.

Het moet duidelijk zijn hoe zo'n bedrijf op de lijst komt (welke criteria) en hoe zo'n bedrijf er weer af kan komen. Ook zit er een bepaald termijn aan...

Ik ben geen expert op dit gebied, maar het lijkt mij dat het niet heel eenvoudig is uit te voeren. Aan de andere kant.... een naam van een bedrijf met een negatief advies en de reden is zo geplaatst als bericht en dat voelt bij mij niet als strafbaar...

Wie weet hier meer over?

Persoon

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie

Wat mij wel een optie lijkt is het betreffende bedrijf gewoon melden dat er negatieve publiciteit rond zijn/haar persoon is en of deze persoon hierop wil reageren... Deze communicatie ook gewoon hier posten en dat in draadje afwikkelen. Op die manier geven we iedereen eerlijk de kans zich te rechtvaardigen...

Ik ben wel een beetje huiverig voor flame-wars trouwens als we dit echt gaan doen...

Aan de andere kant wel weer grappig als we Scheepbouwer hier over een maandje tegenkomen omdat er geklaagd is over KPN ;D

Link naar reactie

Een 'zwarte lijst' gaat misschien wat ver... misschien dat het wel een idee is om iets te doen met 'gebruikerservaringen' bij bepaalde bedrijven, waarin je kunt aangeven of je er wel of niet tevreden mee was.

Je riskeert wel ouderwets te gaan moddergooien: Als een bedrijf al kampt met een matig imago, is het makkelijker er een schepje op te gooien natuurlijk.

Link naar reactie

Het lijkt me niet zon best idee HL daarbij te betrekken eigenlijk. Met zon service jaag je ook mensen tegen je in het harnas, en dat kan natuurlijk vervelende gevolgen hebben later on.

Wellicht is er wel markt voor zon dienst, als zelfstandig iets... maar je moet toch oppassen een bedrijf niet zwart te maken op ervaring van een handjevol klanten. Bijna ieder bedrijf maakt wel eens fouten, lost wel eens iets niet naar behoren op of nog erger: de verwachtingen van de klant waren onrealistisch, en die houd er een slecht gevoel aan over.

Waarschuwen voor regelrechte oplichtingspraktijken is natuurlijk een prima zaak, maar ik zou altijd voorzichtig zijn met dat soort dingen!

Link naar reactie

Waarschuwen voor regelrechte oplichtingspraktijken is natuurlijk een prima zaak, maar ik zou altijd voorzichtig zijn met dat soort dingen!

Dat gebeurt al, via de Stichting Eerlijk Zakendoen (of was die nu juist net failliet, site ligt iig plat?). Die mochten wel wat aan de bekendheid van hun berichten doen - ik heb ze vooral gehoord over Biz Telefoongids, maar die is inmiddels al wel bekend - maar toch, zij zijn/waren hiermee bezig. Trouwens, kwam net ook dit tegen.

Een beoordelingssysteem is idd erg tricky, vraag me af of het zo op te zetten is dat het echt werkt. Manipulatie van de input is wel erg makkelijk ben ik bang.

Link naar reactie

Een goed idee, maar volgens mij gewoon niet te doen en bovendien wettelijk gezien erg lastig.

Anders zouden er al van zulke sites zijn denk ik...

uiteindelijk moet je toch zelf je referenties checken, via de KvK onderzoek doen e.d., bij grote klussen.

Je komt al snel in de hoek van 'laster' (zelfs een wanbetaler aan de schandpaal nagelen is niet echt legaal volgens mij ;) anders had ik dat ook wel gedaan, en anders had ik er zo hier en daar ook wel eens aangehangen ;) Of betalen jullie ook altijd netjes op tijd, alles....Vooral als die ene klant nét niet op tijd betaalt waardoor jij ook weer in de knoei komt met je betalingen... leuk he? ;D) Het verhaal heeft dus ook nog 'es meerdere kanten volgens mij.

Er zijn altijd nog dingen als

-De Ombudsman

-Tros Radar

-Opgelicht!

-Breekijzer

-...?

om iets aan de grote klok te hangen.

Het is niet echt gangbaar heb ik gemerkt, maar je kunt toch gewoon om een referentie vragen voordat je zaken gaat doen met iemand?

Groet,

Annedien

Link naar reactie
Het is niet echt gangbaar heb ik gemerkt, maar je kunt toch gewoon om een referentie vragen voordat je zaken gaat doen met iemand?

Ja kom op, jij zou toch zeker ook een vriend of goede zakenrelatie als referentie opgeven? Je betaalt al niet op tijd, dus je toekomstige klant oplichten met lovende referenties doe je vast ook ;D

p.s. sorry hoor annedien, ik ben een beetje in een uitgelaten lach-stemming vandaag omdat ik morgen mijn laatste dagje heb voor m'n eerste vakantie sinds een jaar...

Link naar reactie

Een witte lijst kan altijd natuurlijk, er is niks op tegen om aanbevelingen online te zetten.

Als je van mening bent dat leverancier X superservice levert, mag je dat best hardop zeggen natuurlijk. Het wordt dan als het ware een soort bedrijfsgids met geselecteerde bedrijven. Op zich zou ik het geen slecht initiatief vinden, maar bedenk dat zon lijst vrij beperkt blijft... tenzij er heel veel mensen actief deelnemen (lees: ervaringen posten). Aan de andere kant vervuilt zoiets vrij snel doordat bedrijven best iemand kunnen vragen een positieve recentie te geven op die lijst, terwijl er niets van waar hoeft te zijn. En wat doe je als er iemand een slechte ervaring heeft met een bedrijf dat al op de witte lijst staat? En als daar 5 positieve verhalen tegenover staan?

Link naar reactie

Positieve en negatieve ervaringen... dat doet me denken aan de 'waardering' die je een verkoper kunt geven op sommige veiling sites. Kijk bijvoorbeeld eens op www.qoop.nl. Ik geloof dat www.ricardo.nl ook zoiets heeft... De 'goede' verkopers proberen op alle mogelijke manieren te voorkomen dat ze ook maar één negatieve beoordeling krijgen, want die weegt voor veel mensen zwaarder dan 50 positieve beoordelingen. Overigens kun je daar ook een reden bij aangeven... Bovendien kan alleen iemand een oordeel geven die recentelijk van die persoon een kavel gekocht heeft, en één stem per transactie.

Zo'n 'beoordelings-lijst' is natuurlijk wat moeilijker objectief te houden als er geen koppeling is met de transacties... dan kan een negatieve klant 50 stemmen uitbrengen, of kan het bedrijf zelf iemand regelen die positieve stemmen uitbrengt...

Ik denk dat het lastig is om dit objectief op te zetten hoor...

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik kreeg een tip van Kleverlaan en heb die link even bezocht.

Internetfraude forum voor vraag- en aanbodsites

Internetoplichting.nl is een forumsite waar mensen hun verhaal, vragen en antwoorden kwijt kunnen inzake oplichting op het internet en informatie over "hoe herken je een oplichter".

Internetoplichting.nl wil op deze manier fraude op het internet proberen terug te dringen en mensen te behoeden voor oplichting. Vraag hier uw advies aan lotgenoten.

Deze site is niet bedoeld om rancunes tegen elkaar uit te spelen.

Alhoewel die site nog niet echt levendig is, ziet hij er wel onwijs gebruiksvriendelijk uit ;)

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar